HRE351 Reklam Metni Yazarlığıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yeni MedyaÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yeni Medya
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HRE351
Ders İsmi: Reklam Metni Yazarlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. EYYÜPHAN ERKUL
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MEHMET AKİF EBICLIOGLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, özellikle dil kullanımı üzerine yoğunlaşarak, basılıdan görsele çeşitli mecralarda yer alan reklam metinlerinin anlaşılması, analiz edilmesi, eleştirilmesi ve yaratılması konularında öğrencileri etkin kılmaktır. Aynı dersin ikinci ayağında, öğrencilerin reklam alanında kullanılan iletişim araçlarına göre yazım tekniklerini öğrenmelerini ve uzmanlık alanının gerekliliklerine göre yazma yeterliliklerini geliştirmelerini sağlamak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Reklam Yazarlığı ve Yaratıcılık; Yaratıcı strateji; Yaratıcı fikir, fikrin doğuşu ve aşamaları; Yaratıcı fikrin bulunmasında yararlanılan teknikler; Reklamda yaratıcı süreç; Görsel/sözel metafor kullanımı; Retorik; Retorik figür; Sözel destek; Basılı reklam ortamları; Reklam yazımı; Başlık; Basılı reklam ortamları; Alt başlık; Ana metin; Kapanış ve slogan; Mektup, broşür-katalog; Yayın yapan reklam ortamları; Televizyon; Senaryo; Format; Story board; Çekim ölçeği; Kamera bakış açısı; Radyo reklamı yazmak; Dijital medya; Dijital medya yazarlığı; Sosyal medya; Online reklam; Mobil uygulama; Push/pull mesaj

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yaratıcı strateji oluşturma.
2) metafor kullanımı
3) reklam metinlerin yazılabilmesi
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Yaratıcılık kavramının tanımlanması. • Yaratıcılıkla ilgili bilimsel araştırmaların açıklanması. • Yaratıcılığın bileşenlerinin sıralanarak anlatılması. • Yaratıcılığın aşamalarının sıralanarak açıklanması. • Yaratıcı sürecin temellerinin anlatılması. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması
2) • Yaratıcı kişilik kavramının açıklanması. • Yaratıcılıkla ilgili genel yanılgıların anlaşılması. • Başarılı reklamın şartlarının listelenerek tanımlanması. • Yaratıcı reklam kavramının tanımlanması. • Yaratıcı reklamın temel özelliklerinin açıklanması. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması.
3) • Reklamcılıkta kullanılan yaratıcı stratejilerin açıklanması. • Yaratıcı stratejileri var olan reklamlarla eşleştirilmesi. • Yaratıcı stratejilerin uygulanmasında kullanılan taktiklerin sıralanarak açıklanması. • Yaratıcı stratejilerin uygulanmasında kullanılan taktiklerin var olan reklamlarla eşleştirilmesi. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması. Ödev: Derste açıklanan her bir strateji için birer adet reklam bulunarak bir sonraki derste sunulmak üzere hazırlanması.
4) • Yaratıcı fikir kavramının açıklanması. • Yaratıcı fikrin doğuşunun anlatılması ve aşamalarının sıralanması. • Analiz aşamasının anlatılması. • Kuluçka aşamasının açıklanması. • Fikrin bulunması evresinin anlatılması. • Değerlendirme aşamasının açıklanması. • Uygulama aşamasının anlatılması. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması.
5) • Beyin fırtınası tekniğinin anlatılması. • Nitelik sıralama tekniğinin anlatılması. • Sinektik tekniğinin anlatılması. • Rol yapma tekniğinin anlatılması. • Özellik listeleme tekniğinin anlatılması. • Morfolojik sentez tekniğinin anlatılması. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması.
6) • Problemin tanımlanması aşamasının açıklanması. • Problemin algılanması aşamasının açıklanması. • Problemle yüzleşme aşamasının anlatılması. • Kuluçka be aydınlanma aşamalarının anlatılması. • Kavramların oluşturulması ve uygulanması aşamalarının anlatılması. • Gösterim ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarının anlatılması. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması.
7) • Metafor kavramnının tanımlanması. • Reklamda metafor kavramının açıklanması. • Sözel metafor ve reklamda kullanımın anlatılması. • Görsel metafor ve reklamda kullanımının açıklanması. • Görsel metafor türlerinin sıralanarak açıklanması. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması.
8) • Basılı reklam ortamlarının sıralanması. • Kitle iletişim aracı olan basılı reklam ortamlarının sıralanarak anlatılması. • Gazete ve dergi için reklam yazımının açıklanması. • Başlık kavramının örneklerle anlatılması. • Vaat-yarar başlık; haber başlık ve meraklandırıcı başlık çeşitlerinin detaylandırılması. • Belirli bir kitleye hitap eden başlık; buyurgan başlık ve soru başlık konularının örneklerle açıklanması. • Karşılaştırmalı başlık; meydan okuyan başlık; davet başlık konularım-nın örneklerle açıklanması. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması.
9) • Gazete ve dergi için reklam yazımının açıklanması. • Başlık kavramının örneklerle anlatılması. • Vaat-yarar başlık; haber başlık ve meraklandırıcı başlık çeşitlerinin detaylandırılması. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması.
10) • Alt başlık kavramının açıklanması. • Ana metin kavramının tanımlanması. • Ana metinde doğrudan satış yaklaşımı ve dolaylı satış yaklaşımının açıklanması. • Kapanış ve slogan kavramlarının açıklanması. • Diğer basılı reklam ortamları olan mektup ve broşür-katalog için reklam metni yazımının ele alınması. • Dönem sonunda tamamlanarak sunulacak metin yazarlığı projesinin açıklanması ve tartışılması. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması.
11) • Yayın yapan mecralar için reklam yazarlığının tanımlanması. • Televizyon reklamı türlerinin (hareketsiz-hareketli-bant) açıklanması. • Televizyon reklamı yapım formatlarının açıklanması. • Gösterme; örnek olay-sorun çözme; sunucu; sürekli kullanılan oyuncu; tanıklık; öykü; müzikal formatlarının tanımlanması. • Televizyon reklamı senaryosunun ve yazım aşamalarının ele alınması. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması.
12) • Story board kavramının örneklerle açıklanması. • Çekim ölçeğinin tanımlanması. • Temel çekim ölçekleri ve özelliklerinin ele alınması. • Kamera bakış açısı konusunun açıklanması. • Televizyon reklamı yazarken dikkat edilmesi gereken noktaların sıralanması. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması.
13) • Radyo için reklam yapımının tanımlanması. • Radyo reklamı yazarken kullanılan temel formatlar. • Radyo reklamı yazarken kullanılan yaratıcı yaklaşımların sıralanarak açıklanması. • Örnek radyo reklamlarının incelenerek değerlendirilmesi. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Bir sonraki dersin konularının okunması.
14) • Dijital medyanın tanımlanması. • Dijital medyanın pazarlama iletişimi içindeki yerinin açıklanması. • Dijital medyanın bileşenlerinin sıralanması. • Dijital medya yazarlığı kavramının tanımlanması. • Dijital medya için yazarken dikkat edilecek noktaların açıklanması. Açıklanan konuların tekrar edilmesi. Dönem sonunda sunulacak proje için ön hazırlıkların tamamlanması
15) • Final sınavı Final Sınavı
16) Dönem sonu Dönem sonu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Reklamda Yaratıcılık ve Yazarlık.
Doç. Dr. Ayhan Yılmaz (Ed).
2013 T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3015
Diğer Kaynaklar: Müge Elden
“Reklam Yazarlığı”
İstanbul: İleitşim Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Okuma
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 50