Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersin içeriğini açıklar
• Ders kitapları ve ekstra ders materyelleri hakkında bilgilendirir
• Ders programını açıklar
• Not ve değerlendirme sistemini açıklar
• Siyasal tarihin literatürdeki yerini belirler
• Dersin kavramsal çerçevesini belirler
• İzleğin içeriğini açıklar
• Ders programını açıklar
• Ders kitapları ve yazarlarının önemini açıklar
• Ekstra ders materyellerini sıralar
• Türkiye’deki siyasal yaşamın tarihini tanır
|
|
2) |
• Demokrasi kavramını tanımlar
• Demokrasinin Türkiye tarihindeki yerini açıklar
• Siyaset ve demokrasi ilişkisini belirler
• Demokrasi teorilerini tartışır
• Güncel demokrasi sorunlarını örneklerle tartışır.
• Çeşitli demokrasi tanımları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları tanır
• Türkiye’deki çok partili dönemin öncesi ve sonrasındaki demokrasi tartışmalarına bakarak, Türk siyasal tarihinde demokrasinin oluşumunu inceler
• Siyaset ve demokrasi ilişkisini Türkiye bağlamında inceler
• Demokrasi teorilerinin Türkiye’deki yansımalarını değerlendirir
• Güncel Türkiye siyasetindeki demokrasi sorunlarını tartışır.
|
Read: Özbudun, (2000), pp.13-48
Linz, Juan& Stephan, Alfred (1996), pp 16-55
|
3) |
• Siyasal sistemleri tanımlar
• Siyasal sistemin işlevlerini açıklar
• Siyasal parti kavramını tanımlar
• Siyasal partilerin işlevlerini ve görevlerini örnekler üzerinden inceler
• Türkiye’deki siyasal sistemin ve partilerin oluşumunu tanır
• Siyasal sistemleri karşılaştırmalı olarak inceler
• Türkiye’deki parlamenter sistemin pratikteki işlevlerini açıklar
• Türkiye’deki siyasal partilerin oluşumunu tanımlar
• Türkiye’deki siyasal partilerin işlevlerini belirler
• Türkiye’deki siyasal sistemin ve partilerin tarihsel gelişimini tanır
|
Okuma: Özbudun, (2007), s.69-95. |
4) |
• Demokrartik siyasal sistemleri tanımlar
• Siyasal partilerin iç yönetim mekanizmalarını inceler
• Demokratik siyasal sistemlerde siyasal partilerin uymakla yükümlü olduğu kuralları karşılaştırır
• Siyasal partilerde parti içi demokrasi unsurunu tanımlar
• Türkiye’deki siyasal sistemlerin ve partilerin tarihsel gelişimini tanır
• Türkiye siyasal sistemini demokrasi bağlamında tanımlar
• Türkiye’deki siyasal partilerin yönetim mekanizmalarını tanır
• Türkiye’deki Siyasi Partiler Kanunu’nu inceler
• Türkiye’deki siyasal partilerin parti içi demokrasi uygulamasını ne derece işlettiklerini tartışır
• Türkiye’deki siyasal partilerin aday belirleme yöntemlerini tartışır
|
Okuma: Okuma seçkisinden ilgili makalenin okunması |
5) |
• Dinlerin toplumsal açıdan siyaset ile olan ilişkisini inceler
• Laiklik kavramını tarihsel ve toplumsal açıdan tanımlar
• Din ve siyaset ilişkisini dünyadan örneklerle tarihsel bağlamda inceler
• Kimlik politikalarının postmodernite olan ilişkisini belirler
• Dinsel kimliğe dayalı siyasetin postmodernizmle olan bağını tanır
• Türkiye’deki siyasal sistemin evrimini dinsellik ve sekülerizm bağlamında inceler
• Türkiye’deki laiklik kavramını tarihsel ve toplumsal açıdan tanımlar
• Türkiye’deki din ve siyaset ilişkisini tarihsel ve toplumsal bağlamda inceler
• Türkiye’deki kimlik politikalarının yükselişe geçişini postmodernite açısından değerlendirir
• Türkiye’deki dinsel kimliğe dayalı siyasetin postmodernizmle olan bağını belirler
|
|
6) |
• Etnik kimlik kavramını tanımlar
• Siyasi yapının etnitisite ile olan ilişkisini inceler
• Demokrasi ve toplumdaki farklı etnik kimliklerin tanınması ilişkisini tanır
• Çoğulculuk ilkesi üzerinden azınlık politikalarının demokratik sistemdeki yerini belirler
• Farklı siyasal sistemlerde etnik kimliklere olan bakış açısını karşılaştırmalı olarak tanır
• Türkiye’deki etnik kimliklerin siyasi arenadaki pozisyonunu tarihsel bağlamda inceler
• Türkiye’de farklı etnik kimliklere yönelik politikaların gelişim çizgisini tarihsel bağlamda örneklerle karşılaştırır
• Türkiye’deki siyasal sistemin etnik kimlikleri tanıma açısından pozisyonunu belirler
• Türkiye’de demokrasinin çoğulculuk ilkesinin işleyiş biçimini sorgular
• Türkiye’deki azınlık haklarının demokratik açıdan seviyesini tartışır
|
Özbudun, (2007), s.97-112.
Taşkın ve Aydın (2014), s. 203-230, s. 325-345.
|
7) |
• Siyasal sistemlerde askeri darbe kavramını tanımlar
• Askeri darbe yönetimlerini dünyadaki örnekler üzerinden tartışır
• Türkiye’deki askeri darbeleri tarihsel olarak inceler
• Türkiye’deki askeri darbe yönetimlerinin öncesi ve sonrasını toplumsal açıdan belirler
• Askeri darbelerin ekonomik açıdan etkilerini değerlendirir
• Türkiye’deki 27 Mayıs 1960 darbesinin oluşumunu ve etkilerini tarihsel ve toplumsal bağlamda inceler.
• Türkiye’deki 12 Mart 1971 darbesini tanır
• 12 Eylül 1980 darbesinin Türkiye siyasetindeki etkilerini inceler
• 24 Ocak kararları üzerinden 1980 darbesi ile ekonomik yapı arasındaki ilişkiyi sorgular
• 28 Şubat 1997 postmodern darbesinin toplumsal ve siyasal açıdan etkilerini tartışır
|
|
8) |
• Vize sınavı ile öğrenilenler değerlendirilir
• Siyasal sistem kavramını tanımları
• Siyasal Partiler Kanunu üzerinden parti içi demokrasi mekanizmasını açıklar
• Postmodernizm ve kimlik politkaları arasındaki ilişkiyi değerlendirir
• Askeri darbelerin siyasal sistem üzerindeki etkisini karşılaştırır
• Vize sınavı ile bilgilerini sınar
• Siyasal sistemleri karşılaştırır
• Türkiye’deki siyasal sistemi ve partilerin işlevini değerlendirir
• Türkiye’de sekülerizmin gelişimini tarihsel bağlamda inceler
• Türkiye’deki askeri darbeleri karşılaştırmalı olarak tartışır
|
Ersin Kalaycığlu, Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye'de Politik Değişim ve Modernleşme, (2009), s.435-446.
Berktay, Fatmagül (2004), Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye
|
9) |
• Feminist yaklaşımı tanımlar
• Farklı feminist yaklaşımların tarihsel gelişimini inceler
• Kadının demokratik toplumlardaki katılımcı pozisyonunu değerlendirir
• Ataerkil yapılarda kadınlara uygulanan ayrımcılığı göstererek, demokratik değerlerin kadın haklarıyla olan ilişkisini açıklar
• Siyasette kadınların konumunu değerlendirir
• Türkiye’deki feminist düşüncenin gelişimini inceler
• Türkiye’de kadınların siyasal haklarının gelişimini ve bugünkü pozisyonunu değerlendirir
• Türkiye’de kadınlara yönelik uygulanan cinsiyet ayrımcılığının toplumsal ve siyasal temellerini tanır
• Pozitif ayrımcılık kavramını tanımlar
|
Ersin Kalaycığlu, Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye'de Politik Değişim ve Modernleşme,2009, s.447-462 .
Fuat Keyman,Türkiye’de Sivil ToplumunSerüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha, 2006.
|
10) |
• Sivil toplum kavramını tanımlar
• Sivil toplum kavramının tarihsel gelişimini tanır
• Sivil toplum kavramının demokrasi ile olan ilişkisini değerlendirir
• Sivil toplum kuruluşları üzerinden demokratik yapının geliştirilebilmesini değerlendirir
• Sivil toplumun siyasete olan etkilerini inceler
• Türkiye’de sivil toplumun tarihsel açıdan gelişimini inceler
• Türkiye’deki sivil toplumun siyasal sistem üzerindeki etkilerini değerlendirir
• Türkiye’deki demokrasinin gelişimine katkıları üzerinden sivil toplum kuruluşlarını karşılaştırır
• Türkiye’de sivil toplumun siyasetteki yerini inceler
• Türkiye’de sivil toplumun yeterli olarak gelişememesinin sebeplerini sorgular
|
|
11) |
• Demokratik sistemin temel kurumlarını inceler
• Kuvvetler ayrımının demokratik siyasal sistemlerdeki önemini vurgular
• Yasamanın rolünü inceler
• Yürütmenin rolünü açıklar
• Yargının rolünü değerlendirir
• Dördüncü kuvvet olarak basın ve basın özgürlüğünü değerlendirir
• Türkiye’deki, siyasal sistemin temel kurumlarını inceler
• Türkiye’de kuvvet ayrımının uygulamada nasıl işlediğini açıklar
• Türkiye’de yasamanın işleyişini ve rolünü değerlendirir
• Türkiye’de yürütmenin işleyişini ve rolünü tartışır
• Türkiye’de yargının işleyişini ve rolünü değerlendirir
• Dördüncü kuvvet olarak basının Türkiye’deki yerini basın özgürlükleri üzerinden değerlendirir
|
Nevin Ünal Özkorkut, “Basın Özgürlüğü ve Osmanlı’daki Görünümü”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt 51 Sayı: 3 |
12) |
• Kuvvetler ayrımında yargının denetleyici rolünü inceler
• Yargı bağımsızlığının kuvvetler ayrımı açısından temel rolünü tanır
• Demokrasilerde yargı bağımsızlığının önemini vurgular
• Yargının yürütmenin denetimi altına girmesi ile siyasal yapının demokrasiden kopması arasındaki ilişkiyi açıklar
• Yargı bağımsızlığını zedeleyen konuları örneklerle tartışır
• Türkiye’de yargının denetleyici rolünü inceler
• Türkiye’de yargı bağımsızlığının kuvvetler ayrımı açısından taşıdığı önemi açıklar
• Türkiye’de yargı bağımsızlığının uygulamadaki işleyişini değerlendirir
• Türkiye’de yargının yürütmenin denetimi altına girip girmediğini sorgular
• Türkiye’de yargı bağımsızlığını zedeleyen konuları güncel örneklerle karşılaştırır
|
Aydın ve Taşkın (2014) s. 345-375 |
13) |
• Anayasal rejim kavramını tanımlar
• Farklı anayasal rejimleri karşılaştırır
• Başkanlık sistemini tanımlar
• Yarı-başkanlık sistemini tanımlar
• Parlamenter sistemin işleyişini tanır
• Türkiye’deki anayasal rejimi tanır
• Türkiye’deki 1924-1961-1982 anayasalarını karşılaştırır
• 1961 Anayasası’nı hazırlanış, referanduma sunuluş ve içerik açısından inceler
• 1982 Anayasası’nı hazırlanış, referanduma sunuluş ve içerik açısından inceler
• 1982 Anayasası’nda yakın dönemde yapılan değişikleri tartışır
|
Aydın ve Taşkın (2014) s. 345-375. |
14) |
• Dördüncü kuvvet olarak basının denetleyici ve dengeleyici rolünü tanır
• Basın özgürlüğü kavramını tanımlar
• Basın özgürlüğü demokrasi ilişkisini değerlendirir
• Basına özgürlüğüne darbe vuran örnekleri tartışır
• Siyasal sistemin basın özgürlüğüne ket vurduğu yapılarda, otoriteryanizmin yükselişini tartışır
• Türkiye siyasetinde basın ve medyanın rolünü değerlendirir
• Türkiye’de basın özgürlüğünün hangi derecede uygulanmakta olduğunu tartışır
• Türkiye’deki demokrasi ile basın özgürlüğü ilişkisini inceler
• Türkiye’de basın özgürlüğüne darbe vuran güncel örnekleri tartışır
• Türkiye’de uygulanan basın yasaklarının siyasal yapı açısından taşıdığı anlam belirlenir
|
|
15) |
• Bilgiler final sınavı ile ölçülür
• Feminizmi yaklaşımları açıklar
• Sivil toplumun Türkiye siyasetindeki yerini tartışır
• Kuvvetler ayrımının 1982 Anayasası’ndaki durumunu ve uygulamadaki işleyişini karşılaştırır
• Türkiye’de yargı bağımsızlığının önündeki engelleri tartışır
• Basın özgürlüğünün demokratik yapıyla olan ilişkisini değerlendirir
• Final sınavı
• Feminist düşüncenin Türkiye’dekini gelişimini inceler
• 1982 Anayasası’nı yasama yürütme yargı açısından tartışır
• Türkiye’de yargının rolünü açıklar
• Pozitif ayrımcılık kavramını açıklar
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Ahmad, Feroz, (2014), Turkey: The Quest for Identity, Oneworld Publications: Revised edition
ISBN: 1780743017
|
Diğer Kaynaklar: |
Kalaycıoğlu, Ersin ve Sarıbay, Ali, Yaşar, (2009), Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, Bursa: Dora Yayıncılık.
Özbudun, Ergun ve Hale, (2010) William, Türkiye’de İslamcılık,Demokrasi ve Libaralizm: AKP Olayı, Doğan Kitap.
Berktay, Fatmagül, (2004), Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Keyman, Fuat (2006), Türkiye’de Sivil ToplumunSerüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha, Ankara: Sivil Toplum Geliştirme Merkezi.
Özbudun, Ergun, (2007), Çağdaş Türk Politikası: Demokratik Pekişmenin Önündeki Engeller, Çev.Ali Resul Usul, 2.Baskı, Doğan Kitapçılık A.Ş., İstanbul.
Özkorkut, Nevin, Ünal (2002), “Basın Özgürlüğü ve Osmanlı’daki Görünümü”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergis iCilt 51 Sayı: 3, s 65-84.
Karakaya, Hande Özhabeş (2013) Yargı Paketleri, Hak ve Özgürlükler Açısından Bir Değerlendirme: Geniş Kapsamlı Rapor, TESEV
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Belirti ve bulguları uygun şekilde değerlendirip, hastalık ve durumlarla ilişkilendirerek klinik uygulamalara güncel tanı, tedavi ve sevk süreçlerine entegre edebilme yetkinliğine sahiptir. |
|
2) |
Dental ve tıbbi acil durumlar ile riskli ve öncelikli durumları saptayabilecek bilgiye sahiptir. |
|
3) |
Güncel ve kanıta dayalı bilimsel bilgiye uygun geleneksel ve modern tüm araç gereçler ve ekipman ile ilgili bilgiyi etkin ve analitik bakış açısı ile kullanabilir |
|
4) |
Toplumun tüm sağlık birimleri ile mesleki fikir ve deneyimlerini ifade ederek, toplum sağlık düzeyinin iyileştirilmesine yönelik olarak iletişim ve iş birliği içinde sorumluluk ve inisiyatif alarak çalışır |
|
5) |
Hasta tedavisinde temel tıp bilimleri bilgilerini de kullanarak semptomların, bulguların, sistemik hastalıkların ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve alınması gereken önlemleri uygular. |
|
6) |
Tüm çalışanların ve hastaların sağlığı, güvenliği ve riskleri konusunda gerekli önlemleri alacak bilgi ve donanıma sahiptir |
|
7) |
Mesleğiyle ilgili uygulama, araştırma, öğrenme ve yönetimsel süreçleri bilişim teknolojilerinden de yararlanarak yürütür |
|
8) |
Bilgi ve becerilerini geliştirmeye sürekli olarak açıktır ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiştir. |
|
9) |
Hastalar ve yakınları ile sosyal ve kültürel farkları gözeterek karşılıklı güven, anlayış ve saygı temelinde iletişim oluşturur |
|
10) |
Meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile etkili ve doğru biçimde yazılı ve sözlü iletişim kurar. |
|
11) |
Toplum sağlığını gözeterek önleyici ve koruyucu ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulması hakkında bilgi ve donanıma sahiptir, bu uygulamaları yapar |
|
12) |
Görev ve sorumluluklarını bilir, etik ve insani değerleri gözeterek mesleğini yapar |
|