HRE302 İletişimde Araştırma Yöntemleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yeni MedyaÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yeni Medya
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HRE302
Ders İsmi: İletişimde Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ZEYNEP GENEL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ZEYNEP GENEL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı ; sosyal bilimlerde teorik ve pratik olarak araştırma yöntemlerinin ve uygulamalarının neler olduğu ve nasıl yapıldığı konusunda bilgilendirmek, halkla ilişkiler alanındaki örnek uygulamaları açıklamak ve bu alanda araştırma yaptırmaktır.

Dersin İçeriği: Araştırma Kavramına giriş; Araştırma kavramının tarihsel gelişimi II; Bilimselliğin Ölçütleri; Araştırma Yönteminin Çerçevesi ve Özellikleri I; Araştırma Yönteminin Çerçevesi ve Özellikleri II; Arşiv Yöntemi; VİZE SINAVI; İçerik Analizi; Final için Proje seçimleri ve uygulaması için takım oluşturmak; Örneklem Yöntemi ve özellikleri; Anket Yönteminde soru sormanın türleri ve özellikleri; Anketlerin değerlendirilmesi; Projelerin uygulanmasının EXCEL/ SPSS sonuçlarının analizi; ; PROJELERİN SUNUMU; FİNAL

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Araştırma kavramı; bilimselliğin ölçütleri; bilimin amaçları; bilimsel araştırmanın türleri; araştırma yönteminin çercevesi ve özellikleri; arşiv yönetimi; içerik analizi, pragmatik çözümleme; anabilimsel çözümleme; bilimsel çözümleme; örnek olay incelemesi; örneklem yöntemi ve özellikleri; örneklem büyüklüğünün saptanması ve önemi; projenin değişkenlerinin saptanması; anket yöntemine giriş anket yönteminde soru sormanın türleri ve özellikleri; anket hazırlamada dikkat edilmesi gereken hususlar; ankette kullanılan ölçek türleri ve özellikleri; proje için anket sorularının hazırlanması; anketlerin değerlendirilmesi; data analizi /spss uygulama örnekleri.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Araştırma kavramının tarihsel gelişimi I Konunun gözden geçirilmesi Kaynak taramaları yapmak Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmenin yapılması
2) Bilgi edinme yolları Konunun gözden geçirilmesi Kaynak taramaları yapmak Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmenin yapılması
3) • Bilimin Amaçları Anlama/Betimleme Açıklama Yorumlama Kontrol • Bilimsel Araştırmanın türleri • Amaca göre • Yönteme göre Konunun gözden geçirilmesi Kaynak taramaları yapmak Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmenin yapılması
4) Problemin kaynağı. Yöntem Stratejiler Arşiv – Kanı – Analitik – Deneysel Alanları Konunun gözden geçirilmesi Kaynak taramaları yapmak Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmenin yapılması
5) • Arşiv yönteminin özellikleri • Arşiv yönteminin sakıncaları • Arşiv araştırmasında kaynaklar • Araştırmanın Yazılması Konunun gözden geçirilmesi Kaynak taramaları yapmak Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmenin yapılması
6) Formel ve İnformal Teknikler ve özellikleri İçerik Analizi Örnekleme Gözlem Delphi Anket Konunun gözden geçirilmesi Kaynak taramaları yapmak Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmenin yapılması
7) • Arşiv Yöntemi • Arşiv yönteminin özellikleri • Arşiv yönteminin sakıncaları • Arşiv araştırmasında kaynaklar • Araştırmanı Yazılması Konunun gözden geçirilmesi Kaynak taramaları yapmak Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmenin yapılması
8) • Pragmatik Çözümleme • Anabilimsel çözümleme • Bilimsel Çözümleme • Örnek Olay incelemesi Konunun gözden geçirilmesi Kaynak taramaları yapmak Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmenin yapılması
9) • Takımların proje konularının saptanması • Projenin amaç ve hipotezlerinin belirlenmesi • Projenin çalışama alanını saptanması Konunun gözden geçirilmesi Kaynak taramaları yapmak Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmenin yapılması
10) • Örneklem büyüklüğünün saptanması ve önemi. • Projenin değişkenlerinin saptanması • Anket Yöntemine giriş Konun gözden geçirilmesi Kaynak taramaları yapmak ve anket için sorular hazırlamak Değişik anket örneklerini analiz etmek
11) • Anket hazırlamada dikkat edilmesi gereken hususlar • Ankette kullanılan Ölçek türleri ve özellikleri • Proje için Anket sorularının hazırlanması Proje için anket çalışmasının test edilmesi Anketlerin sorularının uygunluğunun saptanması Anketlerin son durumunun verilmesi
12) • Data Analizi /SPSS uygulama örnekleri • Örnek bir anket değerlendirmesi Proje için hazırlanan anket sorularının gözden geçirilmesi Analiz yapılması için anketlerin EXCEL / SPSS e girilmesi
13) • Gerekli düzeltmelerin yapılması • Projenin istenen zamanında tamamlanmasının önemi Projenin yazılması ve gözden geçirilmesi Hazırlanan projelerin sunumlarının hazırlanması.
14) • PROJELERİN SUNUMU Final sınavına hazırlık
15) Final sınavı Final sınavı
16) Dönem sonu Dönem sonu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sosyolojide Yöntem ve Teknikleri
Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2010
Diğer Kaynaklar: Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri – Prof. Dr. Aysel AZİZ, Nobel Akademi

SPSS uygulamalı Araştırma Yöntemleri, Prof. Dr. Yahşi Yazıcıoğlu, Yard. Doç. Dr. Saniye Erdoğan, Detay Yayıncılık, 2014

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. 5
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması. 4
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. 5
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi. 5
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 5
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 10
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 41