Müzik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MZK261 | ||||||||
Ders İsmi: | TSM Nazariyatı ve Solfej II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÇETİN KÖRÜKÇÜOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi GÖKNİL BISAK ÖZDEMİR Öğr.Gör. MÜGE HALE ÇETİNTÜRK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Türk müziği nazariyatının eğitim ve öğretimini, teorik ve bilimsel temellere dayalı ve belirli bir sanat anlayışına uygun olarak, solfej pratiği ile birlikte vermektir. |
Dersin İçeriği: | • Türk Müziği Basit Makamlarından Hüseynî, Muhayyer, Hicâz Ailesi (Hicâz, Hûmayûn, Uzzâl, Zirgüleli Hicâz ), Karcığâr, Basit Sûzinak Makamları. • 7 zamanlı Devr-i Hindî ve Devr-i Turan, 8 zamanlı Düyek ve Müsemmen usûllerinin öğretilmesi ve bu usûl yapılarında eserlerin solfeji |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Türk müziğinin genel özelliklerinin, nazarî bilgilerinin tekrarı. • Basit makam kavramı ve daha önce öğrenilen basit makamların tekrarı • “Hüseynî” makamı nazarî bilgileri • Devr-i Hindî ve Devr-i Tûran usûllerinin öğretilmesi | |
2) | • “Muhayyer” makamı nazarî bilgileri • “Düyek” usûlünün öğretilmesi | |
3) | • “Hüseynî ve Muhayyer makamlarının nazarî bilgilerinin tekrarı ve öğrenilen eserlerin solfejinin bireysel olarak pekiştirilmesi.” | |
4) | • “Hicâz” ailesi makamlarının tanıtımı (Hicâz, Hûmayûn, Uzzâl, Zirgüleli Hicâz) • “Hicâz” makamı nazarî bilgileri. | |
5) | • “Hûmayûn” makamı nazarî bilgileri. | |
6) | • “Uzzâl” makamı nazarî bilgileri • “Zirgüleli Hicâz” makamı nazarî bilgileri. • “Müsemmen” usûlünün öğretilmesi | |
7) | • “Genel Tekrar”. • Şimdiye kadar öğrenilen bilgilerin ve seslendirmelerin tekrar edilmesi. | |
8) | ARA SINAV • Türk Müziği’nin genel özellikleri, temel kavramları, makam yapıları, makam sınıflandırmaları, basit makam kavramı. • Hüseynî, Muhayyer ve Hicâz ailesi makamlarının nazarî bilgileri ve öğrenilen eserlerin solfeji. | |
9) | • Sınav Değerlendirme” | |
10) | • “Karcığâr” makamı nazarî bilgileri. | |
11) | • “Basit Sûzinâk” makamı nazarî bilgileri. | |
12) | • “Hicâz Ailesi”, “Karcığar” ve “Basit Suzinak” makamı nazari bilgilerinin ve eser solfejlerinin tekrarı | |
13) | • Hüseynî, Muhayyer, Hicâz ailesi, Karcığâr ve Basit Suzinâk makamlarının tekrarı • Basit makamlara genel bakış | |
14) | • Genel tekrar. | |
15) | • Genel tekrar. | |
16) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Arel S, (Hz: Onur Akdoğu) “Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri”, Kültür Bakanlığı Yayınları/1347, 1993, Ankara. 2. Özkan, İ.H, “Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri”, Ötüken Yayınları, 1990, İstanbul. 3. Varol, N., “ Türk Müziği Nazariyat, Usul , Solfej”, Türk Musikisi Vakfı Yayınları, 1998, İstanbul. 4. Kutluğ, F., “Türk Musikisinde Makamlar”Yapı Kredi Yayınları, 2000, İstanbul 5. Yılmaz, Z., “Türk Musikisi Dersleri”, Kardeşler Matbaa, 1988, İstanbul. 6. Hatipoğlu , A., “Türk Musikisi Solfeji”, Dağarcık Yayınları, 1982, Ankara. 7. Bingöl, E., “Türk Musikisinde Makamlar ve Seyir Örnekleri”, Bakırköy Musiki Vakfı Yayınları, 1999, İstanbul. 8. Karadeniz, E., “Türk musikisi Nazariyatının Esasları”, İş Bankası yayınları, İstanbul. 9. Öztuna, Y., “Türk Musikisi Ansiklopedisi”, Milli Eğitim Basımevi, 1969, İstanbul. 10. Öztuna, Y., “Türk Musikisi Teknik ve Tarihi”, 1987, İstanbul. 11. Ungay, M.H., “Türk Musikisinde Usuller ve Kudüm”, 1981, İstanbul. 12. Çakar, Ş., “Türk Musikisinde Usul”, Üsküdar Musiki Cemiyeti Yayınları, İstanbul. 13. Çakar, Ş., “Türk Musikisi Nazariyatı”, Üsküdar Musiki Cemiyeti Yayınları, İstanbul. 14. Körükçü, Ç., “Türk Sanat Müziği”, Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık, 1998, İstanbul. 15. Ezgi, S., “Nazari ve Ameli Türk Musikisi”, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: | 1. İTÜ Konservatuvar Türk Musikisi Nazariyat Ders Notları-Yavuz Özüstün. 2. Kanun, Tanbur vb. Müzik çalar, kaset ve CD |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi | |||||||||
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek. | |||||||||
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması | |||||||||
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır. | |||||||||
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır. | |||||||||
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. | |||||||||
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | |||||||||
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | |||||||||
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | |||||||||
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi | |
2) | Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek. | |
3) | Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması | |
4) | Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır. | |
5) | Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır. | |
6) | Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. | 5 |
7) | Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | |
8) | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | |
9) | Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | |
10) | Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 66 |