BDY552 Besin Kalitesi ve Güvenliğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve Diyetetik (YL) (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BDY552
Ders İsmi: Besin Kalitesi ve Güvenliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYLİN SEYLAM KÜŞÜMLER
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi AYLİN SEYLAM KÜŞÜMLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Besin kalitesi ve güvenliğinin tanımları ve ilgili standartları, kalite kontrolünde kullanılan yöntemler, kalite kontrol zinciri, besin güvenliğini bozan fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik etmenler, gıda etiketleri, taklit ve tağşiş ve ilgili yasal düzenlemeleri açıklamaktır.

Dersin İçeriği: Besinlerde bozulma ve ilgili faktörler
Besin kalitesi ve güvenliği ve ilgili standartlar
Hijyenin tanımı ve ilgili standartlar
Besin etiketlerinde bulunması gereken bilgiler
Taklit ve tağşiş tanımı ve besinlerdeki taklit ve tağşişlere örnekler
Gıda katkı maddeleri ve olası toksik etkiler
Besin zehirlenmeleri
Organik gıda ev ilgili standartlar
Pestisitler ve toksik etkileri
GDO ve ilgili standartlar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) • Besinlerde bozulmaları ve ilgili faktörleri öğrenir.
2) Besin kalitesi ve güvenliğini ve ilgili standartları tanımlar.
3) Besin etiketlerinde bulunması gereken bilgileri öğrenir.
4) Taklit ve tağşişin tanımını ve besinlerdeki en çok görülen taklit ve tağşişleri öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Besin kalitesi ve güvenliğini tanımları ve insan sağlığı açısından önemi Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
2) • Besin kalitesi ve güvenliğiyle ilgili standartlar, Türk Gıda Kodeksinde ilgili tanım ve standartlar Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
3) • Gıda katkı maddeleri ve olası toksik etkileri Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
4) • Besin etiketlerinde olması gereken bilgiler ve ilgili standartlar Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
5) • Taklit ve tağşiş tanımı ve besinlerdeki taklit ve tağşiş örnekleri Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
6) • Besinlerdeki mikrobiyolojik bozulmalar ve besin zehirlenmeleri Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
7) VİZE SINAVI Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
8) • Pestisitler ve toksik etkileri Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
9) • Organik gıda ve ilgili standartlar Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
10) • GDO ve ilgili standartlar ve güvenlik önlemleri Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
11) • Ambalaj malzemeleri ve sağlık üzerine etkileri Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
12) • Hijyen tanımı ve ilgili yönetmelikler Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
13) • Konuyla ilgili öğrenci sunumları Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma.
14) • Konuyla ilgili öğrenci sunumları Kitaptan istenen bölümleri, ilgili makale ve standartları okuma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
İlgili standartlar.

Reading material will be given on weekly basis .
Relevant standarts.
Diğer Kaynaklar: - Artık, N., Şanlıer, N., Ceyhun Sezgin A., 2019, Gıda Kontrolü ve Mevzuatı, 1.Baskı, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiye sahiptir.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiye sahiptir.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Sunum / Seminer 2 1 2
Ara Sınavlar 1 14 14
Rapor Teslimi 1 14 14
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 226