MZK272 Halk Müziği Bilgileri IIIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MüzikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Müzik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MZK272
Ders İsmi: Halk Müziği Bilgileri III
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ERHAN ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ERHAN ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: • Türk halk müziğinin, folklor ve etnomüzikoloji perspektifleriyle tüm yönlerinin tanıtılması
Dersin İçeriği: • Halk Çalgıları
• Türkiye’de Yapılan Halk Müziği Araştırmaları
• Derleme Yöntemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Türk halk müziğinin, folklor ve etnomüzikoloji perspektifleriyle tüm yönlerinin tanıtılması
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Tezene (Mızrap) ya da El ile Çalınan Telli Halk Çalgıları • Bağlama Ailesi (Dîvan, Tambura, Bağlama, Cura) • Tar • Yay ile Çalınan Telli Halk Çalgıları • Kabak Kemâne
2) • Tırnak Kemâne • Kemençe • Iklığ • Hegit • Rebap • Nahora
3) • Dilli Üflemeli Halk Çalgıları • Düdük • Kaval • Kamışlı Üflemeli Halk Çalgıları • Zurna Ailesi (Kaba [Boy] Zurna, Orta Zurna, Zil [Cura] Zurna) • Mey Ailesi (Ana Mey, Orta Mey, Cura Mey)
4) • Sipsi • Çifte/Düzele • Argun/Zambur • Uyguncaklı Düdük
5) • Dilsiz Üflemeli Halk Çalgıları • Çoban Kavalı • Çığırtma • Nefir
6) • Tulumlu Üflemeli Halk Çalgıları • Tulum • Gayda
7) • Kasnaklı Vurmalı Halk Çalgıları • Davul • Def • Bendir • Halîle Türk Halk Müziği Sözlüğü
8) • ARA SINAV • Tezene (Mızrap) ya da El ile Çalınan Telli Halk Çalgıları • Bağlama Ailesi (Dîvan, Tambura, Bağlama, Cura) • Tar • Yay ile Çalınan Telli Halk Çalgıları • Kabak Kemâne • Tırnak Kemâne • Kemençe • Iklığ • Hegit • Rebap • Nahora • Dilli Üflemeli Halk Çalgıları • Düdük • Kaval • Kamışlı Üflemeli Halk Çalgıları • Zurna Ailesi (Kaba [Boy] Zurna, Orta Zurna, Zil [Cura] Zurna) • Mey Ailesi (Ana Mey, Orta Mey, Cura Mey) • Sipsi • Çifte/Düzele • Argun/Zambur • Uyguncaklı Düdük • Dilsiz Üflemeli Halk Çalgıları • Çoban Kavalı • Çığırtma • Nefir • Tulumlu Üflemeli Halk Çalgıları • Tulum • Gayda • Kasnaklı Vurmalı Halk Çalgıları • Davul • Def • Bendir • Halîle
9) • Darbuka • Koltuk Davulu/ Nağara • Kudüm/ Çifte Nağara • Nakkare • Kös
10) • Metal Vurmalı Halk Çalgıları • Zil/ Halîle • Çalpara/ Zilli Maşa • Tahta Vurmalı Halk Çalgıları • Kaşık
11) • Yabancı Araştırmacıların Derlemeleri • Yerli Araştırmacıların Derlemeleri
12) • Yerli Araştırmacıların Türkiye’de Yaptığı Resmî Derlemeler • Maarif Vekaleti • Dârü’l-Elhan • Ankara Devlet Konservatuarı • Ankara Radyosu • Millî Kütüphane • TRT • MİFAD • Yerli Araştırmacıların Yaptığı Kişisel Derlemeler
13) • “Derleme”, “Alan”, “Araştırma” Terimlerinin Açıklanması • Bir Araştırma Projesinin Aşamaları • Bir Etnomüzikoloğun Alan Anlayışı • Bir Folklorcunun Alan Anlayışı
14) • Derlemedeki Unsurlar • Derlemeci/ Derleme Ekibi • Kaynak Kişi • Rehber • Kaynak Kişi İle İlişkiler • Rehber İle İlişkiler • Derlemede Rol Takınmanın Ahlakî Kuralları
15) • Darbuka • Koltuk Davulu/ Nağara • Kudüm/ Çifte Nağara • Nakkare • Kös • Metal Vurmalı Halk Çalgıları • Zil/ Halîle • Çalpara/ Zilli Maşa • Tahta Vurmalı Halk Çalgıları • Kaşık • Yabancı Araştırmacıların Derlemeleri • Yerli Araştırmacıların Derlemeleri • Yerli Araştırmacıların Türkiye’de Yaptığı Resmî Derlemeler • Maarif Vekaleti • Dârü’l-Elhan • Ankara Devlet Konservatuarı • Ankara Radyosu • Millî Kütüphane • TRT • MİFAD • Yerli Araştırmacıların Yaptığı Kişisel Derlemeler • “Derleme”, “Alan”, “Araştırma” Terimlerinin Açıklanması • Bir Araştırma Projesinin Aşamaları • Bir Etnomüzikoloğun Alan Anlayışı • Bir Folklorcunun Alan Anlayışı • Derlemedeki Unsurlar • Derlemeci/ Derleme Ekibi • Kaynak Kişi • Rehber • Kaynak Kişi İle İlişkiler • Rehber İle İlişkiler • Derlemede Rol Takınmanın Ahlakî Kuralları
16) Genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Türk Halk Müziği Sözlüğü- Melih Duygulu
Diğer Kaynaklar: Türk Halk Müziği Sözlüğü- Melih Duygulu

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır.
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. 5
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 34