Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, hava araçlarında kullanılan malzeme ve donanımların tanınmasını ve özelliklerinin anlaşılmasını sağlamaktır. Öğrenci bu dersten sonra uçak yapılarında kullanılan malzemeleri ve bağlayıcıları tanıyabilecek, nasıl kullanıldıklarını anlayabilecektir. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriği SHT-66 Hava Aracı Bakım Personeli Lisansı Talimatı Ek-1.C "Temel Bilgi Gereklilikleri"nde geçen modül ders içeriklerine uygun ve ilgili lisans kategorisinin gerektirdiği seviyeler dikkate alınarak hazırlanmıştır. Hava aracı metaryalleri (Ferro- Non-Ferro, Kompozit ve Metalik olmayan), Ahşap yapılar, Kumaş kaplama, Korozyon, Bağlama/Bağlantı elemanları, Kilitleme cihazları, Hava aracı perçinleri, Borular ve bağlantılar, Yaylar, Yataklar, Transmisyonlar, Kumanda kabloları, Elektrik kabloları ve Konnektörler. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Öğrencilere dersin amacı ve kapsamının bildirilmesi |
Dersin İzlencesi |
2) |
Hava araçlarında yaygın olarak kullanılan alaşımlı çeliklerin karakteristikleri, özellikleri ve tanımlanması.
Alaşımlı çeliklerin ısıl işlemi ve uygulaması.
|
Yok |
3) |
Hava araçlarında yaygın olarak kullanılan non-ferro (demir dışı) materyallerin karakteristikleri, özellikleri ve tanımlanması.
Non-ferro materyallerin ısıl işlemi ve uygulanması.
|
|
4) |
Hava araçlarında yaygın olarak kullanılan ahşap ve kumaş dışında kompozit ve metalik olmayan materyallerin karakteristikleri, özellikleri ve tanımlanması.
Sızdırmaz ve yapıştırıcı maddeler.
Kompozit ve metalik olmayan materyaldeki kusurların/bozulmaların tespiti.
Kompozit ve metalik olmayan materyalin onarımı.
|
|
5) |
Ahşap gövde yapısına ilişkin yapım yöntemleri.
Uçaklarda kullanılan ahşap ve yapıştırıcıların karakteristikleri ve özellikleri.
Ahşap yapının korunması ve muhafaza edilmesi.
Ahşap materyal ve ahşap yapı kusur türleri.
Ahşap yapıdaki kusurların tespiti.
Ahşap yapının onarımı.
|
|
6) |
Uçaklarda kullanılan kumaşların karakteristikleri, özellikleri ve türleri.
Kumaş inceleme yöntemleri.
Kumaşlardaki kusur türleri.
Kumaş kaplamaların onarımı.
|
|
7) |
Kimyasal Esaslar
Galvanik işlem prosesi.
Gerilme yoluyla oluşum.
Mikrobiyolojik oluşum.
Korozyon türleri ve bunların tanımlanması.
Korozyon sebepleri.
Korozyona yatkın materyal türleri.
|
|
8) |
VİZE SINAVI |
|
9) |
Vida tanımları
Hava araçlarında kullanılan standart dişler için diş biçimleri, boyutları ve toleranslar
Vida dişinin ölçümü
Civata tipleri
Hava aracı civatalarının özellikleri, tanımlanması ve işaretlenmesi.
Uluslararası standartlar
Somunlar (kendinden emniyetli, sabit, standart tipler)
Vidalarda hava aracı spesifikasyonları
Saplamaların tipleri ve kullanımları, takılması, sökülmesi
Trifon/kendinden kılavuzlu vidalar
Pim Saplamalar/Kavilalar-doveller
|
|
10) |
Şerit ve yaylı rondelalar/Kulaklı ve yaylı pullar
Kilitleme plakaları
Yarık pimler/Kupiler
Kontra somunlar
Emniyet teli kilidi/Tel emniyet
Kolay sökülebilen bağlayıcılar
Kamalar/Sekmanlar
Klipsler
Kama pimler
Dövme ve çekme perçinlerin özellikleri ve tanımlamaları
Yekpare ve kör perçinler
Perçinlerin ısıl işlemleri |
|
11) |
Hava araçlarında kullanılan sabit ve esnek borular ile bunların birleştirme elemanlarının tipleri ve tanımlamaları
Hava araçları hidrolik, yakıt, yağ, pnömatik ve hava sistemi borularının standart rekorları.
|
|
12) |
Yataklar
Yatakların amacı
Yükler
Malzeme ve yapıları
Yatak tipleri ve uygulamaları
|
|
13) |
Dişli tipleri ve uygulamaları
Dişli oranları
Düşürücü ve arttırıcı dişli sistemleri
Döndürülen ve döndüren dişliler
Rölanti (idle) dişliler/Avara dişliler
Dişlerin birbirine geçirilme şekilleri
Kayış ve kasnaklar
Zincirler ve zincir dişlileri.
|
|
14) |
Teknik Gezi |
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
5 |
2) |
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
5 |
3) |
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
1 |
4) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
5 |
5) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
1 |
6) |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
1 |