AML101 Ameliyathane Teknolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Ameliyathane Hizmetleri (İkinci Öğretim)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ameliyathane Hizmetleri (İkinci Öğretim)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AML101
Ders İsmi: Ameliyathane Teknolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. OSMAN YÜCEL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. OSMAN YÜCEL
GÜNGÖR GÜL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; ameliyathane teknikerinin ameliyathane teknolojileri ile ilgili alan terminolojisini öğrenmesi, etkin kullanabilmesi, alanıyla ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olması ve ameliyathane çalışma disiplinini tanıması hedeflerine ulaşması için düzenlenmiştir.

Bu ders sonunda ameliyathanenin fiziki ve fonksiyonel yapısını bilir, ameliyathane ekip üyelerini ve görevlerini bilir, ameliyathane temizliği ve talimatlarını bilir, ameliyathane enfeksiyon kontrolü ve atık yönetimini bilir, ameliyathanede kullanılan teknolojik araç-gereçleri ve kullanım alanlarını bilir.
Dersin İçeriği: Ameliyathanede kullanılan temel tıbbi terminolojiler ve anlamları, Ameliyathanenin fiziki yapısı, Ameliyathanenin fonksiyonel özellikleri, Ameliyathane ekip üyeleri ve görev tanımları, Ameliyathane temizliği ve talimatları, Ameliyathanede enfeksiyon kontrolü atık yönetimi, Ameliyathanede kullanılan teknolojik araç- gereçleri ve kullanım alanları, Alet kontrolü, bakımı ve paketleme ile ilgili kuralları, Asepsi-antisepsi ilkeleri, sterilizasyon yöntemleri ve sterilizasyon ünitesinin özellikleri, Steril alan ve steril malzemenin özellikleri, steril malzemenin depolanması ve korunması protokolleri, Ameliyat odasının cerrahi işlem için hazırlanması, Hastanın ameliyat odasına alınması, ameliyata hazırlığı, pozisyonu ve ameliyat sonrası nakli, Ameliyathanede hasta, çalışan ve çevre güvenliği

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ameliyathane fiziki yapısı hakkında bilgi sahibi olur
2) Hasta güvenliği kavramının önemini tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ameliyat odasının hazırlığı, cerrahi aletler ve masaya dizilişlerini açıklar
2) Steril malzemenin depolanması ve korunmasını bilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ameliyathanede yasal sorunları bilir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Ameliyathanede kullanılan teknolojik araç gereçleri ve kullanım alanlarını açıklar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ameliyathanede kullanılan cihazların kulanım alanlarını açıklar
2) Ameliyathanede ekip üyelerini ve görevlerini sıralar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Ameliyat pozisyonları, hastanın ameliyata hazırlığı prosedürlerini özetler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Derse giriş ve öğrenim amaçları • Ders konuları • Ders akış planı • Katılım prensipleri • Değerlendirme kriterleri -
2) • Tıbbi terminolojileri tanımlar • Tıbbi terminolojinin anlamını açıklar • Tıbbi terminoloji ve anatomik bölge bağlantısını kurar -
3) • Ameliyathanenin fiziki yapısını bilir • Ameliyathanenin bölgelerini tanımlar • Hangi işlevlerin ameliyathanenin hangi bölgelerinde yapılacağını tanımlar -
4) • Ameliyathanenin fiziki bölgelerini tanımlar • Ameliyathanenin fiziki bölgelerinin fonksiyonlarını tanımlar • Ameliyathanenin fiziki bölgelerinde çalışanların fonksiyonlarını tanımlar -
5) • Ameliyathanenin fiziki bölgelerini tanımlar • Ameliyathanenin fiziki bölgelerinin fonksiyonlarını tanımlar • Ameliyathanenin fiziki bölgelerinde çalışanların fonksiyonlarını tanımlar • Ameliyathane ekip üyeleri ve görev tanımları -
6) • Operasyon öncesi güne başlarken yapılacak ameliyathane temizliğini bilir ve uygular • Operasyonlar arasında yapılacak ameliyathane temizliğini bilir ve uygular • Operasyonlar sonunda yapılacak ameliyathane temizliğini bilir ve uygular • Kirlenme ciddiyetine göre yapılacak ameliyathane temizliğini bilir ve uygular • Ameliyathane temizliği ve talimatları -
7) • Ameliyathanenin fiziki bölgelerinin fonksiyonlarını tanımlar • Ameliyathanenin fiziki bölgelerinde çalışanların fonksiyonlarını tanımlar • Ameliyathanenin fiziki bölgelerinde kullanılan araç-gereçleri ve nasıl kullanılacağını bilir ve uygular • Ameliyathanede kullanılan teknolojik araç- gereçleri ve kullanım alanları -
8) • Öğrencilerin vize sınavıyla değerlendirilmesi *
9) • Operasyon öncesi ameliyathane salonunun hazırlanmasını bilir ve uygular • Operasyon öncesi kullanılacak aletlerin kontrolünü bilir ve uygular • Operasyon öncesi kullanılacak aletlerin bakımını bilir ve uygular • Operasyonda kullanılacak aletlerin paketlenmesini bilir ve uygular -
10) • Ameliyathane asepsi özelliklerini bilir • Ameliyathane antisepsi ilkelerini bilir • Ameliyathane malzemelerine uygulanan sterilizasyon yöntemlerini bilir ve uygular • Sterilizasyon ünitesinin özelliklerini ve nasıl çalıştığını bilir -
11) • Ameliyathane steril alan tanımını yapar • Ameliyathane steril alanda kullanılacak steril malzemelerinin özelliklerini bilir ve uygular • Steril malzemelerin depolanmasını bilir • Steril malzemelerin ameliyat odasına nakli için uygulanacak kuralları bilir ve uygular -
12) • Ameliyat odasının cerrahi işlem için gün başlangıcında yapılacakları bilir • Operasyonlar arasında ameliyat odasının hazırlanma kriterlerini bilir ve uygular • Cerrahi işlem sırasında ameliyat odasının uygunluk kriterlerini bilir ve tanımlar -
13) • Hastanın ameliyat odasına alınma kriterlerini bilir ve uygular • Hastanın ameliyata hazırlanma kriterlerini bilir ve uygular • Hastanın ameliyat pozisyonu verilmesi kriterlerini bilir ve uygular • Hastanın ameliyat sonrası nakil kriterlerini bilir ve uygular -
14) • Ameliyat odasının malzeme envanterini bilir • Ameliyat odası malzeme kaydını tutar ve günceller • Ameliyat odası denetim kriterlerini bilir ve uygular -
15) • Öğrencilerin final sınavıyla değerlendirilmesi -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cerrahi Hemşireliği I
Nobel Tıp Kitapevleri, Prof Dr Güler Aksoy, Published: 2012
SBN:978-975-420-886-3
Diğer Kaynaklar: none

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

5

3

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
3) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
5) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
6) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
7) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
8) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
9) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
10) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
11) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
13) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
2) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
3) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 5
4) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. 5
5) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 5
5) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 5
6) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 5
7) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 5
8) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. 5
9) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 5
10) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 5
11) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 5
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 5
13) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 135