YMD401 Medya Hukukuİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yeni MedyaÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yeni Medya
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMD401
Ders İsmi: Medya Hukuku
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: • Kitle iletişim faaliyetlerinin sınırları ve uyulması gereken kuralların anlaşılması,
• Kitle iletişim hukukunun temellerinin anlaşılması,
• Anayasal temeller, düşünce, düşünceyi açıklama ve yayma özgürlüğünün açıklanması,
• Uluslararası hukukta ifade ve iletişim özgürlüğünün, Avrupa insan hakları sözleşmesi ve mahkemesi kararlarının anlatılması,
• İletişim alanında yasal düzenlemelerin anlatılması,
• Basın kanunu, Türkiye Radyo Televizyon Kanunu ve interneti düzenleyen yasal düzenlemelerin anlatılması
Dersin İçeriği: Dersin konusu, kitle iletişim faaliyetlerinin hukuka uygun yürütülmesinde hukukun üstünlüğüne, temel hak ve özgürlüklere saygı bilincinin yerleştirilmesi amacıyla; bilgi edinme, düşünce ve kanaat özgürlüğü, düşünceyi açıklama özgürlüğü gibi temel kavramların anlatılarak kitle iletişim hukukunun temellerinin açıklanması, yazılı basın, televizyon yayıncılığı ve internet ile ilgili hukuksal düzenlemelerin ve sorumlulukların anlatılmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kitle iletişim hukukunun temellerinden hareketle; düşünce, düşünceyi ifade etme ve yayma özgürlüğünü açıklayabilme. Basın hukukunun kaynaklarını, basın ve yayın faaliyeti nedeniyle cezai ve hukuki sorumluğu, ifade özgürlüğü ve kişilik hakları kavramlarını tanımlayabilme yeterliliği.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İletişim, medya ve hukuk çerçevesinde, alana özgü sorunları tespit edebilme, analiz edebilme ve değerlendirebilme. İfade özgürlüğünün sınırlarını betimleyebilme ve kişilik hakkının basın yoluyla ihlalini tartışabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Haberleşme özgürlüğü ile bilgi edinme, yayma ve eleştirme hak ve özgürlükleri arasında ilişkiyi kavrayarak, toplumsal sorumluluk bilinci ile, toplumdaki bireylerin iletişime dair hukuksal hak ve özgürlüklerinin farkına varmasını sağlama.
Öğrenme Yetkinliği
1) Medya Hukuku alanında gerekçeli, eleştirel ve tartışmaya açık görüşler üretebilme. Karar, kanun ve mevzuatları değerlendirebilme, gelişimine katkıda bulabilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Medya Hukuku alanında yazılmış bilimsel çalışmaları, verilmiş yargı kararlarını ve mevzuatı değerlendirebilme. Alana özgü sorunları, bu alana egemen olan ilkeler ışığında çözümleyebilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Türk ve AB Medya Hukuku ile ilgili olarak kendi başına hukuki araştırma yapabilme, haberleşme özgürlüğünün kitle iletişim araçlarındaki yeri ve önemini yorumlayabilme ve inceleyebilme. Sorumluluk anlayışıyla kitle iletişim hukuku alanında karşılaşılan sorunları rapor edebilme ve bu sorunların çözümü için ileri sürülen fikirleri sorgulayabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Toplumsal yaşamı düzenleyen kuralların tanımlanması • Hukuk kurallarının özelliklerinin anlaşılması • Hukukun kaynakları ve özel hukuk kamu hukuku ayrımının anlatılması • Normlar hiyerarşisi ve hak kavramının anlaşılması
2) • İletişim faaliyetinin unsurlarının anlaşılması • Kitle iletişim faaliyetinin sınırları • Kitle iletişim hukukunun tanımlanması
3) • Tarihsel süreçte iletişim özgürlüğünün değerlendirilmesi • Anayasa ve kanunlarda iletişim özgürlüğü ile ilgili düzenlemelerin ve sınırlamaların anlatılması • Türk Ceza Kanunu ilgili maddeleri • Terörle Mücadele Kanunu
4) • İfade özgürlüğünün anlaşılması • Anayasal temellerin değerlendirilmesi • Bilgi edinme hakkı • Düşünce ve düşünceyi açıklama özgürlüğü • Haberleşme özgürlüğü
5) • Uluslararası hukukta yer alan düzenlemelerin anlatılması • İnsan hakları evrensel beyannamesi • Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi • Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi • İç hukukta uluslararası düzenlemelerin yeri ve önemi
6) • Basın rejimi • Basın kavramı ve görevlerinin anlaşılması • Basın rejimine ilişkin temel kavramların açıklanması • Basın kanunu"nda düzenlenen suçlar • Cevap ve düzeltme hakkı
7) • Radyo-televizyon rejimi • Radyo- televizyon tekeli dönemi, TRT ve hukuki statüsü • Tekelin kalkması ve yeni dönemde radyo-televizyon düzenlemeleri • Yeni düzende radyo-televizyon rejiminin temel özellikleri
8) • Kamu ve özel Radyo televizyon kuruluşları • Radyo Televizyon Üst Kurulu kuruluşu , görev ve yetkilerinin anlaşılması • Programların düzenlenme serbestliği ve yayın ilkeleri • Programların düzenlenme serbestliğine getirilen sınırlamalar
9) • Vize sınavı
10) • Sinema ve Video rejimi • Sansür sisteminin anlatılması • Polis vazife ve selahiyetleri kanununa dayanan sansür sistemi • Anayasa karşısında sansür sisteminin değerlendirilmesi
10) • Sinema ve Video rejimi • Sansür sisteminin anlatılması • Polis vazife ve selahiyetleri kanununa dayanan sansür sistemi • Anayasa karşısında sansür sisteminin değerlendirilmesi
11) • İnternet ve bilişim rejimi • Türkiye’de ve dünyada internetin gelişiminin anlatılması • Internet kullanımının ortaya çıkardığı hukuki sorunlar • Internet ortamında işlenen hukuka aykırı eylemler ve sorumluluk
12) • Ifade özgürlüğü ve internet özgürlüğünün değerlendirilmesi • Uluslararası hukukta internet özgürlüğü • Avrupa Konseyi siber suç sözleşmesi • Internette erişim özgürlüğü deklarasyonu • Uluslararası hukukta internet özgürlüğünün kısıtlanması • Hukuka aykırı içerik, zararlı içerik
13) • Türkiye’de internet özgürlüğü • Erişimin engellenmesi kararlarının incelenmesi • 5615 Sayılı Kanun kapsamında verilen erişim engelleme kararları • 5615 Sayılı Kanun kapsamı dışında verilen erişim engelleme kararları
14) • Final sunumu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prof.Dr.Kayıhan İçel, Prof.Dr. Yener Ünver, Kitle İletişim Hukuku, Beta, 2012
Prof. Dr. Nusret İlker Çolak, Kitle İletişim Hukuku, XII Levha
Diğer Kaynaklar: Artun Avcı , Türkiye’de İnternet ve İfade özgürlüğü, Legal,2013

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. 5
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması. 5
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. 3
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi. 4
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 5
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Raporlama
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 96
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 144