MIM521 Çevresel Analiz ve Değerlemeİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM521
Ders İsmi: Çevresel Analiz ve Değerleme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. İREM YERGÜN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. HALİL SEMİH ERYILDIZ
Prof. Dr. GÜLİZ MUĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste çevresel analiz tüm boyutları (sağlık, güvenlik, ergonomi, akustik, erişim, vb.) ile tanıtılacak ve "Bütünleşik Tasarım Süreci" perspektifinden "Pasif Bina Tasarımı" anlatılacaktır. Yeşil yapılar, sürdürülebilir yapılar ve rejeneratif tasarım ile ilgili terminoloji tanıtılarak, enerji etkinlik konuları incelenecek ve pasif yapı tasarımı için binanın içinde ve dış çevrede alınması gerekli önlemler / yapılabilecekler anlatılacaktır. Güneş enerjisinden doğru faydalanma ve güneş kontrol konuları işlendikten sonra, sağlık ve konfor havalandırması ile ilgili hesaplama yöntemleri öğretilecektir.
Dersin İçeriği: Kavramsal çerçevenin tanıtılması. Ekoloji ve sürdürülebilirlik. Son kullanıcıların sağlık, konfor ihtiyacı ile bunu sağlayacak sistemler ile ilgili gereksinimler. Bu gereksinimlerin aktif ve pasif sistemler ile karşılanma yöntemleri ve çevresel kontrol. Ekolojik bilinç. Yeşil altyapı. Bütünleşik tasarım süreci. Pasif havalandırma için hesaplama yöntemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çevresel analiz ve değerlendirmenin kapsamı hakkında farkındalık oluşacak, ilgili uzmanlık alanları öğrenilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Pasif havalandırma hesaplama yöntemlerini öğrenecek, yapı saydam bileşenlerinin boyutlarını bilimsel yöntemler ile belirleyebilecektir.
2) İklim bölgelerine göre, bilimsel yaklaşımla yapı kabuğu tasarım becerisi
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) "Yaşam dönemi maliyeti", "Karbon ayak izi" ve "ihtiyaçlar" bağlamında optimize edilmiş tasarım kararları alabilme becerisi
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, ders içeriğinin tartışılması
1) Tanışma, ders içeriğinin tartışılması
1) Çevresel analiz nedir? Neleri kapsar? Son kullanıcı ihtiyaçları bağlamında konunun tanıtılması. Kişi ve toplulukların (çevresel) gereksinimleri. Dictionary of Ecodesign, Linking Architectural Engineering & Construction Processes through Facility Management Integration, Doktora Tezi, Kerem ERCOŞKUN
2) Bütünleşik tasarım süreci. Küresel iklim değişikliği, yarattığı sorunlar, önerilen çözümler. Sürdürülebilirlik kavramı. "Yeşil Yapı", "Sürdürülebilir Yapı", e+ Yapı, yenileyici / onarıcı tasarım prensipleri. Course Notes: https://archnotesof.blogspot.com/p/environmental-control-fiziksel-cevre.html
3) Güneş ve rüzgar hakkında herşey. İklim dinamikleri. Pasif tasarım prensipleri. Plants for Passive Cooling Time-Saver Standards for Architectural Design
4) Arazide yerleşim seçimi kriterleri ve yönlenme Time-Saver Standards for Architectural Design Pasif İklimlendirme Ders Notları, ITU, Mimarlık Bölümü, 1994
5) Doğal Havalandırma, Temel prensipler, teknikler ve yöntemler Time-Saver Standards for Architectural Design Handbook of Domestic Ventilation Pasif İklimlendirme Ders Notları, ITÜ, Mimarlık Bölümü, 1994
6) Yapı kabuğu tasarımı: Pasif ısıtma ve soğutma Time-Saver Standards for Architectural Design Plants for Passive Cooling
7) Vize Sınavı Ders Notları
8) Sağlık amaçlı (kış) havalandırma hesapları (rüzgar ve ısı farklarına göre) Handbook of Domestic Ventilation Pasif İklimlendirme Ders Notları, ITÜ, Mimarlık Bölümü, 1994
9) Konfor amaçlı (yaz) havalandırma hesapları (doğal rüzgar ve basınç ile sıcaklık farklarını kullanarak) Handbook of Domestic Ventilation Time-Saver Standards for Architectural Design Pasif İklimlendirme Ders Notları, ITU, Mimarlık Bölümü, 1994
10) Isı transfer tipleri (Radyasyon, kondüksiyon, konveksiyon). Hesaplama metotları. Tromb duvarı tasarımı. Time-Saver Standards for Architectural Design
11) Yapı kabuğu tasarımı: Opak bileşen tasarımı ve hesapları, Çatılar, güneş enerjisi kollektörleri, fotovoltaik panneller, rüzgar bacaları Time-Saver Standards for Architectural Design Pasif İklimlendirme Ders Notları, ITU, Mimarlık Bölümü, 1994
12) Yapı kabuğu tasarımı: Çatılar, güneş enerjisi kollektörleri, fotovoltaik panneller, rüzgar bacaları Time-Saver Standards for Architectural Design Pasif İklimlendirme Ders Notları, ITU, Mimarlık Bölümü, 1994
13) Genel Tekrar, Dönem Çalışmasının Kontrolu, Soru ve Cevap Dönem içi ders notları
14) Genel Tekrar, Dönem Çalışmasının Kontrolu, Soru ve Cevap Dönem içi ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: BRE, Handbook of Domestic Ventilation
Istanbul Technical University, Department of Architecture, Course Notes for Physical Environmental Control Course / Pasif İklimlendirme Ders Notları
Diğer Kaynaklar: Ken Young & Lillian Woo, Dictionary of Ecodesign, an Illustrated Reference, Taylor & Francis e-Library, 2010.
AIA, Watson D. et al., Time-Saver Standards for Architectural Design Data, 7th Ed., The Reference to Architectural Fundamentals, Chapters 1-8. McGraw-Hill, 1997

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 20
Final 1 % 40
Yazma Ödev Dosyası 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 3 36
Uygulama 4 4 16
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 4 32
Sunum / Seminer 1 24 24
Proje 1 24 24
Ödevler 2 12 24
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 1 8 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 168