Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersin içeriğini açıklar
• Ders kitapları ve ekstra ders materyalleri hakkında bilgilendirir
• Ders programını açıklar
• Not ve değerlendirme sistemini açıklar
• Siyasal aktörleri inceler
• Dersin kavramsal çerçevesini belirler
• İzleğin içeriğini açıklar
• Ders kitapları ve yazarlarının önemini açıklar
• Ekstra ders materyallerini sıralar
• Türkiye’deki siyasal aktörleri tanır
|
Okuma: Özbudun (2011), s. 3-10.
Kabasakal (1991), s. 11-21.
|
2) |
• Siyasi parti sistemlerini açıklar
• Siyasal sistemin işleyişini inceler
• Siyasi parti kavramını tanımlar
• Siyasal partilerin oluşumunu tanır
• Siyasi partilerin işlevlerini ve işleyişlerini tartışır
• Türkiye’deki siyasal parti sistemini inceler
• Türkiye’deki siyasal sistemin içeriğini ve işleyişini tanır
• Türkiye’deki siyasal partilerin oluşumunu tartışır
• Türkiye’deki siyasal partilerin işlevlerini işleyişlerini tanır
• Türkiye’deki siyasal partileri karşılaştırır
|
Okuma: Çarkoğlu (2000), s.104-113 |
3) |
• Siyasal partilerin görevlerini tanımlar
• Siyasal Partiler Kanunu üzerinden Türkiye’deki siyasal partilerin teşkilatlanmasını inceler
• Siyasal Partiler Kanunu üzerinden Türkiye’deki siyasal partilere üye olma şartlarını sıralar
• Türkiye’deki siyasal partilerin iç yönetim mekanizmalarını tanır
• Türkiye’deki siyasal partilerin yönetimlerini parti tüzükleri üzerinden karşılaştırır
• Türkiye siyasal parti sisteminin sorunlarını inceler
• Türkiye’deki siyasal partilerin örgütlenmesini demokrasi bağlamında tartışır
• Türkiye’de siyasal partilere üye olma şartlarını sınıfsallık bağlamında tartışır
• Türkiye’deki siyasal partilerin yönetim mekanizmalarının demokrasi ile olan ilişkisini karşılaştırır
• Türkiye’deki siyasal parti örgütlenmesindeki değişimleri tarihsel bir perspektifle açıklar
|
Okuma: Çarkoğlu (2000), s.33-56, s.75-104. |
4) |
• Demokratik siyasal sistemleri tanımlar
• Demokratik siyasal sistemlerde parti içi yönetimin esaslarını sıralar
• Siyasal partilerin teşkilatlanmasını demokrasi bağlamında tartışır
• Siyasal parti liderliğini otoriterlik ve demokratlık üzerinden karşılaştırır
• Siyasal parti liderinin partideki haklarını inceleyerek parti içi demokrasi kavramını tanır
• Türkiye’deki siyasal parti sistemi demokrasi bağlamında tartışır
• Türkiye’deki siyasal partilerin iç yönetimlerini karşılaştırır
• Türkiye’deki siyasal partilerin, parti liderliğine biçtiği rolü değerlendirir
• Türkiye’deki siyasal parti liderlerinin görevlerini demokratik işlerlik bağlamında tartışır
• Türkiye’deki partilerin parti içi demokrasiyi ne derece işletmekte olduklarını tartışır
|
Okuma: Özbudun (2011), s. 10-19.
Kabasakal (1991), s. 23-76.
|
5) |
• İkinci Mahmut dönemi ile başlayan, 19. yüzyıl boyunca devam eden Osmanlı İmparatorluğu’ndaki modernleşme hareketlerini değerlendirir
• 1876’daki ilan edilen Birinci Meşrutiyet’in klasik Osmanlı siyasal yönetim biçimine getirdiği farklılıklar sıralanır
• Yeni Osmanlılar ve Jön Türkler üzerinden siyasal anlamda 19. Yüzyıl Osmanlısı’nda üretilen entelektüel faaliyet incelenir
• İkinci Meşrutiyet’in siyasal parti sistemi açısından sundukları değerlendirir
• İkinci Meşrutiyet döneminde ortaya çıkan siyasal partiler ve yapılan seçimler incelenir
• 19. Yüzyılda başlayan modernleşme hareketlerinin Osmanlı yönetim yapısında ortaya çıkardığı yenilikler incelenir
• Birinci Meşrutiyet’le ortaya çıkan parlamentonun yapısı değerlendirir
• Yeni Osmanlılar’ın Birinci Meşrutiyet’le, Jön Türkler’in İkinci Meşrutiyet’le olan ilişkilerini karşılaştırır
• Jön Türkler üzerinden İttihat ve Terakki Partisi’nin ortaya çıkışını ve İkinci Meşrutiyet boyunca bulunduğu pozisyonu inceler
• Prens Sebahhatin’in Adem-i Merkeziyetçiliğini ve Osmanlı’da kurulan ilk muhalefet partisi olan Ahrar Fırkası’nı tanır
|
Okuma: Özbudun (2011), s. 19-21.
Kabasakal (1991), s. 77-110.
|
6) |
• İkinci Meşrutiyet’ten sonra ortaya çıkan Kurtuluş Savaşı dönemini inceler
• TBMM’nin kurulmasıyla birlikte ortaya çıkan parti sistemini tanır
• Birinci Meclis’te yer alan grupları tanır
• CHF’den farklı olarak ortaya çıkan muhalefet partilerini tanır
• Takrir-i Sükun Kanunu ile sistemin tek parti rejimine evrilişini değerlendirir
• Kurtuluş Savaşı dönemindeki siyasal yapının içeriğini inceler
• TBMM’nin açılması ile ortaya çıkan yeni işleyişin, İkinci Meşrutiyet döneminin yapısıyla devamlılıklar ve kopuşlar içerip içermediğini tartışır
• Birinci Meclis’te yaşanan Birinci Grup-İkinci Grup tartışmasını inceler
• Birinci Meclis’teki İkinci Grup ile Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası arasındaki ilişkiyi tanır
• Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası’nın kapatılması sonrası ortaya çıkan siyasi ortamı değerlendirir
|
Okuma: Özbudun (2011), s. 21-25.
Kabasakal (1991), s. 111-162.
|
7) |
• Tek parti sistemini tanır
• Türkiye’de tek parti döneminde yaşanan siyasi gelişmeleri değerlendirir
• Takrir-i Sükun Kanunu’nun öncesi ve sonrası üzerinden dönemselleştirme yaparak TBMM’deki siyasal parti sistemini tartışır
• İkinci Meşrutiyet döneminin siyasal sistemi ile TBMM’nin ortaya çıkardığı siyasal sistemi karşılaştırır
• Çok partili hayata geçiş öncesi yaşanan siyasi gelişmeleri değerlendirir
• Türkiye’de tek parti döneminde yaşanan reformları tanır
• Tek parti döneminde gerçekleştirilen reformların siyasal sistem açısından taşıdığı anlamı inceler
• 1924 Anayasası’nın hazırlanışını ve içeriğini tartışır
• Serbest Cumhuriyet Fırkası’nın kuruluşu ve kapatılışını açıklar
• Serbest Cumhuriyet Fırkası’nın kapanması sonrası oluşan parti-devlet bütünleşmesi üzerinden Türk siyasal sistemini tartışır
|
Okuma: Özbudun (2011), s. 29-36.
Kabasakal (1991), s. 163-224.
|
8) |
• Demokrasinin temel ilkelerini tanımlar
• Çoğulculuk ve çoğunlukçuluk ilkeleri arasındaki ilişkiyi inceler
• Çok parti sistemi ile demokrasi arasındaki ilişkiyi tartışır
• Demokratik sistemlerde denge ve kontrol aygıtlarının önemini ayrıştırır
• Türkiye’de ortaya çıkan çok partili sistemin demokrasinin temel ilkelerini ne derecede karşıladığını tartışır
• Demokrat Parti’nin ortaya çıkışını hazırlayan koşulları değerlendirir
• Çok partili hayata geçişle beraber Türkiye’deki siyasal sistemin kazandığı yeni boyutu tanır
• 1950-60 yılları arasında sürmüş olan DP iktidarını tanır
• 1950’lerin ikinci yarısından itibaren iktidar partisinin artan baskıcı yönetimini değerlendirir
• DP’nin iç yönetiminin parti içi demokrasiye uygunluğunu tartışır
|
Okuma: Özbudun (2011), s. 36-39. |
9) |
• Vize sınavı ile öğrenilenler değerlendirilir
• Farklı siyasal sistemleri karşılaştırır
• 19. Yüzyıl Osmanlısı’ndaki modernleşme hareketlerini, siyasal sistemi değiştirmeleri bağlamında inceler
• TBMM’nin kurulması sonrasında ortaya çıkan siyasal partileri açıklar
• Türkiye’de çok partili hayata geçişi demokrasinin temel ilkeleri bağlamında tartışır
• Vize Sınavı
• Türkiye’deki siyasal parti sistemini tarihsel biçimde değerlendirir
• Birinci Meşrutiyet ve İkinci Meşrutiyet arasındaki farkları, sundukları siyasi yapı açısından karşılaştırır
• Cumhuriyet Halk Fırkası’nı, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası’nı, Serbest Cumhuriyet Fırkası’nı karşılaştırır
• Demokrat Parti iktidarı dönemini inceler ve siyasal sistemin demokratikliğini tartışır
|
|
10) |
• 1961-71 yılları arasındaki darbe sonrası dönemde Türk siyasal sisteminin yapısını değerlendirir
• 27 Mayıs 1960 darbesi ile sivil yönetimin askıya alınmasını inceler
• 1961 Anayasası’nın getirdiği çift meclisli siyasal yapıyı tanır
• 1961 Anayasası’nın sunduğu görece özgürlük ortamında ortaya çıkan siyasal partileri tanır
• 1960’larda kurulan koalisyon hükümetlerinin yoğunlaştığı politik ve ekonomik konuları tanır
• 1961-71 yılları arasındaki darbe sonrası dönemde Türkiye’deki siyasal partileri inceler
• Demokrat Parti’nin devamı niteliğindeki Adalet Partisi’nin yönetim mekanizmasını, 1961-71 yılları arasındaki pozisyonunu değerlendirir
• Türkiye İşçi Partisi’nin kuruluşunu, mecliste yer buluşunu ve etkili muhalefetini inceler
• Cumhuriyet Halk Partisi’nin 1961-71 periyodundaki yapısını tartışır
• Cumhuriyetçi Köylü Millet Partisi’nin kuruluşunu ve üye profilini inceler
|
Okuma: Özbudun (2011), s. 39-43. |
11) |
• 1971-80 yılları arasındaki askeri darbe sonrası dönemde Türk siyasal sisteminin yapısını inceler
• Darbe sonrasında Nihat Erim başkanlığında kurulan partiler üstü hükümeti inceler
• 1973 seçimleri sonrasında mecliste sandalyeye sahip olan partileri değerlendirir
• 1977 seçimler sonrası oluşan meclis profilini inceler
• Partilerin yereldeki örgütlenme stratejilerini açıklar
• 1971’den 1980 darbesine kadar geçen dönemde Türkiye’deki siyasal partileri değerlendirir
• 1971’de kurulan partiler üstü hükümetin yapısını demokrasi ve otoriterlik bağlamında tartışır
• Türkiye siyasetinde siyasal İslam’ın ortaya çıkışını, Milli Nizam Partisi’nin kuruluşu ve devamı olan Milli Selamet Partisi’nin gelişimi paralelinde değerlendirir
• 1960 ve 1971 darbeleri sonrasındaki siyasal partilerin durumunu karşılaştırır
• 1980 darbesi öncesinde Türkiye’deki ekonomik, politik ve toplumsal yapıyı inceler
|
Read: Zürcher (2004), pp. 278-338. |
12) |
• 1980-2002 yılları arasındaki dönemde Türk siyasal sisteminin yapısını değerlendirir
• 12 Eylül 1980 darbesi ile sivil yönetimin askıya alınmasını ve oluşan askeri hükümeti inceler
• 1980’ler ve 90’larda kurulan yeni partileri açıklar
• 28 Şubat 1997 askeri muhtıra sonrası kapatılan partileri ve yaşanan siyasal değişimi tartışır
• Adalet ve Kalkınma Partisi’nin kuruluşuna zemin hazırlayan siyasal gelişmeleri değerlendirir
• Kürt siyasal hareketindeki siyasi figürlerlerin Türkiye siyasi sahnesine çıkmasını, bu dönemde yer aldıkları ve kurdukları partileri inceler
• 1980-2002 yılları arasındaki dönemde Türk siyasal partileri inceler
• CHP’nin yeni dönemdeki yönetimini ve işleyişini değerlendirir
• Bülent Ecevit başkanlığında kurulan Demokratik Sol Parti’nin yönetimini, tüzüğünü ve söz konusu dönemde gerçekleşen seçimlerdeki başarı ve başarısızlıklarını açıklar
• Milli Selamet Partisi’nin devamı niteliğindeki Refah Partisi’nin kuruluşunu ve 90’lardaki yükselişini ve 28 Şubat sonrası kapatılmasını tartışır
• ANAP ve DYP’nin siyasal pozisyonlarını ve söz konusu dönemde gerçekleşen seçimlerdeki oy oranlarını inceler
|
Okuma: Özbudun (2011), s. 46-65. |
13) |
• 2002-2011 yılları arasındaki dönemde Türk siyasal sisteminin yapısını değerlendirir
• 2002 yılında kurulan AKP’nin geçmiş partilerle olan ilişkisini tartışır
• Siyasal İslam’ın 1980 sonrası dönüşen karakterinin 2000’deki yansımalarını Türkiye bağlamında inceler
• AKP hükümetleri dönemindeki ana muhalefet partisi CHP’nin işlevini ve işleyişini değerlendirir
• Kürt siyasetinin TBMM’deki temsiliyetinin toplumsal ve siyasi yansımalarını inceler
• 2002-2011 yılları arasında kurulan AKP hükümetlerini demokrasi ve otoriterlik açısından karşılaştırır
• AKP’nin parti tüzüğünü ve üye profilini değerlendirir
• Küresel ekonomi ve siyasetin Türkiye siyasetindeki yansımalarını tartışır
• 27 Nisan 2007 e-muhtıranın Türkiye siyasetine olan etkileri değerlendirir
• Ordu-siyaset ilişkisinin 2007 sonrası dönüşümünü tartışır
|
Okuma: Özbudun (2011), s. 66-87. |
14) |
• 2011 yılından günümüze kadarki dönemde Türk siyasal sisteminin işleyişini ve dönüşümünü tartışır
• AKP’nin 2011 sonrası yürüttüğü politikaların dönüşümünü 2011’in öncesine göre kıyaslar
• CHP’de 2011 sonrası yaşanan dönüşümü inceler
• Kürt siyasal hareketinin bir siyasi parti olarak 2015 seçimlerine katılıp, meclise girmesini değerlendirir
• Mecliste yer almayan siyasal partilerin konumunu değerlendirir
• 2000’lerinden başından bu yana sürmekte olan tek parti hükümetinin, siyasal sistem açısından etkilerini inceler
• 2011 sonrasında kurulan hükümetin politikalarını demokrasi ve otoriterlik açısından tartışır
• Mecliste yer alan muhalefet partilerinin parlamenter sistem içindeki kontol ve denge işlevinin uygulamadaki işlerliğini tartışır
• BDP’nin üye profilini, parti tüzüğünü ve programını inceler
• Kasım 2015 genel seçimi sonuçlarını siyasal, ekonomik ve sosyal açıdan değerlendirir
|
|
15) |
• Bilgiler final sınavı ile ölçülür
• Türkiye’deki siyasal parti sistemini tarihsel biçimde değerlendirir
• Türkiye’de siyasal İslam’ın siyasal parti kanalıyla gelişimini tanır
• 1980 sonrası Türkiye’deki siyasal partilerin durumunu değerlendirir
• Kürt siyasal hareketinin yükselişini bu hareketin kurduğu siyasal partiler üzerinden değerlendirir
• Final Sınavı
• CHP’de 1960’ların ortalarında biçimlenen ortanın solu söylemini açıklar
• 1980 darbesi sonrasında kapatılıp açılan ya da siyaset arenasına yeni katılan partilerin işleyişlerini örnekler üzerinden tartışır
• MNP, MSP, RP, FP, SP üzerinden Türkiye’de siyasal İslam kimliğini öne çıkaran partilerin yükselişini tartışır
• 2002-2015 yılları arasında kurulan AKP hükümetlerini inceler
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Özbudun, Ergun, Party Politics and Social Cleavages in Turkey, (2013), USA: Lynn Rienner Publishers ISBN: 9781588269003
Özbudun, Ergun, Türkiye’de Parti ve Seçim Sistemi, (2011), İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
ISBN: 9786053992240
|
Diğer Kaynaklar: |
Hale, William, Özbudun, Ergun (2009), Islamism, Democracy and Liberalism in Turkey: The Case of the AKP, London, New York: Routledge.
Zürcher, Erik J., (2004), Turkey: A Modern History, London, New York: I.B. Tauris.
Çarkoğlu, Ali; Erdem, Tarhan; Kabasakal, Mehmet ve Gençkaya, Ömer Faruk (2000), Siyasi Partilerde Reform, TESEV Yayınları, İstanbul: Acar Matbacılık
Kabasakal, Mehmet (1991) , Türkiye’de Siyasal Parti Örgütlenmesi, İstanbul: Tekin Yayınevi
Kabasakal, Mehmet (der) (2013), Türkiye’de Siyasal Partiler, İstanbul: Okan Üniversitesi Yayını.
Yücel, Serhan (2006), Türkiye’nin Siyasal Partileri (1859-2006),İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
12) |
En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. |
|
13) |
Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. |
|