Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersi tanır.
• İzlenceyi inceler.
• Sunum yapmak üzere hazırlanması gereken örgütlerin listesini inceler.
• Ödevleri değerlendirir.
• Sunulacak olan proje ve sunumu üzerinde bilgilenir
• Önerileri tartışmak.
• İzlenceyi tanır.
• Ders taslağını tartışır.
• Dersin içeriğini değerlendirir.
• Sunum konularını karşılaştırır.
• Sunum yapılma metodunu tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch, 2013, ss. 1-45. |
2) |
• Uluslararası Çatışma ve Çatışma çözümünün temel kavramlarını tanımlar.
• Çatışmanın öncelikli kaynaklarını açıklar.
• Farklı çağ ve dönemlerdeki çatışma kaynaklarını karşılaştırır.
• Hangi dönemde hangi çatışma kaynaklarının öne çıktığını değerlendirir.
• Çatışmanın durdurulmasında etkili olabilecek güçleri sıralar.
• Uluslararası çatışmaların dinamiklerini yaratan politik girdileri açıklar.
• Çatışma yönetimi süreçlerinde kültür ve iletişimin rolünü ortaya koyar.
• Ekonominin çatışmalardaki önemini tartışır.
• Çatışmanın parçası olmuş modern devletlerin siyasal yapılarını sınıflandırır.
• Siyasal yapıların çatışmaya etkilerini değerlendirir.
• Toplumların çatışmaların durdurlmasındaki güçlerini tartışır.
|
Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch,2013, ss. 1-45. |
3) |
• Klasik dönem çatışma yaklaşımlarını sıralar.
• Farklı yaklaşımları tanımlar.
• Klasik dönem çatışma yaklaşımlarını etkileyen tarihsel arka planı açıklar.
• Klasik dönem düşünürlerini ele alır.
• Klasik düşünürlerin çatışma yaklaşımlarını karşılaştırır.
• Peloponezya Savaşlarını inceler.
• Tukidides’in önermelerini değerlendirir.
• Sun Tzu’nun savaşa dair yaklaşımlarını ortaya koyar.
• Napolyon Savaşlarının Clausewitz’in görüşlerine etkisini inceler.
• Clausewitz’in savaş yaklaşımını tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch, 2013, ss. 47-100 |
4) |
• Çatışma üzerine modern teorileri listeler.
• Uluslararası ilişkiler kuramlarının çatışma yaklaşımlarını tanımlamak.
• Uluslararası ilişkilerdeki analiz düzeyi meselesini açıklar.
• Analiz düzeylerinin çatışma analizindeki önemini ortaya koyar.
• Tarihsel olaylar bağlamında modern düşünürlerin yaklaşımlarını değerlendirir.
• Modern ve klasik dönem arası yaklaşım farklarını karşılaştırır.
• Dünya Savaşlarını ve teorik yaklaşımlara olan etkilerini tanır.
• Realist teorinin çatışma üzerine olan yaklaşımlarını Carr, Waltz ve Gilpin’in önermeleri ışığında açıklar.
• Marksist teorinin çatışma üzerine olan yaklaşımlarını Lenin ve Kautsky’nin önermeleri ışığında açıklar.
• Liberal teorinin çatışma üzerine olan yaklaşımlarını Keohane&Nye, Doyle ve Rosecrance önermeleri ışığında değerlendirir.
• Realist, Liberal ve Marksist teorilerin yaklaşımlarını karşılaştırır.
• Analiz düzeyi olgusunu tanır ve çatışma analizinde nasıl kullanıldığını tartışır.
• Hangi teorinin önermelerinin çatışmanın kaynaklarını anlamada ve hangisinin mekanizmalarının çatışma çözümünde daha faydalı olduğunu tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch, 2013, ss. 103-255. |
5) |
• I. Dünya Savaşının sebeplerini tanımlar.
• II. Dünya Savaşının çıkışının engellenemeyişinin sebeplerini değerlendirir.
• II. Dünya Savaşının politik dinamiklerini ortaya koyar.
• Kitlesel savaşlardan kısıtlı çatışmalara uzanan dönüşüm sürecini analiz eder.
• Modern çatışmaların durdurulması hususunda barış misyonlarının rolünü inceler.
• Günümüz çatışmalarını 20. Yüzyıl çatışmaları ile karşılaştırır.
• I. Dünya Savaşının şartları ve gelişmelerini açıklar.
• İki savaş arası dönemin oluşan çatışmalarının ve II. Dünya Savaşının çıkmasının önlenmesi konusundaki başarısızlığını değerlendirir.
• II. Dünya Savaşının şartları ve gelişmelerini açıklar.
• Kitlesel savaşlardan kısıtlı çatışma modeline geçilen süreci alansal ve dönemsel olarak ortaya koyar.
• Barış misyonlarını ve güncel çatışmaların durdurulmasındaki işlevlerini belirler.
• BM’nin çatışmaların kontrolü ve durdurulması konusundaki başarısını tartışır.
• Çatışmaların dönüşümünü ve uluslararası toplumun bu dönüşüme olan tepkilerini tartışır.
|
Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch, 2013, ss. 257-380 |
6) |
• Uluslararası istikrarın önemini açıklar.
• Çatışmaya uzanan adımlar kapsamında BM’nin rolünü değerlendirir.
• Çatışma çözümü açısından müzakere süreçlerini önemini ortaya koyar.
• Müzakare süreçlerinin nasıl işlediğini tasvir eder.
• Farklı müzakere modellerini karşılaştırır.
• Çatışma çözüm sürecinde arabulucuğun önem ve işlevini tartışır.
• Uluslararası istikrar bağlamında Hedley Bull’un adalet ve düzen kavramları üzerinden yürüttüğü tartışmayı inceler.
• BM’nin çatışmalardaki konumunun yaptırımlar, Güvenlik Konseyi kararları ve barış misyonları üzerinden değerlendirir.
• İki taraflı ve çok taraflı müzakereleri karşılaştırır.
• Müzakere süreçlerini analiz eder.
• Arabulucuların çatışma çözümündeki rol ve işlevlerini tartışır.
|
Ödev: Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Avrupa’da olanları sınav sonrasındaki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
7) |
• Vize sınavı ile öğrenilenler değerlendirilir.
• Hangi dönemde hangi çatışma kaynaklarının öne çıktığını değerlendirir.
• Klasik düşünürlerin çatışma yaklaşımlarını karşılaştırır
• Uluslararası ilişkilerdeki analiz düzeyi meselesini açıklar.
• II. Dünya Savaşının çıkışının engellenemeyişinin sebeplerini değerlendirir.
• BM’nin çatışmaların kontrolü ve durdurulması konusundaki başarısını tartışır.
• Vize sınavı ile bilgilerini sınar.
• Uluslararası çatışmaların dinamiklerini yaratan politik girdileri açıklar
• Clausewitz’in savaş yaklaşımını tartışır.
• Hangi teorinin önermelerinin çatışmanın kaynaklarını anlamada ve hangisinin mekanizmalarının çatışma çözümünde daha faydalı olduğunu tartışır.
• Modern çatışmaların durdurulması hususunda barış misyonlarının rolünü sorgular.
• BM’nin çatışmalardaki konumunun yaptırımlar, Güvenlik Konseyi kararları ve barış misyonları üzerinden değerlendirir.
|
|
8) |
• Avrupa’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Avrupa’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Avrupa’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Avrupa’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Avrupa’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Kıbrıs’taki çatışmayı açıklar.
• Eski Yugoslavya’da yaşanan çatışmayı inceler.
• Yugoslavya’daki çatışma çözümünü inceler.
• Kıbrıs’taki BM Barış Misyonunu tarihi, amacı ve faaliyetleri ile ele alır.
• Kıbrıs’taki müzakare sürecini tartışır.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Amerika’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
9) |
• Amerika’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Amerika’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Amerika’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Amerika’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Amerika’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Küba füzeler krizini aktarır.
• Nikaragua’daki çatışmayı açıklar.
• Küba Krizindeki çatışma çözümünü inceler.
• Küba Krizindeki iki taraflı iletişimin çatışma çözümündeki önemini ortaya koyar.
• Nikaragua’daki çatışma çözümü sürecini ele alır.
• Küba krizindeki çatışma çözümünün önemini değerlendirir.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Asya’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
10) |
• Asya’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Asya’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Asya’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Asya’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Asya’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Vietnam Savaşı’nı açıklar.
• Kore’deki çatışmayı ortaya koyar.
• Vietnam Savaşı sonrasında ateşlenen çatışmaları inceler.
• Kore’deki çatışmanın uluslararası istikrara olan etkisini ele alır.
• Kore’de yürütülen müzakereleri değerlendirir.
• Vietnam Savaşı’ndaki ve Vietnam sonrası çatışmalardaki uzlaşı süreçlerini tartışır.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Afrika’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
11) |
• Afrika’daki farklı çatışmaları açıklamak.
• Afrika’daki çatışmaları karşılaştırmak.
• Afrika’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koymak.
• Hangi analiz düzeyinin Afrika’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Afrika’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Ruanda’daki çatışmayı tasvir eder.
• Sierra Lione’deki çatışmayı aktarır.
• Ruanda’daki çatışma çözümünü inceler.
• Ruanda’daki çatışma çözümünün başarısını değerlendirir.
• Ruanda ve Sierra Lione’deki çatışma çözümü süreçlerinin benzerlik ve farklılıklarını tartışır.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Kafkasya’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
12) |
• Kafkasya’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Kafkasya’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Kafkasya’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Kafkasya’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Kafkasya’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Dağlık Karabağ çatışmasını tasvir eder.
• Çeçenistan’daki çatışmayı açıklar.
• Dağlık Karabağ çatışmasının bölgesel ve uluslararası istikrara olan etkilerini tartışır.
• Çeçenya çatışmasını bölgeselleştiren diğer çatışmaları değerlendirir.
• Çeçenistan’daki çatışma çözümünü tartışır.
• Dağlık Karabağ’daki çatışma çözümü sürecini tartışır.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Ortadoğu’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir.. |
13) |
• Ortadoğu’daki farklı çatışmaları açıklar
• Ortadoğu’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Ortadoğu’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Ortadoğu’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Ortadoğu’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• İsrail-Filistin çatışmasını açıklar.
• Lübnan’daki çatışmayı ortaya koyar.
• Filistin-İsrail arasındaki müzakere süreçlerini analiz eder.
• Filistin-İsrail çatışmasındaki arabuluculuk mekanizmalarını değerlendirir.
• Filistin-İsrail çatışmalarındaki müzakere ve arabuluculuk mekanizmalarının başarısını tartışır.
• Lübnan’daki çatışma çözümü sürecini kritize eder.
|
|
14) |
• Avrupa’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ortaya koyar.
• Amerika’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Hangi analiz düzeyinin Asya’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Afrika’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Kafkasya’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Ortadoğu’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Kıbrıs’taki BM Barış Misyonunu tarihi, amacı ve faaliyetleri ile ele alır.
• Küba Krizindeki iki taraflı iletişimin çatışma çözümündeki önemini ortaya koyar.
• Vietnam Savaşı’ndaki ve Vietnam sonrası çatışmalardaki uzlaşı süreçlerini tartışır.
• Ruanda ve Sierra Lione’deki çatışma çözümü süreçlerinin benzerlik ve farklılıklarını tartışır.
• Dağlık Karabağ çatışmasının bölgesel ve uluslararası istikrara olan etkilerini tartışır.
• Filistin-İsrail çatışmalarındaki müzakere ve arabuluculuk mekanizmalarının başarısını tartışır.
|
|
15) |
• Bilgiler final sınavı ile ölçülür.
• Avrupa’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ortaya koyar.
• Amerika’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Asya’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Afrika’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Kafkasya’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Ortadoğu’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Final sınavı ile bilgilerini sınar.
• Yugoslavya’daki çatışma çözümünü inceler.
• Küba Krizindeki çatışma çözümünü inceler.
• Vietnam Savaşı sonrasında ateşlenen çatışmaları inceler.
• Ruanda’daki çatışma çözümünün başarısını değerlendirir.
• Çeçenya çatışmasını bölgeselleştiren diğer çatışmaları değerlendirir.
• Filistin-İsrail çatışmalarındaki müzakere ve arabuluculuk mekanizmalarının başarısını tartışır.
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak.
2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak.
3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek.
4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. |
|
2) |
1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme.
2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme.
3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı.
4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması.
5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme.
6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
|
|
3) |
1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı.
2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi.
3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme.
4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. |
|
4) |
1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama.
2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek.
3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama
4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme.
5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
|
|
5) |
1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme
2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme
3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
|
6) |
1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme
2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme
3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama.
4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma
5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme
|
|