Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersi tanır.
• İzlenceyi inceler.
• Sunum yapmak üzere hazırlanması gereken örgütlerin listesini inceler.
• Ödevleri değerlendirir.
• Sunulacak olan proje ve sunumu üzerinde bilgilenir
• Önerileri tartışmak.
• İzlenceyi tanır.
• Ders taslağını tartışır.
• Dersin içeriğini değerlendirir.
• Sunum konularını karşılaştırır.
• Sunum yapılma metodunu tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch, 2013, ss. 1-45. |
2) |
• Uluslararası Çatışma ve Çatışma çözümünün temel kavramlarını tanımlar.
• Çatışmanın öncelikli kaynaklarını açıklar.
• Farklı çağ ve dönemlerdeki çatışma kaynaklarını karşılaştırır.
• Hangi dönemde hangi çatışma kaynaklarının öne çıktığını değerlendirir.
• Çatışmanın durdurulmasında etkili olabilecek güçleri sıralar.
• Uluslararası çatışmaların dinamiklerini yaratan politik girdileri açıklar.
• Çatışma yönetimi süreçlerinde kültür ve iletişimin rolünü ortaya koyar.
• Ekonominin çatışmalardaki önemini tartışır.
• Çatışmanın parçası olmuş modern devletlerin siyasal yapılarını sınıflandırır.
• Siyasal yapıların çatışmaya etkilerini değerlendirir.
• Toplumların çatışmaların durdurlmasındaki güçlerini tartışır.
|
Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch,2013, ss. 1-45. |
3) |
• Klasik dönem çatışma yaklaşımlarını sıralar.
• Farklı yaklaşımları tanımlar.
• Klasik dönem çatışma yaklaşımlarını etkileyen tarihsel arka planı açıklar.
• Klasik dönem düşünürlerini ele alır.
• Klasik düşünürlerin çatışma yaklaşımlarını karşılaştırır.
• Peloponezya Savaşlarını inceler.
• Tukidides’in önermelerini değerlendirir.
• Sun Tzu’nun savaşa dair yaklaşımlarını ortaya koyar.
• Napolyon Savaşlarının Clausewitz’in görüşlerine etkisini inceler.
• Clausewitz’in savaş yaklaşımını tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch, 2013, ss. 47-100 |
4) |
• Çatışma üzerine modern teorileri listeler.
• Uluslararası ilişkiler kuramlarının çatışma yaklaşımlarını tanımlamak.
• Uluslararası ilişkilerdeki analiz düzeyi meselesini açıklar.
• Analiz düzeylerinin çatışma analizindeki önemini ortaya koyar.
• Tarihsel olaylar bağlamında modern düşünürlerin yaklaşımlarını değerlendirir.
• Modern ve klasik dönem arası yaklaşım farklarını karşılaştırır.
• Dünya Savaşlarını ve teorik yaklaşımlara olan etkilerini tanır.
• Realist teorinin çatışma üzerine olan yaklaşımlarını Carr, Waltz ve Gilpin’in önermeleri ışığında açıklar.
• Marksist teorinin çatışma üzerine olan yaklaşımlarını Lenin ve Kautsky’nin önermeleri ışığında açıklar.
• Liberal teorinin çatışma üzerine olan yaklaşımlarını Keohane&Nye, Doyle ve Rosecrance önermeleri ışığında değerlendirir.
• Realist, Liberal ve Marksist teorilerin yaklaşımlarını karşılaştırır.
• Analiz düzeyi olgusunu tanır ve çatışma analizinde nasıl kullanıldığını tartışır.
• Hangi teorinin önermelerinin çatışmanın kaynaklarını anlamada ve hangisinin mekanizmalarının çatışma çözümünde daha faydalı olduğunu tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch, 2013, ss. 103-255. |
5) |
• I. Dünya Savaşının sebeplerini tanımlar.
• II. Dünya Savaşının çıkışının engellenemeyişinin sebeplerini değerlendirir.
• II. Dünya Savaşının politik dinamiklerini ortaya koyar.
• Kitlesel savaşlardan kısıtlı çatışmalara uzanan dönüşüm sürecini analiz eder.
• Modern çatışmaların durdurulması hususunda barış misyonlarının rolünü inceler.
• Günümüz çatışmalarını 20. Yüzyıl çatışmaları ile karşılaştırır.
• I. Dünya Savaşının şartları ve gelişmelerini açıklar.
• İki savaş arası dönemin oluşan çatışmalarının ve II. Dünya Savaşının çıkmasının önlenmesi konusundaki başarısızlığını değerlendirir.
• II. Dünya Savaşının şartları ve gelişmelerini açıklar.
• Kitlesel savaşlardan kısıtlı çatışma modeline geçilen süreci alansal ve dönemsel olarak ortaya koyar.
• Barış misyonlarını ve güncel çatışmaların durdurulmasındaki işlevlerini belirler.
• BM’nin çatışmaların kontrolü ve durdurulması konusundaki başarısını tartışır.
• Çatışmaların dönüşümünü ve uluslararası toplumun bu dönüşüme olan tepkilerini tartışır.
|
Gelecek dersle ilgili okuma, Nye&Welch, 2013, ss. 257-380 |
6) |
• Uluslararası istikrarın önemini açıklar.
• Çatışmaya uzanan adımlar kapsamında BM’nin rolünü değerlendirir.
• Çatışma çözümü açısından müzakere süreçlerini önemini ortaya koyar.
• Müzakare süreçlerinin nasıl işlediğini tasvir eder.
• Farklı müzakere modellerini karşılaştırır.
• Çatışma çözüm sürecinde arabulucuğun önem ve işlevini tartışır.
• Uluslararası istikrar bağlamında Hedley Bull’un adalet ve düzen kavramları üzerinden yürüttüğü tartışmayı inceler.
• BM’nin çatışmalardaki konumunun yaptırımlar, Güvenlik Konseyi kararları ve barış misyonları üzerinden değerlendirir.
• İki taraflı ve çok taraflı müzakereleri karşılaştırır.
• Müzakere süreçlerini analiz eder.
• Arabulucuların çatışma çözümündeki rol ve işlevlerini tartışır.
|
Ödev: Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Avrupa’da olanları sınav sonrasındaki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
7) |
• Vize sınavı ile öğrenilenler değerlendirilir.
• Hangi dönemde hangi çatışma kaynaklarının öne çıktığını değerlendirir.
• Klasik düşünürlerin çatışma yaklaşımlarını karşılaştırır
• Uluslararası ilişkilerdeki analiz düzeyi meselesini açıklar.
• II. Dünya Savaşının çıkışının engellenemeyişinin sebeplerini değerlendirir.
• BM’nin çatışmaların kontrolü ve durdurulması konusundaki başarısını tartışır.
• Vize sınavı ile bilgilerini sınar.
• Uluslararası çatışmaların dinamiklerini yaratan politik girdileri açıklar
• Clausewitz’in savaş yaklaşımını tartışır.
• Hangi teorinin önermelerinin çatışmanın kaynaklarını anlamada ve hangisinin mekanizmalarının çatışma çözümünde daha faydalı olduğunu tartışır.
• Modern çatışmaların durdurulması hususunda barış misyonlarının rolünü sorgular.
• BM’nin çatışmalardaki konumunun yaptırımlar, Güvenlik Konseyi kararları ve barış misyonları üzerinden değerlendirir.
|
|
8) |
• Avrupa’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Avrupa’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Avrupa’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Avrupa’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Avrupa’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Kıbrıs’taki çatışmayı açıklar.
• Eski Yugoslavya’da yaşanan çatışmayı inceler.
• Yugoslavya’daki çatışma çözümünü inceler.
• Kıbrıs’taki BM Barış Misyonunu tarihi, amacı ve faaliyetleri ile ele alır.
• Kıbrıs’taki müzakare sürecini tartışır.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Amerika’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
9) |
• Amerika’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Amerika’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Amerika’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Amerika’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Amerika’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Küba füzeler krizini aktarır.
• Nikaragua’daki çatışmayı açıklar.
• Küba Krizindeki çatışma çözümünü inceler.
• Küba Krizindeki iki taraflı iletişimin çatışma çözümündeki önemini ortaya koyar.
• Nikaragua’daki çatışma çözümü sürecini ele alır.
• Küba krizindeki çatışma çözümünün önemini değerlendirir.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Asya’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
10) |
• Asya’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Asya’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Asya’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Asya’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Asya’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Vietnam Savaşı’nı açıklar.
• Kore’deki çatışmayı ortaya koyar.
• Vietnam Savaşı sonrasında ateşlenen çatışmaları inceler.
• Kore’deki çatışmanın uluslararası istikrara olan etkisini ele alır.
• Kore’de yürütülen müzakereleri değerlendirir.
• Vietnam Savaşı’ndaki ve Vietnam sonrası çatışmalardaki uzlaşı süreçlerini tartışır.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Afrika’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
11) |
• Afrika’daki farklı çatışmaları açıklamak.
• Afrika’daki çatışmaları karşılaştırmak.
• Afrika’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koymak.
• Hangi analiz düzeyinin Afrika’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Afrika’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Ruanda’daki çatışmayı tasvir eder.
• Sierra Lione’deki çatışmayı aktarır.
• Ruanda’daki çatışma çözümünü inceler.
• Ruanda’daki çatışma çözümünün başarısını değerlendirir.
• Ruanda ve Sierra Lione’deki çatışma çözümü süreçlerinin benzerlik ve farklılıklarını tartışır.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Kafkasya’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir. |
12) |
• Kafkasya’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Kafkasya’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Kafkasya’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Kafkasya’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Kafkasya’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Dağlık Karabağ çatışmasını tasvir eder.
• Çeçenistan’daki çatışmayı açıklar.
• Dağlık Karabağ çatışmasının bölgesel ve uluslararası istikrara olan etkilerini tartışır.
• Çeçenya çatışmasını bölgeselleştiren diğer çatışmaları değerlendirir.
• Çeçenistan’daki çatışma çözümünü tartışır.
• Dağlık Karabağ’daki çatışma çözümü sürecini tartışır.
|
Öğrencilerden http://www.cfr.org/global/global-conflict-tracker/p32137#!/ linkinde yer alan çatışmalardan Ortadoğu’da olanları bir sonraki derse kadar incelemeleri beklenmektedir.. |
13) |
• Ortadoğu’daki farklı çatışmaları açıklar
• Ortadoğu’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Ortadoğu’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Ortadoğu’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Ortadoğu’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• İsrail-Filistin çatışmasını açıklar.
• Lübnan’daki çatışmayı ortaya koyar.
• Filistin-İsrail arasındaki müzakere süreçlerini analiz eder.
• Filistin-İsrail çatışmasındaki arabuluculuk mekanizmalarını değerlendirir.
• Filistin-İsrail çatışmalarındaki müzakere ve arabuluculuk mekanizmalarının başarısını tartışır.
• Lübnan’daki çatışma çözümü sürecini kritize eder.
|
|
14) |
• Avrupa’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ortaya koyar.
• Amerika’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Hangi analiz düzeyinin Asya’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Afrika’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Kafkasya’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Ortadoğu’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Kıbrıs’taki BM Barış Misyonunu tarihi, amacı ve faaliyetleri ile ele alır.
• Küba Krizindeki iki taraflı iletişimin çatışma çözümündeki önemini ortaya koyar.
• Vietnam Savaşı’ndaki ve Vietnam sonrası çatışmalardaki uzlaşı süreçlerini tartışır.
• Ruanda ve Sierra Lione’deki çatışma çözümü süreçlerinin benzerlik ve farklılıklarını tartışır.
• Dağlık Karabağ çatışmasının bölgesel ve uluslararası istikrara olan etkilerini tartışır.
• Filistin-İsrail çatışmalarındaki müzakere ve arabuluculuk mekanizmalarının başarısını tartışır.
|
|
15) |
• Bilgiler final sınavı ile ölçülür.
• Avrupa’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ortaya koyar.
• Amerika’daki farklı çatışmaları açıklar.
• Asya’daki çatışmaların kendi bölgesinden kaynaklanan kendine has yönerini ayrıştırarak ortaya koyar.
• Hangi analiz düzeyinin Afrika’daki çatışmalarda etkin olduğunu değerlendirir.
• Kafkasya’daki çatışmaları karşılaştırır.
• Ortadoğu’daki çatışmaların hangi uluslararası ilişkiler teorisi ile daha iyi açıklanabileceğini tartışır.
• Final sınavı ile bilgilerini sınar.
• Yugoslavya’daki çatışma çözümünü inceler.
• Küba Krizindeki çatışma çözümünü inceler.
• Vietnam Savaşı sonrasında ateşlenen çatışmaları inceler.
• Ruanda’daki çatışma çözümünün başarısını değerlendirir.
• Çeçenya çatışmasını bölgeselleştiren diğer çatışmaları değerlendirir.
• Filistin-İsrail çatışmalarındaki müzakere ve arabuluculuk mekanizmalarının başarısını tartışır.
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. |
|
2) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. |
|
3) |
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. |
|
4) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. |
|
5) |
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler.
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. |
|
6) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
|