Lojistik ve Taşımacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ULOJ438 | ||||||||
Ders İsmi: | Tehlikeli Madde ve Proje Taşımacılığı | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM UZPEDER | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM UZPEDER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders tehlikeli madde taşımacılığı ve proje taşımacılığı olmak üzere biribiri ile alakalı olan iki kısımdan oluşmaktadır. Dersin ilk kısmın tehlikeli malların karayolu ile taşınmasına ilişkin birleşmiş milletler tarafından ortaya koyulan Avrupa anlaşması (ADR) hükümlerinden ve tehlikeli madde taşımacılığı hakkında olacaktır. Bu kısımda; Tehlikeli Malların Karayolu ile Taşınmasına ilişkin Avrupa Anlaşmasını temel alarak, bu anlaşmanın genel hükümleri, tehlikeli madde sınıflandırması, tehlikeli madde taşıma muafiyetleri (sınırlı ve istisnai miktar muafiyetleri), tehlikeli madde listesinin okunması, ambalajlama ve tank hükümleri, sevkiyat prosedürleri, ambalajlar için uluslararası standartlar ve test zorunlulukları, yükleme boşaltma elleçleme koşulları ile ilişkin hükümler, aracın ekibin ve teçhizatının operasyonu ve araçların üretim ve onayına ilişkin zorunluluklar, tehlikeli madde güvenlik danışmanının görev yetki ve sorumlulukları incelenecektir. Dersin ikinci kısmı ise proje taşımacılığı ile ilgilidir. Öğrencilerin, standart dışı yüklerin tedarik zinciri içerisindeki fiziki hareketlerinin ve bilgi akışlarının projelendirilmesi, yasal mevzuatlar hakkında bilgi edinmesi, normal taşımacılık ile proje taşımaclığı rutinleri arasındaki farklar ile ilgili bilgi yeterlilik kazanması hedeflenmiştir. Dersin amacı öğrencilerin ADR Mevzuatı kapsamınca yapılacak tehlikeli madde taşımacılığı ile ilgili anlaşma bilgilerine güncel pratik örnekler ile hakim olması ve bu taşımaların hangi usul, esaslarda yapıldığının öğrenciler tarafından tartışılmasının sağlanması, yapılan uygulamalar ile mesleki operasyonel becerinin arttırılmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Tehlikeli madde taşıma akışları, tehlikeli materyal kontrol süreci, tehlikeli ve özel madde lojistiğinin dizaynı, tehlikeli maddelerde sigorta, tehlikeli madde taşımacılığı için lojistik planlaması, tehlikeli taşımacılık ile ilgili göstergeler, lojistik ağlarında riskin önlenmesi ve risk yönetimi, tehlikeli maddelerin intermodal taşımacılığı, tehlikeli madde ve proje taşımacılığı ile alakalı kural ve düzenlemeler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Öğrencilere derse giriş yapılması • Tehlikeli maddenin tanımlanması • Taşımacılığın tanımının yapılması • Projenin tanımlanması • Proje taşımacılığının tanımlanması • Ders izleğinin sunulması • Dersin anahatlarının tartışılması • Dersin içeriği hakkında bilgi verilmesi | Bir sonraki hafta konuları ile alakalı araştırma ödevi. Bir önceki haftanın konularının tekrar edilmesi |
2) | • Genel hükümlerin, tanımların, eğitim ve güvenliğin tanımlanması • Yükleme, yük kısıtlama ve boşaltmanın açıklanması • Karışık ambalaj kısıtlamalarının açıklanması • Karışık yük kısıtlamalarının açıklanması • Tünel kısıtlamaları– tanklar/paketlerin açıklanması • Park kısıtlamaları ve araçların denetiminin açıklanması • Tehlikeli madde ve proje taşımacılığında etik ilkelerin açıklanması • ADR ve tehlikeli madde konusuna giriş • Tehlikeli maddenin anlatılması • Özel maddenin anlatılması • Taşımacılığın anlatılması | Bir sonraki hafta konuları ile alakalı araştırma ödevi. Bir önceki haftanın konularının tekrar edilmesi. |
3) | • ADR muafiyetlerinin belirlenmesi • Sınırlı sayıda paketlenmiş tehlikeli maddeler için istisnaların açıklanması • Küçük yüklerin (paketlerin) muafiyetlerinin açıklanması • Ulusal muafiyetlerin (ulusal düzenlemelerin) anlatılması • Sınırlı miktarların anlatılması • Özel durum miktarlarının açıklanması • ADR Muafiyetlerinin belirlenmesi • ADR’nin ne olduğunun açıklanması • ADR’nin neden gerektiğinin belirtilmesi | Grup üyelerinin isimleri ve proje konusunun belirlenmesi Final projesi için çalışmaya ve araştırma yapmaya devam etme |
4) | • Tehlikeli madde sınıflandırmasını belirleme • Sınıflama ilkelerini tasvir etme • Sınıflamaya neden gerek duyulduğunun vurgulanması • ADR sınıf risklerinin belirlenmesi • ADR Sınıflarının anlatılması • ADR sınıflarının listelenmesi • ADR sınıflarının tanımının yapılması | Final projesi için çalışmaya ve araştırma yapmaya devam etme |
5) | • Paketleme, markalama ve tehlikeli madde etiketlemenin belirlenmesi • Markalama ve paketlemeyi tasvir etme • Tehlikeli madde etiketleme anlatımı • ADR paketleme sınıflarının tanımlanması • Paketlemenin tehlikeli maddeler için öneminin belirtilmesi • Paketlemenin özel maddeler için öneminin belirtilmesi | Bir sonraki hafta konuları ile alakalı araştırma ödevi. Bir önceki haftanın konularının tekrar edilmesi |
6) | • Eğitim ve eğitim kayıtlarının belirlenmesi • Sürücü eğitimi ve sınavın açıklanması • Eğitim ve eğitim kayıtlarının açıklanması • Farkındalık eğitimi, fonksiyona özgü eğitim, emniyet ve güvenlik eğitiminin açıklanması • TMGD eğitimi ve sınavının anlatılması • Farkındalık eğitimi, fonksiyona özgü eğitim, emniyet ve güvenlik eğitiminin tartışılması • Mavi yaka ve beyaz yaka personele verilecek eğitimlerin ayrıştırılması. | Final projesi için çalışmaya ve araştırma yapmaya devam etme |
7) | • Araç Güvenlik ekipmanı/personeli koruyucu ekipmanının belirlenmesi • Zorunlu ekipmanın anlatılması • Yangın söndürme ekipmanının anlatımı • Güvenlik ekipmanlarının anlatılması | Bir sonraki hafta konuları ile alakalı araştırma ödevi. Bir önceki haftanın konularının tekrar edilmesi. |
8) | • Öğrenciler vize sınavı ile değerlendirilirmesi. • Genel hükümlerin, tanımların, eğitim ve güvenliğin tanımlanması • Ulusal muafiyetlerin (ulusal düzenlemelerin) anlatılması • Sınıflama ilkelerini tasvir etme • Paketleme, markalama ve tehlikeli madde etiketlemenin belirlenmesi • DGSA eğitimi ve sınavının anlatılması • Zorunlu ekipmanın anlatılması • İlk sekiz haftanın tekrarı • ADR ve tehlikeli madde konusuna giriş • ADR Muafiyetlerinin belirlenmesi • ADR Sınıflarının anlatılması • ADR paketleme sınıflarının tanımlanması • Sürücülerin, şirket ve ekibin eğitilmesi • Güvenlik ekipmanlarının anlatılması • Explain ADR Classes | Final projesi için çalışmaya ve araştırma yapmaya devam etme Ödev: bir sonraki dersin okunması |
9) | • Paketleme yapımı ve testi için gerekenlerin belirlenmesi, • IBC konteynerlerin anlatılmas, • Büyük ambalajların, taşınabilir tankların anlatılması • Paketleme üzerine yapılan testlerin anlatılması • Paketleme üzerine yapılan testlerin isimlerinin listelenmesi • Sıvı ve gaz şeklindeki tehlikeli maddelerin taşınmasında dikkat edilmesi gereken kuralların belirlenmesi | Bir sonraki hafta konuları ile alakalı araştırma ödevi. Bir önceki haftanın konularının tekrar edilmesi. |
10) | • Dokümantasyonun belirlenmesi • Doküman listelemenin anlatımı • Taşıma dokümanının anlatımı • Büyük konteyner ve araç ambalaj sertifikasının anlatılması • Yazılı talimatların anlatılması • Dokümanların anlatılması • Gerekli belgelerle ilgili örneklerin açıklanması • Sürücünün tehlikeli madde taşırken yanında bulundurması gereken belgelerin gösterilmesi | Final projesi için çalışmaya ve araştırma yapmaya devam etme Bir sonraki hafta konuları ile alakalı araştırma ödevi. Bir önceki haftanın konularının tekrar edilmesi. |
11) | • Güvenlik hükümlerinin belirlenmesi • Yüksek derecede tehlikeli olan maddelerin hükümlerinin anlatılması • Tehlikeli maddenin emniyetli bir şekilde taşınması • Yüksek derecede tehlikeli olan maddelerin hangi taşıma modlarıyla taşınması gerektiğinin belirlenmesi | Bir sonraki hafta konuları ile alakalı araştırma ödevi. Bir önceki haftanın konularının tekrar edilmesi. |
12) | • Kayıt tutmanın anlatılması • Tehlikeli maddeler için kayıt tutmanın öneminin belirtilmesi • Tehlikeli ve tehlikeli olmayan maddeler arasındaki kayıtlanma farklarının vurgulanması • Belge kayıtlarının analiz edilmesi • Kayıt tutma yöntemlerinin anlatılması • Hangi şartlarda kayıt tutmanın gerekli olduğunun belirlenmesi | Due: Final Projesi için ilk taslak |
13) | • Yürürlüğün belirlenmesi • Denetlemenin anlatılması • Suç ve cezaların anlatılması • Hangi hallerde hangi cezaların verildiğinin belirlenmesi • Hangi hallerde tehlikeli madde taşımacılığının suça girdiğinin belirlenmesi • Tehlikeli madde yürürlüğünün incelenmesi • Hangi hallerde tehlikeli maddenin taşınmasının yasak olduğunun ifade edilmesi • Tehlikeli madde taşımacılığının nasıl denetlendiğinin vurgulanması | Ödev: Dersin tekrar edilmesi |
14) | • Örnek: Yaygın sorunların pratik örnekleri Bakım işi– tehlikeli malların taşınması (e.g. kimyasallar, gazlar ve yakıt) bakım veya diğer çalışma faaliyeti için • Proje Sunumları | Proje sunumunun hazırlanması, proje raporunun gözden geçirilmesi ve düzenlenmesi |
15) | • Final sınavı öncesi genel ders tekrarı. • Büyük ambalajların, taşınabilir tankların anlatılması • Yazılı talimatların anlatılması • Dokümanların anlatılması • Yüksek derecede tehlikeli olan maddelerin hükümlerinin anlatılması • Tüm haftaların konularının tekrar edilmesi • Sıvı ve gaz şeklindeki tehlikeli maddelerin taşınmasında dikkat edilmesi gereken kuralların belirlenmesi • Sürücünün tehlikeli madde taşırken yanında bulundurması gereken belgelerin gösterilmesi • Tehlikeli maddenin emniyetli bir şekilde taşınması • Kayıt tutma yöntemlerinin anlatılması • Tehlikeli madde taşımacılığının nasıl denetlendiğinin vurgulanması | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Tehlikeli Madde Lojistiği Ümit Seçkin Logimex, Ekim 2013 ISBN: 978-0201-379-624 Tehlikeli Malların Karayolu ile Taşınmasına İlişkin Avrupa Anlaşması, Cilt1 & Cilt2 Birleşmiş Milletler New York & Cenevre, 2012 ISBN 978-92-1-1391443-5 |
Diğer Kaynaklar: | Tehlikeli Malların Karayolu ile Taşınmasına İlişkin Avrupa Anlaşması, Cilt1 & Cilt2 Birleşmiş Milletler New York & Cenevre, 2012 ISBN 978-92-1-1391443-5 Recommendations on the Transport of Dangerous Goods, Model Regulations, 5th Edition, U.N. New York. 2007 ADR Carriage of Dangerous Goods by Road A guide for Business: Published in November 2012 by the Health and Safety Authority, The Metropolitan Building, James Joyce St, Dublin 1. Transport of Dangerous Goods, Volume I, II, Model Regulations, 5th edition, United Nations, New York, 2007 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||
1) Lojistik disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, uluslararası lojistik alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklar. | |||||||||||||||||
1) Lojistik disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, lojistik ve taşımacılık alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklar | |||||||||||||||||
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanır, sonuçları yorumlar ve çözüm önerir. | |||||||||||||||||
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanır, sonuçları yorumlar ve çözüm önerir. | |||||||||||||||||
3) İşletme misyon ve amaçlarını destekleyecek bir lojistik sistemi dizayn eder. | |||||||||||||||||
3) İşletme misyon ve amaçlarını destekleyecek bir lojistik sistemi dizayn eder. | |||||||||||||||||
4) Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerindeki belirsizlikleri tespit eder ve riskleri gidermek için önlemler alır. | |||||||||||||||||
4) Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerindeki belirsizlikleri tespit eder ve riskleri gidermek için önlemler alır. | |||||||||||||||||
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilir ve yaratır. | |||||||||||||||||
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilir ve yaratır. | |||||||||||||||||
6) Karmaşık ve hızla değişen koşulları, ulusal/uluslararası işletme dünyasının dinamiklerini, ilgili uluslararası lojistik ve tedarik zinciri çevresini analiz eder | |||||||||||||||||
6) Karmaşık ve hızla değişen koşulları, ulusal/uluslararası işletme dünyasının dinamiklerini, ilgili uluslararası lojistik ve tedarik zinciri çevresini analiz eder | |||||||||||||||||
7) Alanla igili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilir. | |||||||||||||||||
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilir. | |||||||||||||||||
8) Farklı sosyal çevreden insanlarla İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurar, lojistik ve tedarik zinciri alanlarında küresel dinamikleri takip etmek ve yorumlamada İngilizce yeterliliğe sahiptir. | |||||||||||||||||
8) Farklı sosyal çevreden insanlarla İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurar, lojistik ve tedarik zinciri alanlarında küresel dinamikleri takip etmek ve yorumlamada İngilizce yeterliliğe sahiptir. | |||||||||||||||||
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilir, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirir ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olur. | |||||||||||||||||
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilir, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirir ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lojistik disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, uluslararası lojistik alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklar. | |
1) | Lojistik disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, lojistik ve taşımacılık alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklar | |
2) | İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanır, sonuçları yorumlar ve çözüm önerir. | 2 |
2) | İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanır, sonuçları yorumlar ve çözüm önerir. | |
3) | İşletme misyon ve amaçlarını destekleyecek bir lojistik sistemi dizayn eder. | |
3) | İşletme misyon ve amaçlarını destekleyecek bir lojistik sistemi dizayn eder. | 3 |
4) | Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerindeki belirsizlikleri tespit eder ve riskleri gidermek için önlemler alır. | |
4) | Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerindeki belirsizlikleri tespit eder ve riskleri gidermek için önlemler alır. | 4 |
5) | Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilir ve yaratır. | 4 |
5) | Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilir ve yaratır. | |
6) | Karmaşık ve hızla değişen koşulları, ulusal/uluslararası işletme dünyasının dinamiklerini, ilgili uluslararası lojistik ve tedarik zinciri çevresini analiz eder | 2 |
6) | Karmaşık ve hızla değişen koşulları, ulusal/uluslararası işletme dünyasının dinamiklerini, ilgili uluslararası lojistik ve tedarik zinciri çevresini analiz eder | |
7) | Alanla igili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilir. | 2 |
7) | Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilir. | |
8) | Farklı sosyal çevreden insanlarla İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurar, lojistik ve tedarik zinciri alanlarında küresel dinamikleri takip etmek ve yorumlamada İngilizce yeterliliğe sahiptir. | 3 |
8) | Farklı sosyal çevreden insanlarla İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurar, lojistik ve tedarik zinciri alanlarında küresel dinamikleri takip etmek ve yorumlamada İngilizce yeterliliğe sahiptir. | |
9) | Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilir, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirir ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olur. | 2 |
9) | Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilir, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirir ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olur. |
Anlatım | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Teknik gezi | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 96 |
Sunum / Seminer | 1 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 |
Final | 1 | 16 |
Toplam İş Yükü | 178 |