Müzik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MZK262 | ||||||||
Ders İsmi: | TSM Nazariyatı ve Solfej III | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÇETİN KÖRÜKÇÜOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. MÜGE HALE ÇETİNTÜRK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Türk müziği nazariyatının eğitim ve öğretimini, teorik ve bilimsel temellere dayalı ve belirli bir sanat anlayışına uygun olarak, solfej pratiği ile birlikte vermektir. |
Dersin İçeriği: | • Türk Müziğinde Makamları Oluşturan Özel Dörtlü ve Beşli Çeşni Grupları • Şed Makam kavramı • Türk Müziği Şed Makamlarından Mahûr, Acemaşîran, Nihavend, Sultaniyegâh, , Hicazkâr, Zirgüleli Suzinâk, Kürdîlihicazkâr makamları • 9 Zamanlı Aksak, Evfer, Raks Aksağı, Oynak usûllerinin öğretimi ve bu usûl yapılarında eserlerin solfeji |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Türk müziğinde kullanılan özel çeşni grupları. (Segâh, Hüzzam, Müstear, Nikriz, Sabâ, Nişabûr, Ferahnâk, Pençgâh çeşnileri) • Türk müziği’ndeki özel çeşnileri göçürme çalışmaları • Türk müziği’nde ŞED MAKAM kavramı • Türk müziği’nde şeddi yapılan makamlar • Türk müziği makamlarında GEÇKİ kavramı. | |
2) | • Mahûr makamı nazarî bilgileri • Özel çeşni gruplarının çeşitli perdelere göçürülme pratikleri • Eser incelemeleri, makam tanıma, eser içerisinde yapılan geçkileri tanıma pratikleri. | |
3) | • “Acemaşîran” makamı nazarî bilgileri • Özel çeşni gruplarının çeşitli perdelere göçürülme pratikleri • Eser incelemeleri, makam tanıma, eser içerisinde yapılan geçkileri tanıma pratikleri | |
4) | • “Nihâvend” makamı nazarî bilgileri • Eser incelemeleri, makam tanıma, eser içerisinde yapılan geçkileri tanıma pratikleri • “Raks Aksağı” usûlünün öğretilmesi | |
5) | • “Sultanîyegâh” makamı nazarî bilgileri • Eser incelemeleri, makam tanıma, eser içerisinde yapılan geçkileri tanıma pratikleri | |
6) | • Mahûr, Acemaşîran, Nihavend ve Sultanîyegâh makamlarının tekrarı, öğrenilen eserlerin solfej tekrarları. • Öğrenilen makamlarda 8, 10 ya da 12 ölçülük belli usûl yapıları kullanarak seyir yazma ve seslendirme çalışmaları | |
7) | • “Genel Tekrar”. | |
8) | FİNAL SINAVI • Türk müziği’nde makam oluşturmaya yarayan “özel çeşni” grupları • Türk müziği’ndeki özel çeşni gruplarının başka perdelere göçürülmesi. • Türk müziği’nde Şed Makam kavramı. • Türk müziği’nde şeddi yapılan makamlar • Mahûr, Acemaşîran, Nihâvend, Sultanîyegâh makam bilgileri • Mahûr, Acemaşîran, Nihâvend, Sultanîyegâh makamlarında öğrenilen eserlerin solfejleri • Incelenen eserlerde geçki tanıma pratikleri. | |
9) | • “Zirgüleli Suzinâk” makamı nazarî bilgileri. • “Oynak” usûlünün öğretilmesi. | |
10) | • “Hicazkâr” makamı nazarî bilgileri. | |
11) | • Zirgüleli Suzinâk ve Hicazkâr makamlarının pekiştirilmesi • Makamlara örnek eserlerin solfejinin ve usûl vuruşlarının pekiştirilmesi. • Öğrenilen makamlarda 8, 10 ya da 12 ölçülük belli usûl yapıları kullanarak seyir yazma ve seslendirme çalışmaları • Örnek eserlerdeki geçkileri tanıma çalışmaları. | |
12) | • “Kürdîlihicazkâr” makamı nazarî bilgileri. | |
13) | • “Kürdîlihicazkâr” makamı nazarî bilgilerinin pekiştirilmesine devam edilmesi • Makama örnek eserlerin solfejlerinin pekiştirilmesine devam edilmesi | |
14) | • Genel tekrar. | |
15) | • Genel tekrar. | |
16) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Arel S, (Hz: Onur Akdoğu) “Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri”, Kültür Bakanlığı Yayınları/1347, 1993, Ankara. 2. Özkan, İ.H, “Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri”, Ötüken Yayınları, 1990, İstanbul. 3. Varol, N., “ Türk Müziği Nazariyat, Usul , Solfej”, Türk Musikisi Vakfı Yayınları, 1998, İstanbul. 4. Kutluğ, F., “Türk Musikisinde Makamlar”Yapı Kredi Yayınları, 2000, İstanbul 5. Yılmaz, Z., “Türk Musikisi Dersleri”, Kardeşler Matbaa, 1988, İstanbul. 6. Hatipoğlu , A., “Türk Musikisi Solfeji”, Dağarcık Yayınları, 1982, Ankara. 7. Bingöl, E., “Türk Musikisinde Makamlar ve Seyir Örnekleri”, Bakırköy Musiki Vakfı Yayınları, 1999, İstanbul. 8. Karadeniz, E., “Türk musikisi Nazariyatının Esasları”, İş Bankası yayınları, İstanbul. 9. Öztuna, Y., “Türk Musikisi Ansiklopedisi”, Milli Eğitim Basımevi, 1969, İstanbul. 10. Öztuna, Y., “Türk Musikisi Teknik ve Tarihi”, 1987, İstanbul. 11. Ungay, M.H., “Türk Musikisinde Usuller ve Kudüm”, 1981, İstanbul. 12. Çakar, Ş., “Türk Musikisinde Usul”, Üsküdar Musiki Cemiyeti Yayınları, İstanbul. 13. Çakar, Ş., “Türk Musikisi Nazariyatı”, Üsküdar Musiki Cemiyeti Yayınları, İstanbul. 14. Körükçü, Ç., “Türk Sanat Müziği”, Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık, 1998, İstanbul. 15. Ezgi, S., “Nazari ve Ameli Türk Musikisi”, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: | 1. İTÜ Konservatuvar Türk Musikisi Nazariyat Ders Notları-Yavuz Özüstün. 2. Kanun, Tanbur vb. Müzik çalar, kaset ve CD |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi | |||||||||
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek. | |||||||||
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması | |||||||||
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır. | |||||||||
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır. | |||||||||
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. | |||||||||
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | |||||||||
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | |||||||||
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | |||||||||
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi | |
2) | Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek. | |
3) | Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması | |
4) | Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır. | |
5) | Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır. | |
6) | Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. | 5 |
7) | Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | |
8) | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | |
9) | Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | |
10) | Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 66 |