Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SAG309 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık İletişimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Fakülte/Üniversite | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. AYSUN DANAYİYEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İçeriği sağlık olan her türlü iletişimi kapsayan Sağlık İletişimini, sağlık konusuyla ilgili kişi ve grupların ilgili hedef gruplarına yönelik gerçekleştirdikleri bir iletişim şekli olarak kavrayabilme. |
Dersin İçeriği: | Sağlık İletişim düzeyleri olan kişisel iletişim, kişilerarası iletişimi, grup iletişimini (örgütsel iletişim dahil), kitle iletişimini ve sosyal pazarlama yöntemlerini tanıyabilme. İletişimin davranış değişikliği yaratma üzerine etkileriyle, sağlık davranışı geliştirme-değiştirme aşamalarının önemini kavrayabilme, uygulama ve örneklerle sağlık iletişim programı ve etkileyici- ikna edici sağlık mesajları geliştirme yaklaşımı kazanılması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İzlence anlatılır | Sağlık İletişimi kavramı anlatılacak konular başlıklar halinde verilir. |
2) | Sağlık İletişimine Giriş | İletişim, iletişim süreci, temel öğeleri, sağlık kavramının tanımı, sağlık kaynakları ve riskleri, sağlığın geliştirilmesi, sağlık iletişimi kavramı Ödev. Patch Adams izlenecek. |
3) | Sağlık İletişimi Kavramının Gelişimi | Sağlık İletişimi anlayışının gelişimi, tarihçesi, sağlık iletişimini etkileyen disiplinler, sağlık iletişimi tanımı ve sağlık iletişimi alanının sınırları ve sağlık İletişim düzeyleri. |
4) | Sağlık İletişimi Düzeyleri (Kendi kendine iletişim) | Kendini tanıma, farkındalık, ihtiyaçlar teorisi, öğrenilmiş çaresizlik Düşün,eşleş, paylaş: Film iletişim yönüyle ilgili soru ve yorumlar Takım çalışması: Oluşturulan takımların ve karşılaştırma yapılacak hastanelerin bildirilmesi. Facebook ve twiter paylaşımlarının takibine başlanması. Ödev: ters yüz animasyon filmi izlenecek |
5) | Sağlık İletişimi Düzeyleri (Kişilerarası iletişim düzeyi) | Kişiler arası iletişim, kişilerarası sağlık iletişimi yaklaşım ve modelleri sağlık personeli hasta ilişkileri mesaj üretimi, sözlü,sözsüz iletişim, dinleme becerileri,empati, kişisel roller, iletişim engelleri. Düşün,eşleş, paylaş: animasyon filmi ile ilgili |
6) | Sağlık İletişimi Düzeyleri (Grup iletişim düzeyi ve Kitle İletişimi) | Grup iletişimi, örgütsel iletişim, iletişimin kurumsal önemi ve işlevleri Kitle iletişimi ve bilimsel alanda enformasyon, sağlıkla ilgili enformasyon kontrolü ve medya, küreselleşme ve kamu sağlığı enformasyonu üzerine etkileri, sağlık okur yazarlığı ve medya Düşün,eşleş, paylaş: medya toplumları ile ilgili soru ve yorumlar |
7) | Vize | |
8) | Sağlık alanında davranış değişikliği, Sağlık Davranışı Teorileri | Sağlık ile ilgili davranışın oluşumu, Açıklayıcı Teoriler Sebepli eylem Teorisi Nedene Dayalı eylem Planlanmış Davranış Teorisi Değişim Teorileri Sağlık İnanç Modeli Tüketici enformasyon işleme modeli Yeniliklerin yayılması kuramı |
9) | Sağlık İletişimi Programı Geliştirme, Sağlık İletişim kampanyaları | Sağlık iletişimi kampanyalarının tarihçesi Sağlık iletişim kampanyaları genel bilgi Sağlık İletişimi Kampanya Süreci Öncesi Planlama Planlama/Başlangıç Aşaması İletişim Planı |
10) | Sağlık İletişimi Programı Geliştirme, Sağlık İletişim kampanyaları, Hedef Kitle | Hedef Kitle Kavramı Hedef Kitleyi belirlemek Sağlık iletişiminde hedef kitle Sağlık iletişim kampanyalarında hedef kitle ayırımı Sağlık iletişimi yöntemlerinden halk ilişkiler çalışmaları ve savunuculuk |
11) | Sağlık İletişimi Programı Geliştirme (Uygulama- tasarım evresi) | Sağlık İletişim kampanyası ile yapılabilecekler, planlama, precede-proceed ilerleme, ihtiyaç temelli planlama, iletişim stratejileri geliştirme,hedeflerin belirlenmesi |
12) | Sağlık İletişimi Programı Geliştirme (etki değerlendirmesi) | Değerlendirme evresi, metedoloji ve kurama yönelik değerleme, işbirliği ve bulguların paylaşılması, sağlık iletişimi kampanyaları ile ilgili genellemeler, Türkiye’den ve dünyadan sağlık iletişim kampanya örnekleri |
13) | TAKIM ÇALIŞMASI SONUCU ÖDEV SUNUMLARI | |
14) | Takım çalışması sonucu ödev sunumları | |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | • Kevin B. Wright, Lisa Sparks, H. Dan O'Hair, John Wiley & Sons, (2012) Communication in the 21st Century . Health Communication: From Theory to Practice, Second Edition. . Tabak Selçuk Ruhi. (1999). Sağlık İletişimi. Literatür Yayıncılık. • Okay Ayla (2014). Sağlık İletişimi. Derin Yayınları. • Çınarlı İnci (2008). Sağlık İletişimi ve Medya .Nobel Yayın Dağıtım. |
Diğer Kaynaklar: | • Dersin sorumlusu tarafından belirlenen okumalar ve videolar. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) Fizyoterapi meslek bilgisi, temel tıp bilimleri bilgisi, hastalıklara ait klinik bilgilere ve yabancı dil bilgisine sahiptir. | |||||||
3) Mesleki etik ilkeleri ve hasta haklarını benimser. | |||||||
5) Koruyucu rehabilitasyon hizmetleri kapsamında görev alır, sağlıklı bireylerin yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalar yapar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi meslek bilgisi, temel tıp bilimleri bilgisi, hastalıklara ait klinik bilgilere ve yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
3) | Mesleki etik ilkeleri ve hasta haklarını benimser. | |
5) | Koruyucu rehabilitasyon hizmetleri kapsamında görev alır, sağlıklı bireylerin yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalar yapar. |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Grup Projesi | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 5 |
Küçük Sınavlar | 5 | % 5 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 10 | 50 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Küçük Sınavlar | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 125 |