Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• İzlenceyi tanır
• Derste beklenenleri tanır
• Yükümlülükleri inceler
• Ders akışını tanır
|
Yok |
2) |
• Farklı küreselleşme tanımlarını karşılaştırır
• Farklı küreselleşme tanımlarını örnekler
• Küreselleşmenin başlangıcını tartışır
• Küreselleşme ile daha önceki karşılıklı bağımlılık dönemlerini karşılaştırır
|
Keohane and Nye “Küreselleşme: Yeni Olan Ne? Olmayan Ne? (Ve Ne Olmuş Yani) okunması |
3) |
• Küreselleşmeyi bir proje olarak gören teorileri tartışır
• Küreselleşmeyi bir süreç olarak gören teorileri tartışır
• Sosyal, ekonomik ve siyasal küreselleşmeyi ayırt eder
• Sosyal küreselleşmeyi örnekler
• Ekonomik küreselleşmeyi örnekler
• Siyasal küreselleşmeyi örnekler
|
Scholte “Küreselleşmede Küresel olan Ne” okunması |
4) |
• Küreselleşmenin çeşitlerini hatırlar
• Küreselleşme endekslerini karşılaştırır
• Küreselleşme endekslerini örnekler
• Ölçeklendirmenin küreselleşme algısına olan etkisini tartışır
• Etkiyi örnekler
|
Küresel Barber “Tele-edebiyat ve McWorld’ün Tema Park Haline Gelişi”; Friedman “Tayvan’ı Al, İtalya’yı Tut, Fransa’yı Sat” okunması |
5) |
• Ulus-devletin tarihini hatırlar
• Devletlerin gücünün kaynaklarını tartışır
• Küreselleşmenin devletlerin gücünü azalttığını savunan teorileri tartışır
• Küreselleşmenin devletlerin gücünü arttırdığını savunan teorileri tartışır
• Teorilerin argümanlarını gerçek hayattan örneklerle tartışır
|
Arıboğan “Global Sistemi Açıklamaya Yönelik Yaklaşımlarda Aktör ve Güç Olduları”; Strange “Devletlerin azalan otoritesi”; Mann “Küreselleşme Ulus-Devletin Yükselişine Son mu Verdi” okunması |
6) |
• Uluslararası örgütlerin tarihini hatırlar
• Uluslararası örgütlerin dünya siyasetindeki rolünü inceler
• Dünya siyasetindeki rolünü örnekler
• Küreselleşmenin uluslararası örgütler üzerindeki etkisini tartışır
• Uluslararası örgütlerin küreselleşme üzerindeki etkisini tartışır
|
Arıboğan, “Uluslararası Örgütler”; Stiglitz “”Doğu Asya Krizi: IMF Politikaları Dünyayı Küresel Bir Yıkımın Eşiğine Nasıl Getirdi” okunması |
7) |
• Sivil toplum örgütlerinin tarihini hatırlar
• Sivil toplum örgütlerinin dünya siyasetindeki rolünü inceler
• Dünya siyasetindeki rolünü örnekler
• Küreselleşmenin sivil toplum örgütleri üzerindeki etkisini tartışır
• Sivil toplum örgütlerinin küreselleşme üzerindeki etkisini tartışır |
Kaldor “Küresel Sivil Toplum” |
8) |
• Vize ile öğrenilen bilgileri sınar
• Küreselleşme tanımlarını örnekler
• Küreselleşme endekslerinin güvenilirliğini tartışır
• Küreselleşmenin devletler üzerindeki etkisini tartışır
• Küreselleşmenin uluslararası örgütler üzerindeki etkisini tartışır
• Küreselleşmenin devletdışı aktörler üzerindeki etkisini tartışır
|
Yok |
9) |
• Ekonomik küreselleşmeyi hatırlar
• Ekonomik liberalizm ve ekonomik küreselleşme arasındaki ilişkiyi tartışır
• Küreselleşmenin piyasaları ve özel şirketleri nasıl etkilediğini tartışır
• Ekonomik küreselleşmenin sosyal ve siyasal hayat üzerindeki etkisini inceler
• Etkisini örnekler
|
Arıboğan “Global Şirketler”; Garrett “Küresel Piyasalar ve Ulusal Politika”; Hirst and Thompson “Ekonomik Küreselleşmenin Sınırları” okunması |
10) |
• Küresel yönetişimin unsurlarını ayırt eder
• Yönetim ve yönetişim arasındaki farkları tartışır
• Küreselleşmenin organize suçları nasıl etkilediğini tartışır
• Organize suçlarla mücadele için geliştirilen küresel yönetişim mekanizmalarını tartışır
• Küresel yönetişim mekanizmalarını örnekler
|
Erdal “Organize Bir Suç Türü Olarak İnsan Ticareti ve Türkiye Örneği”; Üstün “Karapara Aklama ve Terörün Finansmanı ile Mücadelede Uluslar arası Girişimler ve Araçlara Toplu Bakış”; Parlak ve Argun “Küreselleşme Süreci Bağlamında Organize Suç Örgütlerinin Karşılaştırmalı Analizi” okunması |
11) |
• Küresel çevre sorunlarının çeşitlerini tespit eder
• Küreselleşmenin çevre sorunlarına etkisini tartışır
• Çevre sorunları ile mücadele için geliştirilen yönetişim mekanizmalarını tartışır
• Öğrenci sunumları ile ilişkiyi örnekler
|
Tuna “Endüstriyalizmin Çevresel Etkileri: Doğanın Tahribi ve Kaynakların Kıtlaşması” |
12) |
• Küresel yönetişimin unsurlarını hatırlar
• Küreselleşmenin insani güvenliği nasıl etkilediğini tartışır
• İnsani güvenlik sorunları ile mücadele için geliştirilen küresel yönetişim mekanizmalarını tartışır
• Öğrenci sunumları ile ilişkiyi örnekler
|
“Ulusal Egemenlikten Küresel Egemenliğe İnsan ve Azınlık Hakları”; Paker “Küresel Güvenlik Doktrini, Teröre Karşı Savaş ve İnsan Hakları” okunması |
13) |
• Küreselleşme karşıtı hareketler ile alternatif küreselleşme hareketlerini birbirinden ayırt eder
• Küreselleşme karşıtı hareketlerinin küreselleşme üzerinde olan etkisini tartışınız
• Alternatif küreselleşme hareketlerinin küreselleşme üzerinde olan etkisini tartışınız
• Öğrenci sunumları ile etkileri örnekler
|
Friedman “Bir İnsanla Konuşmak İstiyorsanız 1’e Basın”; Brown “Yanlış Giden Bir Dünya” okunması |
14) |
• Küreselleşmenin farklı tanımlarını hatırlar
• Küreselleşmenin bir proje mi yoksa bir süreç mi olduğunu tartışır
• Küreselleşmenin geri dönüşü olup olmadığını tartışır
• Küreselleşmenin hızının veya yönünün değiştirilip değiştirilemeyeceğini tartışır
|
Yok |
15) |
Öğrenilen bilgileri final sınavı ile sınar
• Küreselleşme karşıtı hareketlerin küreselleşmeye etkisini tartışır
• Küreselleşmenin bir proje mi yoksa bir süreç mi olduğunu tartışır
• Küreselleşmeden kimin çıkar sağladığını tartışır
• Küreselleşme teorilerini karşılaştırır
• Küreselleşmeden güç kazanan aktörleri tanımlar
• Küreselleşmeden güç kaybeden aktörleri tanımlar |
Yok |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
2) |
Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
3) |
Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
4) |
Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
5) |
Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
6) |
Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
7) |
Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
8) |
Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
9) |
Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek |
5 |