Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrencilerin temel aerodinamik kavramlarını ve kurallarını öğrenmesini sağlamaktır. Öğrenci bu dersten sonra atmosfer fiziği, serbest ve izafi hava akışı, girdaplar, veter, drag, basınç merkezi, hücum açısı, trust, stall, süzülme oranı, uçuş kararlılığı ve dinamiği hakkında bilgi sahibi olacak ve ilgili problemleri çözebilecektir. |
Dersin İçeriği: |
Atmosfer fiziği, bir cisim etrafındaki hava akışı, itme, ağırlık, aerodinamik bileşke, buz, kar ve don gibi profil birikintileri, uçuş teorisi, uçuş kararlılığı ve dinamiği. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Öğrencilere dersin amacı ve kapsamının bildirilmesi |
Ders Syllabusu |
2) |
Uluslararası Standart Atmosfer (ISA) aerodinamik uygulaması |
|
3) |
Bir cisim etrafındaki hava akışı
Sınır tabaka, laminer ve türbülanslı (düzenli ve düzensiz) akışlar
Serbest akış huzmesi/Serbest akım akışı
|
|
4) |
İzafi (bağıl) hava akımı
Upwash ve downwash
Girdaplar
Akış durması |
|
5) |
Eğiklik(kamburluk), veter, ortalama aerodinamik veter,
Profil (parazit) sürükleme (drag), indüklenmiş sürükleme (drag),
Basınç merkezi, hücum açısı
|
|
6) |
Wash in, wash out
Pürüzlülük oranı, pürüzsüzlük oranı,
Kanat şekli ve görüş (aspect) oranı |
|
7) |
İtme (trust),
Ağırlık,
Aerodinamik bileşke,
Kaldırma (lift) ve sürüklemenin (drag) oluşumu
|
|
8) |
VİZE SINAVI |
|
9) |
Hücum açısı
Kaldırma katsayısı
Sürüklenme (drag) katsayısı
Kutupsal eğim
Perdövites (stall) |
|
10) |
Buz, kar ve don gibi profil birikintileri |
|
11) |
Kaldırma, ağırlık, itme (trust) ve sürükleme (drag) arasındaki ilişki |
|
12) |
Süzülme oranı
Kararlı hal (steady state) uçuşu, performans |
|
13) |
Dönüş teorisi
Yük faktörü etkisi; perdövites
Uçuş zarfı ve yapısal sınırlamalar
Kaldırmanın arttırılması
|
|
14) |
Boylamsal, yanal ve yön kararlılığı (aktif ve pasif) |
|
15) |
FİNAL SINAVI |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
5 |
2) |
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
5 |
3) |
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
1 |
4) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
5 |
5) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
1 |
6) |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
3 |