Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• İzlenceyi tanır
• Ders taslağını tartışır
• Sunum yapmak üzere seçeceği örgütü bulmak için, listedeki örgütleri karşılaştırır
• Projesi için çalışma metodunu tartışır |
Ateş, 2015, ss. 15-48, Heywood, 2014, ss.511-537, Sönmezoğlu, 2013, ss. 818-840. |
2) |
• Norm ve rejimlerin uluslararası politika açısından neden önemli olduklarını açıklar.
• Uluslararası örgütlerin norm ve rejimlerin geliştirilmesi açısından oynadıkları rolü ele alır.
• Farklı uluslararası örgütlerin benzer şekilde inşa edilmelerinin altında yatan mantığa giriş yapar.
• Uluslararası ilişkiler teorileri ışığında şekillenerek farklılaşan uluslararası örgüt yaklaşımlarını karşılaştırır.
|
Ateş, 2015, ss. 51-67, Sönmezoğlu, 2013, ss. 853-861. Roskin&Berry, 2014, ss. 429-435. |
3) |
• İlk prototiplerden Milletler Cemiyeti’ne uluslararası örgütleri tanıtır.
• Avrupa Ahengi ve Viyana Kongresi sonrası uluslararası girişimleri inceler.
• İki savaş arası dönem ve Milletler Cemiyetinin kuruluşunu aktarır.
• Milletler Cemiyeti’nin amaçları ve yapılanışını açıklar.
• Milletler Cemiyeti’nin başarısızlık nedenlerini analiz eder. |
Gelecek dersle ilgili okuma, Ateş, 2015, ss. 147-182, Sönmezoğlu, 2013, ss. 878-885, 900-906. Roskin&Berry, 2014, ss. 429-446. |
4) |
• BM Genel Kurulunun yapı ve işlevlerini tanıtır.
• BM ve MC’nin Genel Kurullarının işlevlerini karşılaştırır.
• BM Güvenlik Konseyini tanıtır; işleyiş ve işlevini tartışır.
• Uluslararası Adalet Divanını tanıtır.
• BM Genel Sekreterinin rolü ve işleyişini açıklar.
|
Gelecek dersle ilgili okuma, Sönmezoğlu, 2013, ss. 885-887. |
5) |
• BM Barış misyonlarının listesini çıkarır ve tanıtır.
• Barış misyonlarının değişik dönem ve bölgelerde gösterdiği farklılık ve benzerlikleri karşılaştırır.
• Barışı koruma konseptinden insani güvenlik konseptine dönüşmekte olan barış misyonlarındaki dönüşümü gözlemler.
• BM Güvenlik konseyinin uluslararası istikrardaki rolünü saptar.
• BM Güvenlik Konseyinin ulusararası güvenliğin sağlanmasındaki başarısını tartışır.
• İnsan Hakları normunu açıklar ve BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin önemini ele alır.
• İnsan hakları ve uluslararası güvenliğin BM içerisinde ne şekilde çatıştığını tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Ateş, 2015, ss. 350-361, Karaosmanoğlu, 2014, ss. 1-56. |
6) |
• Farklı uluslararası sistemlerin güvenlik ortamlarını ortaya koyar.
• NATO, AGİT ve ŞİÖ’nün güvenlik anlayışlarını karşılaştırır.
• NATO’nun dönüşümünü açıklar.
• ŞİÖ’nün güvenlik perspektifini tartışır.
• AGİT’İn insan hakları perspektifini değerlendirir.ground. |
Sınav sonrası dersle ilgili okuma, Kaya ve diğerleri, 2013, ss. 1-77.
|
7) |
• Vize sınavı ile bilgilerini sınar.
• Uluslararası örgütlerin norm ve rejimlerin geliştirilmesi açısından oynadıkları rolü ele alır.
• Milletler Cemiyeti’nin başarısızlık nedenlerini tartışır.
• BM Güvenlik Konseyinin ulusararası güvenliğin sağlanmasındaki başarısını tartışır.
• BM ve MC’nin Genel Kurullarının işlevlerini karşılaştırır.
• NATO’nun uluslararası güvenlikteki rolünü değerlendirir. |
|
8) |
• AB’nin tarihsel arka planını aktarır.
• AB süreci ışığında entegrasyon teorilerini açıklar.
• AB’nin kurumsal yapısını analiz eder.
• AB’nin ortak dış ve güvenlik politikasını inceler.
• AB’nin gelecekteki evrimini değerlendirir. |
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Heywood, 2014, 565-597.
www.europa.eu, www.ab.gov.tr
|
9) |
• Afrika Birliği ve Amerika Kıtası Devletleri örgütlerinin gelişim süreçlerini inceler.
• ASEAN’ın dönüşümü ve mevcut durumunu inceler.
• ŞİÖ’nün rolü ve işlevini ortaya koyar.
• Bölgesel örgütlerin amaç ve politikalarını karşılaştırır.
• Afrika Birliği’nin BM Barış Misyonlarına katkısını değerlendirir
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Ateş, 2015, ss. 185-215, Heywood, ss. 537-565.
www.wto.org
www.imf.org
www.worldbank.org
|
10) |
• Bretton Woods sisteminin ekonomi politiğini açıklar.
• BW sonrası dönemdeki dönüşümü açıklar.
• IMF ve DB’nin uluslararası ekonomi politikteki eski ve yeni rollerini karşılaştırır.
• DTÖ’nün dönüşüm sürecini inceler.
• Kalkınma teorilerini tartışır ve IMF, DB ve DTÖ’nün bu teorilere olan yaklaşımlarını saptar.
• DTÖ, IMF ve DB’nin yönetim modellerini sınıflandırır.
• Uluslararası ekonomi politiğin geleceği ile DTÖ, IMF ve DB’nin bu gelecekteki pozisyonları ile ilgili tartışma yapar.
|
Ödev:
www.apec.org
www.opec.org
www.oecd.org
|
11) |
• 1969 Savaşı ve OPEC Krizi arasındaki ilişkiyi açıklar.
• OPEC’in dönüşüm sürecini analiz eder.
• BRICS ülkelerinin ortaya çıkış ve dönüşüm sürecini inceler.
• BRICS ülkelerinin uluslararası ekonomi politiğe yönelik olarak örgütleştirmeye çalıştıkları yapıları tartışır.
• IMF&DB ile BRICS’in para fonu ile Kalkınma Bankasını karşılaştırır.
• OECD ülkelerini sıralar ve bu ülkeleri Kuzey-Güney tartışması ışığında değerlendirir.
• APEC’in Pasifik ticaretinin gelişimindeki rolünü değerlendirir.
• APEC’in TPP müzakerelerindeki rolünü tartışır.
|
Ödev:
http://www.oic-oci.org
http://www.turkkon.org
|
12) |
• Kültürün uluslararası örgütlerin kuruluş süreçlerini nasıl etkilediğini ortaya koyar.
• İİT’nin farklı vakalardaki politika ve kararlarını inceler.
• TURKKON’un kültür bazlı bir uluslararası örgüt olmak konusundaki başarısını tartışır.
• TÜRKKON’un geçirdiği evrimi ele alır.
• İİT’nin verdiği kararları değerlendirir. |
Ödev:
http://www.unep.org
http://www.ohchr.org
|
13) |
• İnsan hakları rejimini BM Evrensel Beyannamesi ve Bölgesel beyannameler ışığında değerendirir.
• İnsan haklarını ikiz sözleşmeler ışığında değerlendirir.
• İnsan hakları alanındaki sözleşme ve anlaşmaları listeler ve tanıtır.
• Çevre rejimindeki gelişmeleri BM kuruluşlarının toplantı ve kongreleri üzerinden değerlendirir.
• Çevre rejimi yaratmak ve çevre haklarını korumak konusunda hükümetlerarası uluslararası örgütlerle hükümetlerdışı uluslararası örgütlerin etkinliklerini karşılaştırır.
|
|
14) |
• Bretton Woods sisteminin siyasi iktisadını değerlendirir.
• BRIC ve BRICS kavramlarının ortaya çıkışı ve rolünü ele alır.
• TURKKON’un diğer kültür temelli örgütlerle ilişkisini tartışır.
• AB’nin bütünleşme modelini değerlendirir.
• Farklı bölgesel örgütlerdeki işbirliği çalışmalarını karşılaştırır. |
|
15) |
• AB’nin kurumsal yapısını analiz eder.
• Afrika Birliği’nin BM Barış Misyonlarına katkısını değerlendirir.
• Uluslararası ekonomi politiğin geleceği ile DTÖ, IMF ve DB’nin bu gelecekteki pozisyonları ile ilgili tartışma yapar.
• BRICS ülkelerinin ortaya çıkış ve dönüşüm sürecini inceler.
• Kültürün uluslararası örgütlerin kuruluş süreçlerini nasıl etkilediğini ortaya koyar.
• İnsan hakları rejimini BM Evrensel Beyannamesi ve Bölgesel beyannameler ışığında değerendirir.
• Çevre rejimindeki gelişmeleri BM kuruluşlarının toplantı ve kongreleri üzerinden değerlendirir.
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
|
10) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|