Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersi tanır.
• İzlenceyi inceler.
• Sunum yapmak üzere hazırlanması gereken örgütlerin listesini inceler.
• Ödevleri değerlendirir.
• Sunulacak olan proje ve sunumu üzerinde bilgilenir
• Önerileri tartışmak.
• İzlenceyi tanır.
• Ders taslağını tartışır.
• Dersin içeriğini değerlendirir.
• Sunum konularını karşılaştırır.
• Sunum yapılma metodunu tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch, 2013, ss. 1-45. |
2) |
• Uluslararası Çatışma ve Çatışma çözümünün temel kavramlarını tanımlar.
• Çatışmanın öncelikli kaynaklarını açıklar.
• Farklı çağ ve dönemlerdeki çatışma kaynaklarını karşılaştırır.
• Hangi dönemde hangi çatışma kaynaklarının öne çıktığını değerlendirir.
• Çatışmanın durdurulmasında etkili olabilecek güçleri sıralar.
• Uluslararası çatışmaların dinamiklerini yaratan politik girdileri açıklar.
• Çatışma yönetimi süreçlerinde kültür ve iletişimin rolünü ortaya koyar.
• Ekonominin çatışmalardaki önemini tartışır.
• Çatışmanın parçası olmuş modern devletlerin siyasal yapılarını sınıflandırır.
• Siyasal yapıların çatışmaya etkilerini değerlendirir.
• Toplumların çatışmaların durdurlmasındaki güçlerini tartışır.
|
Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch,2013, ss. 1-45. |
3) |
• Klasik dönem çatışma yaklaşımlarını sıralar.
• Farklı yaklaşımları tanımlar.
• Klasik dönem çatışma yaklaşımlarını etkileyen tarihsel arka planı açıklar.
• Klasik dönem düşünürlerini ele alır.
• Klasik düşünürlerin çatışma yaklaşımlarını karşılaştırır.
• Peloponezya Savaşlarını inceler.
• Tukidides’in önermelerini değerlendirir.
• Sun Tzu’nun savaşa dair yaklaşımlarını ortaya koyar.
• Napolyon Savaşlarının Clausewitz’in görüşlerine etkisini inceler.
• Clausewitz’in savaş yaklaşımını tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch, 2013, ss. 47-100 |
4) |
• Çatışma üzerine modern teorileri listeler.
• Uluslararası ilişkiler kuramlarının çatışma yaklaşımlarını tanımlamak.
• Uluslararası ilişkilerdeki analiz düzeyi meselesini açıklar.
• Analiz düzeylerinin çatışma analizindeki önemini ortaya koyar.
• Tarihsel olaylar bağlamında modern düşünürlerin yaklaşımlarını değerlendirir.
• Modern ve klasik dönem arası yaklaşım farklarını karşılaştırır.
• Dünya Savaşlarını ve teorik yaklaşımlara olan etkilerini tanır.
• Realist teorinin çatışma üzerine olan yaklaşımlarını Carr, Waltz ve Gilpin’in önermeleri ışığında açıklar.
• Marksist teorinin çatışma üzerine olan yaklaşımlarını Lenin ve Kautsky’nin önermeleri ışığında açıklar.
• Liberal teorinin çatışma üzerine olan yaklaşımlarını Keohane&Nye, Doyle ve Rosecrance önermeleri ışığında değerlendirir.
• Realist, Liberal ve Marksist teorilerin yaklaşımlarını karşılaştırır.
• Analiz düzeyi olgusunu tanır ve çatışma analizinde nasıl kullanıldığını tartışır.
• Hangi teorinin önermelerinin çatışmanın kaynaklarını anlamada ve hangisinin mekanizmalarının çatışma çözümünde daha faydalı olduğunu tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch, 2013, ss. 103-255. |
5) |
• I. Dünya Savaşının sebeplerini tanımlar.
• II. Dünya Savaşının çıkışının engellenemeyişinin sebeplerini değerlendirir.
• II. Dünya Savaşının politik dinamiklerini ortaya koyar.
• Kitlesel savaşlardan kısıtlı çatışmalara uzanan dönüşüm sürecini analiz eder.
• Modern çatışmaların durdurulması hususunda barış misyonlarının rolünü inceler.
• Günümüz çatışmalarını 20. Yüzyıl çatışmaları ile karşılaştırır.
• I. Dünya Savaşının şartları ve gelişmelerini açıklar.
• İki savaş arası dönemin oluşan çatışmalarının ve II. Dünya Savaşının çıkmasının önlenmesi konusundaki başarısızlığını değerlendirir.
• II. Dünya Savaşının şartları ve gelişmelerini açıklar.
• Kitlesel savaşlardan kısıtlı çatışma modeline geçilen süreci alansal ve dönemsel olarak ortaya koyar.
• Barış misyonlarını ve güncel çatışmaların durdurulmasındaki işlevlerini belirler.
• BM’nin çatışmaların kontrolü ve durdurulması konusundaki başarısını tartışır.
• Çatışmaların dönüşümünü ve uluslararası toplumun bu dönüşüme olan tepkilerini tartışır.
|
Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch, 2013, ss. 257-380 |
6) |
• Uluslararası istikrarın önemini açıklar.
• Çatışmaya uzanan adımlar kapsamında BM’nin rolünü değerlendirir.
• Çatışma çözümü açısından müzakere süreçlerini önemini ortaya koyar.
• Müzakare süreçlerinin nasıl işlediğini tasvir eder.
• Farklı müzakere modellerini karşılaştırır.
• Çatışma çözüm sürecinde arabulucuğun önem ve işlevini tartışır.
• Uluslararası istikrar bağlamında Hedley Bull’un adalet ve düzen kavramları üzerinden yürüttüğü tartışmayı inceler.
• BM’nin çatışmalardaki konumunun yaptırımlar, Güvenlik Konseyi kararları ve barış misyonları üzerinden değerlendirir.
• İki taraflı ve çok taraflı müzakereleri karşılaştırır.
• Müzakere süreçlerini analiz eder.
• Arabulucuların çatışma çözümündeki rol ve işlevlerini tartışır.
|
Ödev: Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Avrupa’da olanları sınav sonrasındaki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
7) |
• Vize sınavı ile öğrenilenler değerlendirilir.
• Hangi dönemde hangi çatışma kaynaklarının öne çıktığını değerlendirir.
• Klasik düşünürlerin çatışma yaklaşımlarını karşılaştırır
• Uluslararası ilişkilerdeki analiz düzeyi meselesini açıklar.
• II. Dünya Savaşının çıkışının engellenemeyişinin sebeplerini değerlendirir.
• BM’nin çatışmaların kontrolü ve durdurulması konusundaki başarısını tartışır.
• Vize sınavı ile bilgilerini sınar.
• Uluslararası çatışmaların dinamiklerini yaratan politik girdileri açıklar
• Clausewitz’in savaş yaklaşımını tartışır.
• Hangi teorinin önermelerinin çatışmanın kaynaklarını anlamada ve hangisinin mekanizmalarının çatışma çözümünde daha faydalı olduğunu tartışır.
• Modern çatışmaların durdurulması hususunda barış misyonlarının rolünü sorgular.
• BM’nin çatışmalardaki konumunun yaptırımlar, Güvenlik Konseyi kararları ve barış misyonları üzerinden değerlendirir.
|
|
8) |
• Avrupa’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Avrupa’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Avrupa’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Avrupa’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Avrupa’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Kıbrıs’taki çatışmayı açıklar.
• Eski Yugoslavya’da yaşanan çatışmayı inceler.
• Yugoslavya’daki çatışma çözümünü inceler.
• Kıbrıs’taki BM Barış Misyonunu tarihi, amacı ve faaliyetleri ile ele alır.
• Kıbrıs’taki müzakare sürecini tartışır.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Amerika’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
9) |
• Amerika’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Amerika’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Amerika’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Amerika’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Amerika’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Küba füzeler krizini aktarır.
• Nikaragua’daki çatışmayı açıklar.
• Küba Krizindeki çatışma çözümünü inceler.
• Küba Krizindeki iki taraflı iletişimin çatışma çözümündeki önemini ortaya koyar.
• Nikaragua’daki çatışma çözümü sürecini ele alır.
• Küba krizindeki çatışma çözümünün önemini değerlendirir.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Asya’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
10) |
• Asya’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Asya’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Asya’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Asya’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Asya’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Vietnam Savaşı’nı açıklar.
• Kore’deki çatışmayı ortaya koyar.
• Vietnam Savaşı sonrasında ateşlenen çatışmaları inceler.
• Kore’deki çatışmanın uluslararası istikrara olan etkisini ele alır.
• Kore’de yürütülen müzakereleri değerlendirir.
• Vietnam Savaşı’ndaki ve Vietnam sonrası çatışmalardaki uzlaşı süreçlerini tartışır.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Afrika’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
11) |
• Afrika’daki farklı çatışmaları açıklamak.
• Afrika’daki çatışmaları karşılaştırmak.
• Afrika’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koymak.
• Hangi analiz düzeyinin Afrika’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Afrika’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Ruanda’daki çatışmayı tasvir eder.
• Sierra Lione’deki çatışmayı aktarır.
• Ruanda’daki çatışma çözümünü inceler.
• Ruanda’daki çatışma çözümünün başarısını değerlendirir.
• Ruanda ve Sierra Lione’deki çatışma çözümü süreçlerinin benzerlik ve farklılıklarını tartışır.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Kafkasya’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
12) |
• Kafkasya’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Kafkasya’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Kafkasya’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Kafkasya’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Kafkasya’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Dağlık Karabağ çatışmasını tasvir eder.
• Çeçenistan’daki çatışmayı açıklar.
• Dağlık Karabağ çatışmasının bölgesel ve uluslararası istikrara olan etkilerini tartışır.
• Çeçenya çatışmasını bölgeselleştiren diğer çatışmaları değerlendirir.
• Çeçenistan’daki çatışma çözümünü tartışır.
• Dağlık Karabağ’daki çatışma çözümü sürecini tartışır.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Ortadoğu’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir.. |
13) |
• Ortadoğu’daki farklı çatışmaları açıklar
• Ortadoğu’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Ortadoğu’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Ortadoğu’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Ortadoğu’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• İsrail-Filistin çatışmasını açıklar.
• Lübnan’daki çatışmayı ortaya koyar.
• Filistin-İsrail arasındaki müzakere süreçlerini analiz eder.
• Filistin-İsrail çatışmasındaki arabuluculuk mekanizmalarını değerlendirir.
• Filistin-İsrail çatışmalarındaki müzakere ve arabuluculuk mekanizmalarının başarısını tartışır.
• Lübnan’daki çatışma çözümü sürecini kritize eder.
|
|
14) |
• Avrupa’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ortaya koyar.
• Amerika’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Hangi analiz düzeyinin Asya’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Afrika’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Kafkasya’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Ortadoğu’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Kıbrıs’taki BM Barış Misyonunu tarihi, amacı ve faaliyetleri ile ele alır.
• Küba Krizindeki iki taraflı iletişimin çatışma çözümündeki önemini ortaya koyar.
• Vietnam Savaşı’ndaki ve Vietnam sonrası çatışmalardaki uzlaşı süreçlerini tartışır.
• Ruanda ve Sierra Lione’deki çatışma çözümü süreçlerinin benzerlik ve farklılıklarını tartışır.
• Dağlık Karabağ çatışmasının bölgesel ve uluslararası istikrara olan etkilerini tartışır.
• Filistin-İsrail çatışmalarındaki müzakere ve arabuluculuk mekanizmalarının başarısını tartışır.
|
|
15) |
• Bilgiler final sınavı ile ölçülür.
• Avrupa’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ortaya koyar.
• Amerika’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Asya’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Afrika’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Kafkasya’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Ortadoğu’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Final sınavı ile bilgilerini sınar.
• Yugoslavya’daki çatışma çözümünü inceler.
• Küba Krizindeki çatışma çözümünü inceler.
• Vietnam Savaşı sonrasında ateşlenen çatışmaları inceler.
• Ruanda’daki çatışma çözümünün başarısını değerlendirir.
• Çeçenya çatışmasını bölgeselleştiren diğer çatışmaları değerlendirir.
• Filistin-İsrail çatışmalarındaki müzakere ve arabuluculuk mekanizmalarının başarısını tartışır.
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
12) |
En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. |
|
13) |
Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. |
|