Lojistik ve Taşımacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ISLT292 | ||||||||
Ders İsmi: | Ticaret Hukukunun Temelleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. FİKRET ERKUT EMCİOGLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. ZEYNEP OBEN ÖZAKMAN ERASLAN Dr.Öğr.Üyesi İLKER CALAYOĞLU Dr.Öğr.Üyesi ALPASLAN KÜRŞAT TANGÜN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İşletme Hukuku dersinin ana amacı işletme öğrencilerine bir işletmeye fayda sağlayacak hukuk alanları hakkında bilgi vermektir. İşletmeyi ilgilendiren hukuki ilişkiler belirli bir çerçeve içinde işlenmektedir; işletmeciler için gerekli özel borç ilişkileri bağlamında, satış, kira ve finansal kira sözleşmeleri de anlatılmaktadır. Bunların yanında özel hukuk ve kamu hukuku alanlarında açıklayıcı genel kavramlar da ele alınmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Hukuk kavramı; hukukun zorlayıcı niteliği; tazminat ve yaptırım kavramları; hukukun benzer kavramlarla karşılaştırılması; hukukun önemi ve işlevi; ticaret hukukunun tanımı ve özellikleri; Ticaret Kanunu’nun yapısı; ticari işletme kavramı, yapısı; merkez – şube ayrımı; ticari iş kavramı ve karinesi; ticari hükümler; ticari yargı; tacir sıfatı verilen kişiler; tacir olmanın hüküm ve sonuçları; bağlı tacir yardımcıları; bağımsız tacir yardımcıları; ticaret sicili; tescil ve tescilin etkisi; ticaret unvanı; işletme adı; cari hesap; ticari defterler; kişi kavramı; kişilerin türleri; gerçek kişiler; tüzel kişiler; kişiliğin kazanılması; gerçek kişilerin ehliyetleri; tüzel kişilerin ehliyetleri; haklardan yararlanma ehliyeti; hakları kullanma ehliyeti; kişiliğin sona ermesi; marka; haksız rekabet; kıymetli evrak kavramı; nama, emre ve hamiline düzenlenen kıymetli evrakın özellikleri; poliçe – bono – çek – emtia senetleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Syllabus Tartışması | yok |
2) | • Hukuk kavramı • Hukukun zorlayıcı niteliği • Hukukun benzer kavramlarla karşılaştırılması • Hukukun önemi ve işlevi | Ders programını gözden geçirin Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
3) | • Özel hukuk • Medeni hukuk • Türk Medeni Kanunu’nun yapısı • Türk Borçlar Kanunu’nun yapısı • TMK ve TBK’nın tarihsel gelişimi ve özelliği | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
4) | • Ticaret hukuku • Ticari işletme • Tacir • Esnaf • Haksız rekabet • Ticaret şirketleri • Kıymetli evrak • Deniz Ticareti • Sigorta • Devletler özel hukuku | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
5) | • Anayasa hukuku • Genel ilkeler • Cumhuriyetin nitelikleri • Demokratik devlet • Laik devlet • Sosyal devlet | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
6) | • Hukuk devleti • İdare hukuku • Ceza hukuku • Yargılama hukuku | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
7) | • İş hukuku • Bireysel iş hukuku • Toplu iş hukuku • Sosyal güvenlik hukuku • Fikir hukuku • Çevre hukuku • Bankacılık hukuku • İşletme hukuku | yok |
8) | vize sınavı | sınava hazırlık |
9) | • Hukukun kaynakları nedir? • Anayasa • Yasa • KHK • Tüzük • Yönetmelik • Örf ve adet hukuku • Hukukun yardımcı kaynakları | yok |
10) | • Yasanın belirli bakımlardan uygulanması • Niteliği bakımından uygulanması: Emredici-Tamamlayıcı-Yorumlayıcı Kurallar • Yasanın yer bakımından uygulanması • Yasanın zaman bakımından uygulanması • Yasanın anlam bakımından uygulanması • Yasanın uygulanmasında yargıcın yetkileri | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
11) | • Kişi kavramı • Kişilerin türleri • Gerçek kişiler • Tüzel kişiler • Kişiliğin kazanılması • Gerçek kişilerin ehliyetleri | Ödev: Bir sonraki ders için okuma |
12) | • Tüzel kişilerin ehliyetleri • Haklardan yararlanma ehliyeti • Hakları kullanma ehliyeti • Kişiliğin sona ermesi: Gerçek ve tüzel kişilerde | yok |
13) | • Hakkın kazanılması • Hakkın kaybedilmesi • Hakkın kullanılması ve korunması | yok |
14) | • Hukuka uygun fiiller • Hukuki işlemlerde uyumsuzluk • Hukuki işlemlerin türkleri • Hukuka aykırı fiiller: Haksız filler ve Borca aykırı davranışlar | yok |
15) | Final Sınavı | Sınava Hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | Taşkent, Savaş İşletme Hukuku Bilgisi ©2012 | Beta Yayınları | ISBN 978-605-377-694-9 |
Diğer Kaynaklar: | Yok |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||
1) Lojistik disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, uluslararası lojistik alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklar. | |||||||||||||||||
1) Lojistik disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, lojistik ve taşımacılık alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklar | |||||||||||||||||
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanır, sonuçları yorumlar ve çözüm önerir. | |||||||||||||||||
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanır, sonuçları yorumlar ve çözüm önerir. | |||||||||||||||||
3) İşletme misyon ve amaçlarını destekleyecek bir lojistik sistemi dizayn eder. | |||||||||||||||||
3) İşletme misyon ve amaçlarını destekleyecek bir lojistik sistemi dizayn eder. | |||||||||||||||||
4) Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerindeki belirsizlikleri tespit eder ve riskleri gidermek için önlemler alır. | |||||||||||||||||
4) Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerindeki belirsizlikleri tespit eder ve riskleri gidermek için önlemler alır. | |||||||||||||||||
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilir ve yaratır. | |||||||||||||||||
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilir ve yaratır. | |||||||||||||||||
6) Karmaşık ve hızla değişen koşulları, ulusal/uluslararası işletme dünyasının dinamiklerini, ilgili uluslararası lojistik ve tedarik zinciri çevresini analiz eder | |||||||||||||||||
6) Karmaşık ve hızla değişen koşulları, ulusal/uluslararası işletme dünyasının dinamiklerini, ilgili uluslararası lojistik ve tedarik zinciri çevresini analiz eder | |||||||||||||||||
7) Alanla igili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilir. | |||||||||||||||||
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilir. | |||||||||||||||||
8) Farklı sosyal çevreden insanlarla İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurar, lojistik ve tedarik zinciri alanlarında küresel dinamikleri takip etmek ve yorumlamada İngilizce yeterliliğe sahiptir. | |||||||||||||||||
8) Farklı sosyal çevreden insanlarla İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurar, lojistik ve tedarik zinciri alanlarında küresel dinamikleri takip etmek ve yorumlamada İngilizce yeterliliğe sahiptir. | |||||||||||||||||
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilir, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirir ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olur. | |||||||||||||||||
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilir, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirir ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lojistik disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, uluslararası lojistik alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklar. | |
1) | Lojistik disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, lojistik ve taşımacılık alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklar | |
2) | İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanır, sonuçları yorumlar ve çözüm önerir. | |
2) | İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanır, sonuçları yorumlar ve çözüm önerir. | |
3) | İşletme misyon ve amaçlarını destekleyecek bir lojistik sistemi dizayn eder. | |
3) | İşletme misyon ve amaçlarını destekleyecek bir lojistik sistemi dizayn eder. | |
4) | Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerindeki belirsizlikleri tespit eder ve riskleri gidermek için önlemler alır. | |
4) | Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerindeki belirsizlikleri tespit eder ve riskleri gidermek için önlemler alır. | |
5) | Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilir ve yaratır. | |
5) | Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilir ve yaratır. | |
6) | Karmaşık ve hızla değişen koşulları, ulusal/uluslararası işletme dünyasının dinamiklerini, ilgili uluslararası lojistik ve tedarik zinciri çevresini analiz eder | |
6) | Karmaşık ve hızla değişen koşulları, ulusal/uluslararası işletme dünyasının dinamiklerini, ilgili uluslararası lojistik ve tedarik zinciri çevresini analiz eder | |
7) | Alanla igili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilir. | |
7) | Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilir. | |
8) | Farklı sosyal çevreden insanlarla İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurar, lojistik ve tedarik zinciri alanlarında küresel dinamikleri takip etmek ve yorumlamada İngilizce yeterliliğe sahiptir. | |
8) | Farklı sosyal çevreden insanlarla İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurar, lojistik ve tedarik zinciri alanlarında küresel dinamikleri takip etmek ve yorumlamada İngilizce yeterliliğe sahiptir. | |
9) | Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilir, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirir ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olur. | |
9) | Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilir, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirir ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olur. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Ödevler | 15 | 40 |
Ara Sınavlar | 15 | 45 |
Final | 15 | 38 |
Toplam İş Yükü | 168 |