Uluslararası Ticaret | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ISLT422 | ||||||||
Ders İsmi: | Aile Şirketleri Yönetimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Fakülte Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi CANAN KOÇER DURMAZ | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı aile işi kurmak konusunda öneri ve bilgi vermektir. İş dünyasının bir parçası olarak; ticaret tarihinin içinde aile iş modelleri fikri gerçekten büyük bir potansiyeldir. Aile şirketi yönetiminin risklerini ve avantajlarını öğrenmek; öğrencilerin fırsat yaratmalarını destekleyecektir. |
Dersin İçeriği: | Aile şirketinin tanımı; aile şirketlerinde araştırma; veraset komplosu ve yönetimi; aile şirketlerinde strateji; stratejik planlamanın aile şirketlerindeki rolü; çalışanlar için özkaynak tazmini; aile şirketlerinde hissedar ilişkileri; aile üyeleri arasındaki işlemlerin ve problemlerin yönetilmesi; aile şirketlerinde profesyonelleşme; profesyonel yönetime geçiş; aile şirketlerinde kültür ve devamlılık; aile şirketlerinde yönetim kurulu; girişimciliği ve sürekli büyümeyi destekleyen yönetim uygulamaları; aile şirketlerinin varlığını sürdürmesi, adaptasyon ve büyüme. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Aile işletmeciliğinin doğası ve birikimi • Aile işletmeciliğinin diğerlerinden farkı | |
2) | • Iş dünyasındaki önemli aileler • Güven ve sadakatın inşası | |
3) | • Aile girişiminin içeriği | Dünyadan küçük aile işletmelerine örnekler |
4) | • Aile İşletmeciliğinde Liderlik • Liderlik Kıstasları | |
5) | • Aile İşletmeciliğinde Başarı ve Devamlılık • Aile İşletmeciliğinde başarının yolu, girişimciliği sürdürmekten geçer • Kuşaklar arası iletişim | |
6) | • Gücün Transferi • Aile İşletmeciliğinde güce dayalı başarılı devamlılıklar | Kendi ülkenizde başarılı kuşak aktarımlarına örnekler düşünülmesi |
7) | • Küçük Aile İşletmeciliği • Küçük Aile İşletmeciliğine Örnekler | |
8) | • Aile İşletmeciliği Yönetimi • En iyi yönetimsel uygulama örnekleri | |
9) | • Aile İşletmeciliğinde Strateji ve Denetleme • Strateji yaratmak • Aile İşletmeciliğinde kontrol ve denetim | |
10) | • Aile İşletmeciliğinde Finansal Durum Analizi • Finans planlaması • Aile İşletmeciliğinde değerlendirme kıstasları | Kavramsal çerçevelendirme |
11) | • Iş hayatında aile iletişimi • Aile buluşmaları, toplantılar ve ortak mekanlar | |
12) | • Aile İşletmeciliğinin Geleceği • Değişim, adaptasyon ve inovasyon | Örneklem üzerine düşünme |
13) | • Girişimin Ruhu • Ruhu yaşatabilmek • Asırlık aile şirketlerinden alınacak dersler | |
14) | • Aile İşletmeciliğinin Geleceği nasıl Olmalı • Aile İşletmeciliğinde yaratıcılık, risk ve vaka analizleri | Örnekler üzerine düşünme |
15) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | Aile Şirketlerinin Yönetimi, Yazar: Prof. Dr. Arman Kırım; Yayınevi : Sistem Yayıncılık 2010 Aile Şirketleri ve Profesyonel Yöneticiler; Yazar: İnci Özkul, Yayınevi : Bulut Yayınları 2016. |
Diğer Kaynaklar: | Küçük ve Orta Ölçekli Aile İşletmelerinde Kurumsal Yönetim, Yazar: Gürkan Haşit, Yayınevi : Ekin Basım Yayın 2010 Aile Şirketleri Yazar: İlhami Fındıkçı, Yayınevi : Alfa Yayıncılık 2014. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, uluslararası ticaret alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek | ||||||||
2) ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek,. | ||||||||
3) değişen küresel ticaret doğrultusunda uluslararası ticaret teorilerini, gerçek iş dünyası fonksiyonları ile bağdaştırmak ve dünya ticaret sistemlerindeki önemli yeni gelişmeleri yorumlayabilmek ve aynı zamanda ekonomik gelişme ile dış ticaret arasındaki etkileşimi yorumlayabilmek | ||||||||
4) uluslararası işletme ve ticaret sisteminin vizyonuna sahip olmak, aynı zamanda dış ticaret ile igili olan lojistik yönetimi hakkında bilgi sahibi olmak, ve aynı zamanda dış ticaret, sigorta ve riske konu olan ürün ve hizmetlerin dış ticaret finansmanını açıklayabilmek | ||||||||
5) kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek, | ||||||||
6) dış ticarete konu olan ürün ve hizmetlerin ulusal ve uluslararası düzeyde kalite ve standartlarının özellik ve niteliklerini tanımlayabilmek | ||||||||
7) alanla igili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek | ||||||||
8) ticaret politikasının; tarifler, tarife dışı engeller, devlet destekleri, uluslararası anlaşmalar, uluslararası örgüt ve kuruluşlar, e-ticaret gibi temel araçlarını ve bu araçların dış ticaret politikasına etkilerini tanımlayabilmek | ||||||||
9) kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, uluslararası ticaret alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek | |
2) | ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek,. | |
3) | değişen küresel ticaret doğrultusunda uluslararası ticaret teorilerini, gerçek iş dünyası fonksiyonları ile bağdaştırmak ve dünya ticaret sistemlerindeki önemli yeni gelişmeleri yorumlayabilmek ve aynı zamanda ekonomik gelişme ile dış ticaret arasındaki etkileşimi yorumlayabilmek | |
4) | uluslararası işletme ve ticaret sisteminin vizyonuna sahip olmak, aynı zamanda dış ticaret ile igili olan lojistik yönetimi hakkında bilgi sahibi olmak, ve aynı zamanda dış ticaret, sigorta ve riske konu olan ürün ve hizmetlerin dış ticaret finansmanını açıklayabilmek | |
5) | kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek, | |
6) | dış ticarete konu olan ürün ve hizmetlerin ulusal ve uluslararası düzeyde kalite ve standartlarının özellik ve niteliklerini tanımlayabilmek | |
7) | alanla igili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek | |
8) | ticaret politikasının; tarifler, tarife dışı engeller, devlet destekleri, uluslararası anlaşmalar, uluslararası örgüt ve kuruluşlar, e-ticaret gibi temel araçlarını ve bu araçların dış ticaret politikasına etkilerini tanımlayabilmek | |
9) | kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Teknik gezi | |
Örnek olay çalışması | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 30 |
Ödev | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 70 |
Ödevler | 14 | 28 |
Final | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü | 168 |