MZK211 Ses Eğitimi IIIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MüzikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Müzik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MZK211
Ders İsmi: Ses Eğitimi III
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 2 1 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SETA KÜRKÇÜOĞLU
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. SETA KÜRKÇÜOĞLU
Öğr.Gör. SİMGE NARİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: • Ses ve nefes kullanımı
• Diyafram nefesi bilgisi
• Diyafram nefesi üzerine alıştırmalar
• Orta seviyesinde sözlü eser icrası
Dersin İçeriği: Ses ve nefes kullanımının gerekliliği üzerine genel bilgiler, diyaframın yeri ve nefes alma çalışmaları, doğru nefes alımının üzerine ses egzersizleri, öğrencinin ses eğitimi alanında ilerleyeceği dala göre sözlü eserlerin icrasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1)
2.1) 1- Doğru Nefes kullanımı
2.2) 2- Diyaframı anatomik olarak anlamak
2.3) 3- Diyafram nefesini geliştirici doğru uygulamaları anlamak
2.4) 4- Doğru nefesle basit vokal egzersizleri tanıma
2.5) 5- Uygulanan vokal egzersizlerden elde edilen kazanımların verilen eserlere uygulanması
2.6) 6- Yeni vokal egzersizler uygulama ve ses sınırlarını geliştirme
2.7) 7- Diyafram desteği ile nefes kullanarak entonasyon sorunlarını çözülmesi
2.8) 8- Diyafram ve rezonatör bölgelerinin kullanımını anatomik olarak birleştirme
2.9) 9- Öğrenilen bilgilerle orta seviyeli bir eserin en iyi şekilde icrası
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) • Ses ve nefes kullanımı • Diyafram nefesi bilgisi • Diyafram nefesi üzerine alıştırmalar • Orta seviyesinde sözlü eser icrası
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Vokaller üzerine temel ses çalışılması, önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin hatırlanmasıi • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) bir aria’nın/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik bir eserin/ Halk Müziği dalına yönelik bir türkünün verilmesi. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla deşifresi
2) • Vokaller üzerine temel ses çalışılması, önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin hatırlanması • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) verilmiş bir aria’nın/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik bir eserin/ Halk Müziği dalına yönelik bir türkünün piyano/enstrüman eşliğinde çalışılması. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması
3) • Vokaller üzerine temel ses çalışılması, önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin hatırlanması • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) verilmiş bir aria’nın/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik bir eserin/ Halk Müziği dalına yönelik bir türkünün piyano/enstrüman eşliğinde çalışılması. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması
4) • Vokaller üzerine temel ses çalışılması, önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin hatırlanması • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) verilmiş bir aria’nın/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik bir eserin/ Halk Müziği dalına yönelik bir türkünün piyano/enstrüman eşliğinde çalışılması ve öğrencinin alanlarına göre yeni bir eserin daha verilmesi. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması yeni eserin deşifresi
5) • Vokaller üzerine temel ses çalışılması, önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin uygulanması • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) verilmiş aria’ların/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik bir parçaların / Türk Müziği dalına yönelik bir eserlerin/ Halk Müziği dalına yönelik bir türkülerin piyano/enstrüman eşliğinde çalışılması. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserlerin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması
6) • Vokaller üzerine temel ses çalışılması, önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin uygulanması • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) verilmiş aria’ların/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik bir parçaların / Türk Müziği dalına yönelik bir eserlerin/ Halk Müziği dalına yönelik bir türkülerinn piyano/enstrüman eşliğinde çalışılması. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserlerin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması
7) • Vokaller üzerine yeni ses egzersislerin çalışılması, önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin uygulanması • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) verilmiş aria’ların/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik bir parçaların / Türk Müziği dalına yönelik bir eserlerin/ Halk Müziği dalına yönelik bir türkülerin piyano/enstrüman eşliğinde çalışılması. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserlerin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması
8) Ara Sınav • Uygulaması öğrenilmiş olan egzersizlerin ses ve nefes organlarımızın hangi bölgelerine etki ettiğine dair genel bilgi. • Öğrencinin alanına göre dersin yürütücüsü tarafından çalıştırılmış olan, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait Aria'ların(G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik parçaların / Türk Müziği dalına yönelik eserlerin/ Halk Müziği dalına yönelik türkülerin piyano/enstrüman eşliğinde icrası. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserlerin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması
9) • • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait bir aria’nın(G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik bir eserin/ Halk Müziği dalına yönelik bir türkünün verilmesi. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla deşifresi
10) • Diyafram yardımıyla tenuto (tutulu) tonların çalıştırılması,önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin uygulanması. • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) verilmiş bir aria’nın/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik bir eserin/ Halk Müziği dalına yönelik bir türkünün piyano/enstrüman eşliğinde çalışılması. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması.
11) • Tutulu ve kesik tonların diyafram yardımıyla çalışılması, önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin uygulanması • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) verilmiş bir aria’nın/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik bir eserin/ Halk Müziği dalına yönelik bir türkünün piyano/enstrüman eşliğinde çalışılması ve alana göre yeni bir parçanın verilmesi. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması, yeni eserin deşifresi.
12) • Tutulu ve kesik tonların diyafram yardımıyla çalışılması, önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin uygulanması • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) verilmiş aria’ların/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik parçaların / Türk Müziği dalına yönelik eserlerin/ Halk Müziği dalına yönelik bir türkülerin piyano/enstrüman eşliğinde çalışılması. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserlerin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması.
13) • Tutulu ve kesik tonların diyafram yardımıyla çalışılması, önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin uygulanması • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) verilmiş aria’ların/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik parçaların / Türk Müziği dalına yönelik eserlerin / Halk Müziği dalına yönelik bir türkülerin piyano/enstrüman eşliğinde çalışılması. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserlerin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması.
14) • Tutulu ve kesik tonların diyafram yardımıyla çalışılması, önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin uygulanması • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) verilmiş aria’ların/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik parçaların / Türk Müziği dalına yönelik eserlerin / Halk Müziği dalına yönelik bir türkülerin piyano/enstrüman eşliğinde çalışılması. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserlerin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması.
15) • Tutulu ve kesik tonların diyafram yardımıyla çalışılması, önceki yarıyıllarda yapılan egzersizlerin uygulanması • Öğrencinin alanına ve seviyesine göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) verilmiş aria’ların/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik parçaların / Türk Müziği dalına yönelik eserlerin / Halk Müziği dalına yönelik bir türkülerin piyano/enstrüman eşliğinde çalışılması. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserlerin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması.
16) Final Sınavı • Uygulaması öğrenilmiş olan egzersizlerin ses ve nefes organlarımızın hangi bölgelerine etki ettiğine dair genel bilgi. • Öğrencinin alanına göre dersin yürütücüsü tarafından çalıştırılmış olan, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait Aria'ların(G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik parçaların / Türk Müziği dalına yönelik eserlerin/ Halk Müziği dalına yönelik türkülerin piyano/enstrüman eşliğinde icrası. Verilen tüm egzersizlerin uygulanması, eserlerin piyanoda/sazla ve/veya CD/DVD kayıtları dinleme-izleme yoluyla çalışılması.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Arie Antiche Band 1,2,3 / Lieder Albums (F.Schubert, R.Schumann, etc…)
• Ultimate Broadway Fake Book (Hal Leonard Publishing Corporation)
• Kültür Bakanlığı TRT Türk Sanat Müziği Nota Arşivi
• Kültür Bakanlığı TRT Türk Halk Müziği Nota Arşivi
Diğer Kaynaklar: • Arie Antiche Band 1,2,3 / Lieder Albums (F.Schubert, R.Schumann, etc…)
• Ultimate Broadway Fake Book (Hal Leonard Publishing Corporation)
• Kültür Bakanlığı TRT Türk Sanat Müziği Nota Arşivi
• Kültür Bakanlığı TRT Türk Halk Müziği Nota Arşivi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır.
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. 5
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Seminer
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Uzman / Jüri Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 36