Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• İzleği değerlendirir.
• Dersin ana temalarını tartışır.
• Ders taslağını tartışır.
• ABD’nin uluslararası ilişkileri etkileme yeteneğini değerlendirir.
• Çalışma yöntemini tanır. |
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 15-48. |
2) |
• Amerikan dış politikasının şekillenmesinde etkili olan iç ve dış faktörleri açıklar.
• Jackson, Hamilton ve Wilson’un Amerikan dış politikası geleneklerine olan etkilerini tanımlar.
• Başkanlardan miras alınan dış politika geleneklerini karşılaştırır.
• Hangi vakaların Amerikan dış politikasında dönüm noktası olarak adlandırıldığını değerlendirir.
• Üç yaklaşımın Amerikan dış politikasındaki rolünü tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 32-46. |
3) |
• IDS sonrası başkanların dış politika yaklaşımlarını tanımlar.
• Farklı doktrinlerin odak noktalarını karşılaştırır.
• Amerikan dış politikasında bürokrasinin karar alma süreçlerine nasıl müdahil olduğunu değerlendirir.
• Farklı krizler üzerinden Amerikan dış politikasındaki karar alma süreçlerini inceler.
• Demokrat ve Cumhuriyetçi yürütmelerde bürokrasinin rolünü tartışır. |
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 32-54.. |
4) |
• ABD Kongresinin iki yapısının kendilerine ait özelliklerini açıklar.
• ABD Kongresinin tarihsel dönemlerini karşılaştırır.
• Kongredeki karar alım sürecini inceler.
• Lobilerin yasal arka planını değerlendirir.
• Topal ördek durumundaki Kongrenin tıkanma ve açılma süreçlerini tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 45-61. |
5) |
• Farklı çıkar grupları arası farklılık ve benzerlikleri karşılaştırır.
• Farklı çıkar gruplarının enformal olarak dış politikaya katılım süreçlerini ortaya koyar.
• Lobilerin çıkar grupları ile karar alıcıları arasında kurduğu bağlantıları inceler.
• Çıkar gruplarının Amerikan dış politikasını etkilemekteki başarılarını tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 53-68. |
6) |
• Vize sınavı ile bilgilerini sınar
• Jackson, Hamilton ve Wilson’un Amerikan dış politikası geleneklerine olan etkilerini tanımlar
• Farklı doktrinlerin odak noktalarını karşılaştırır
• ABD Kongresinin tarihsel dönemlerini karşılaştırır
• Çıkar gruplarının Amerikan dış politikasını etkilemekteki başarılarını tartışır
|
|
7) |
• ABD’nin ilk 150 yılındaki farklı dış politika uygulamalarını değerlendirir.
• Monroe Doktrinini tanır.
• Wilson’un dış politika anlayışını açıklar.
• Monroe’nun izolasyonizminin Wilsoncu izolasyonizme dönüşünü ortaya koyar.
• Wilson’un Amerikan dış politikasını dönüştürmekteki başarısını tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 60-73.
|
8) |
• İki savaş arası dönemdeki farklı dış politika yaklaşımlarını karşılaştırır.
• Wilson Doktrinini tanır.
• Wilson’un 14 prensibini sıralar.
• İki savaş arası dönemdeki uluslararası ortamı tasvir eder.
• Amerikan dış politikasının Avrupa meselelerine müdahil olmasında 14 prensibin etkisini tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 75-82. |
9) |
• Soğuk Savaş dönemindeki farklı Amerikan dış politikası uygulamalarını karşılaştırır.
• Truman, Eisenhower ve Carter doktrinlerini tanır.
• Çevreleme politikasını açıklar.
• ABD ve SSCB arasında 1945-1975 arası stratejik dengeyi ortaya koyar.
• Detante politikalarının soğuk savaşın sonlandırılmasındaki rolünü tartışır.
• SALT ve START anlaşmalarının soğuk savaşın bitişindeki rolünü değerlendirir. |
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 82-91. |
10) |
• Vize sınavı ile bilgilerini sınar
• Wilson’un dış politika anlayışını açıklar.
• Wilson’un 14 prensibini sıralar.
• Truman, Eisenhower ve Carter doktrinlerini tanır
• SALT ve START anlaşmalarının soğuk savaşın bitişindeki rolünü değerlendirir.
|
|
11) |
• Soğuk savaş sonrasında isitkrarlı bir Amerikan dış politikasının olup olmadığını tartışır.
• Bush yönetiminden Obama yönetimine görülen dönüşümü inceler.
• Bush doktrinini tanımlar.
• KİS’lerin Amerikan dış politikasının şekillenmesindeki rolünü değerlendirir.
• Wilson ve Obama’nın dış politika yaklaşımlarını karşılaştırır.
• Küresel terörizmin Amerikan dış politikası üzerindeki etkisini tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 92-100. |
12) |
• 11 Eylül saldırılarının Amerikan dış politikası üzerindeki etkisini açıklar.
• Bush yönetiminin sert güç politikalarını Clinton yönetiminin yumuşak güç politikaları ile karşılaştırır.
• Obama yönetiminin akılcı güç uygulamalarını değerlendirir.
• Afganistan ve Irak operasyonlarının siyasal ve ekonomik maliyetlerini tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Lefebvre, 2015, ss. 102-110.
|
13) |
• NATO’nun soğuk savaş sonrası dönüşümünü inceler.
• NATO’nun Amerikan dış politikasında nasıl araçsallaştırıldığını değerlendirir.
• Hangi uluslararası örgütün/örgütlerin Amerikan dış politikasınca daha etkin kullanıldığını tartışır.
• Uluslararası örgütlerin Amerikan dış politikasındaki yerine ilişkin olarak neo-muhafazakar ve liberal yaklaşımları karşılaştırır.
• ABD tarafından Soğuk savaş ve sonrası dönemlerde kullanılmış olan veto mekanizmalarını inceler.
|
|
14) |
• ABD’nin Ortadoğu’daki çıkarlarını tanır.
• Orta Asya’ya yönelik Amerikan dış politikasının dönüşümünü inceler.
• Amerikan dış politikasının soğuk savaş ve soğuk savaş sonrası dış politika uygulamalarını karşılaştırır.
• Çin’in yükselişi karşısında Amerikan dış politikasının gösterdiği tepkileri tartışır.
• Amerikan dış politikasının Küba ve Venezüela’ya yönelik politikalarını değerlendirir.
|
|
15) |
• AB’nin kurumsal yapısını analiz eder.
• Bush yönetiminden Obama yönetimine görülen dönüşümü inceler.
• 11 Eylül saldırılarının Amerikan dış politikası üzerindeki etkisini açıklar.
• Afganistan ve Irak operasyonlarının siyasal ve ekonomik maliyetlerini tartışır.
• Hangi uluslararası örgütün/örgütlerin Amerikan dış politikasınca daha etkin kullanıldığını tartışır.
• Amerikan dış politikasının soğuk savaş ve soğuk savaş sonrası dış politika uygulamalarını karşılaştırır.
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
2) |
- Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
3) |
- Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
|
4) |
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
- Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
- Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
|
5) |
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
|
6) |
- Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
|
7) |
- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
8) |
- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
9) |
- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
-Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
|
10) |
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
-Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
|
11) |
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
|
12) |
- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
|