Dersin Amacı: |
Bu ders siyaseti muhtemelen en popüler sanat dalı olan sinema üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Ders, öğrencilere siyasetteki temel meseleleri, konseptleri ve ideolojileri anlatır ve bunların filmlerde ne şekilde yansıtıldığını, temsil edildiğini ve/veya eleştirildiğini göstermeye çalışır. Dönem boyunca üzerinden geçilecek konular şunlardır: soğuk savaş ve caydırıcılık, (anti) militarizm, (post) kolonyalizm, toplumsal cinsiyet siyaseti, kapitalizm, göç, çevresel güvenlik, etnik çatışma, toplumsal hareketler/direniş, faşizm/diktatörlük, totalitarizm ve ırkçılık. |
Dersin İçeriği: |
Siyaset ve Sinema İlişkisi; Filmlerdeki Siyaset; Sinemanın Siyaseti; Siyasi Düşünceleri Aktarma, Savunma ve Eleştirme Aracı Olarak Film; Eleştirel İçerik Analizi; Film ve Totaliteryanizm; Film ve Sömürgecilik; Anti-Sömürgecilik; Film ve Şiddet; Film ve Toplumsal Cinsiyet. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
|
|
1) |
• İzlencenin gözden geçirilmesi
• Ders programının tartışılması
• Dönem boyuncaki sorumlulukların ve değerlendirmenin anlatılması |
yok |
1) |
• Totaliteryanizmin öğretilmesi
• ‘The Lives of Others’ filmi
|
The Lives of Others filminin izlenmesi |
2) |
• Filmlerin ve sanatın değer yargılarından bağımsız olmadığını ve hepsinin bir (siyasi) görüş yansıttığının anlatılması
• Filmlerin toplumsal bir inşa olduğunun anlatılması
|
yok |
3) |
• Filmler bizle nasıl konuşur?
• Yönetmenler fikirlerini nasıl yansıtır? |
Yok |
4) |
• Soğuk Savaş ve Nükleer Caydırıcılığın anlatılması
• ‘Dr. Strangelove’ filmi |
Dr. Strangelove filminin izlenmesi |
5) |
• Militarizmin öğretilmesi
• ‘Full Metal Jacket’ filmi
|
Full Metal Jacket filminin izlenmesi |
6) |
• Etnik çatışmaların öğretilmesi
• ‘Sometimes in April’ filmi
|
Sometimes in April filminin izlenmesi |
7) |
• Göçün anlatılması
• ‘In This World’ belgeseli
|
In This World belgeselinin izlenmesi |
8) |
• Kapitalizmin öğretilmesi
• ‘There will be blood’ filmi
|
'There will be Blood' Filminin izlenmesi |
9) |
• Faşizm/Diktatörlüğün anlatılması
• ‘The Great Dictator’ filmi
|
The Great Dictator filminin izlenmesi |
10) |
• Totaliteryanizmin öğretilmesi
• ‘The Lives of Others’ filmi
|
The Lives of Others dersinin izlenmesi |
11) |
• Toplumsal hareketler ve direnişin kavramlarının öğretilmesi
• ‘Al Midan’ filmi
|
Al - Midan filminin izlenmesi |
12) |
• Toplumsal cinsiyet, kapitalizmin öğretilmesi ve ikisi arasındaki ilişkinin ortaya konması
• Dogville filmi
|
Dogville filminin izlenmesi |
13) |
• Öğrencilerin final sınavı ile değerlendirilmesi
• Final Sınavı
|
yok |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1-Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir.
2-İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir.
3-Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir.
4-Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir.
5-İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6-İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
7-Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
8-Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
9-Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. |
2 |
2) |
1-Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar.
2-İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
3-İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir.
4-Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir.
5-Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
6-Duyusal algıyı somutlaştırır. |
3 |
3) |
1-Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışır.
2-Proje süreçleri içinde etkin olarak yer alır.
3-Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. |
4 |
4) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
-Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
4 |
5) |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
-Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
3 |
6) |
- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
3 |
7) |
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
4 |
8) |
Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. |
3 |