Sosyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | YMD403 | ||||||||
Ders İsmi: | Medya Sosyolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Havuz | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi SERRA ORKAN Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı öğrencilerin iletişim ve topluma dair temel kavramları anlamalarını sağlamak, iletişim ve medya sosyolojisinin temel kavram, olgu ve olayları hakkında bilgi sahibi olmalarına katkıda bulunmaktır. Ayrıca teorik kavramları gerçek toplumsal ve kültürel süreçlere uygulamalarına yardımcı olmak ve kitle iletişim araçlarının etkileriyle ilgili farklı bakış açılarını örnekler üzerinden analiz etmektir. |
Dersin İçeriği: | Medyanın toplum üzerindeki anlamı nedir? Kitle iletişim çalışmaları ile toplumsal pratiğin diğer boyutları arasındaki ilişkiler nelerdir? İnternet ve dijitalleşme toplumsal, kültürel, siyasal ve ekonomik ilişkileri nasıl yeniden biçimlendirdi? Medya kültürleri günümüzün egemen toplumsal ilişkilerini yeniden olumlamakta mıdır? İnternet ve mobil iletişim ne tür kimlikleri teşvik etmektedir? |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İnsanlığın evrimi ve birey teknik ilişkisinin açıklanması. Farklı medya kuramcılarının medya ve iletişim sosyolojisi tanımlamalarına yer verilmesi. | |
2) | Medya tarihinin genel hatları ile açıklanması ve kitle iletişim araçlarının tarihsel gelişim sürecinin incelenmesi. | |
3) | İletişim Üzerine Düşünmenin Zorlukları, Toplum bilimlerin ve İletişimin Temel Kavramları. | |
4) | Medya kuramcıları ve medya teorileri hakkında genel bilgilendirme. | |
5) | Doğrudan Etki kuramları: Propaganda, Korku, Hipodermik Şırıngası, İkna. | |
6) | Marshall McLuhan – Küresel Köy, Araç Mesajdır, Tipografik İnsan. | |
7) | Jean Baudrillard – Simulakr ve Simülasyon, Tüketim Sosyolojisi. | |
8) | Kültürel Pratikler Sosyolojisi: Tüketimden Alımlamaya. | |
9) | Christian Fuchs – Dijital Emek ve Karl Marx | |
10) | Anthony Giddens – Sosyolojinin Savunusu, Modernliğin Sonuçları. | |
11) | Kimlik ve Cinsiyet: Feminist Medya Çalışmaları Üzerinde Bir Bakış. | |
12) | Kamusal alan Kuramları: Kamusal alanın dönüşümü: Yeni Medya Sosyolojisi: Bilgiler zinciri. | |
13) | İletişim ve Spor: Popüler Kültür ve Futbol : Futbol Milliyetçilik ve Şiddet. | |
14) | Genel değerlendirme, örnekler üzerinden eleştiri ve analiz. |
Ders Notları / Kitaplar: | Maigret, E. (2011), Medya ve İletişim Sosyolojisi, Çev. Halime Yücel, İletişim Yay. Erol Mutlu. (2005), Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ütopya Yayınları. Ünsal Oskay. (2013), Yıkanmak istemeyen Çocuklar Olalım, Yapı Kredi Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | Ritzer, G. (2011), Sociological Theory, McGraw Hill. ) Manuel Castellls & Martin Ince (2006), Manuel Castells’le Söyleşiler Manuel Castells (2005), Enformasyon Çağı: Ekonomik, Kültür ve Toplum, 1. Cilt Nick Stevenson (2008 ), Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Çev. Göze Orhon&Barış Engin Aksoy, Ütopya Yayınevi. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |||||||||
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |||||||||
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |||||||||
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |||||||||
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |||||||||
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |||||||||
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |||||||||
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |||||||||
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |||||||||
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |
2) | Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | 5 |
3) | Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |
4) | En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |
5) | İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |
6) | Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |
7) | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |
8) | Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |
9) | Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |
10) | TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bireysel Proje | |
Raporlama | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 112 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 166 |