MUTK107 Hava Aracı Malzeme ve Donanımlarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Uçak TeknolojisiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Uçak Teknolojisi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MUTK107
Ders İsmi: Hava Aracı Malzeme ve Donanımları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÜMİT AKIN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi TANER KARASOY
Öğr.Gör. ÖZBİL ÖZMEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, hava araçlarında kullanılan malzeme ve donanımların tanınmasını ve özelliklerinin anlaşılmasını sağlamaktır. Öğrenci bu dersten sonra uçak yapılarında kullanılan malzemeleri ve bağlayıcıları tanıyabilecek, nasıl kullanıldıklarını anlayabilecektir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği SHT-66 Hava Aracı Bakım Personeli Lisansı Talimatı Ek-1.C "Temel Bilgi Gereklilikleri"nde geçen modül ders içeriklerine uygun ve ilgili lisans kategorisinin gerektirdiği seviyeler dikkate alınarak hazırlanmıştır. Hava aracı metaryalleri (Ferro- Non-Ferro, Kompozit ve Metalik olmayan), Ahşap yapılar, Kumaş kaplama, Korozyon, Bağlama/Bağlantı elemanları, Kilitleme cihazları, Hava aracı perçinleri, Borular ve bağlantılar, Yaylar, Yataklar, Transmisyonlar, Kumanda kabloları, Elektrik kabloları ve Konnektörler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Malzemelerin özelliklerini tanımlayabilir.
2) Kompozit malzemelerin yapısını ve özelliklerini ifade edebilir.
3) Korozyon çeşitlerini ve sebeplerini açıklayabilir.
4) Hava araçlarında kullanılan donanımları tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrencilere dersin amacı ve kapsamının bildirilmesi Dersin İzlencesi
2) Hava araçlarında yaygın olarak kullanılan alaşımlı çeliklerin karakteristikleri, özellikleri ve tanımlanması. Alaşımlı çeliklerin ısıl işlemi ve uygulaması. Yok
3) Hava araçlarında yaygın olarak kullanılan non-ferro (demir dışı) materyallerin karakteristikleri, özellikleri ve tanımlanması. Non-ferro materyallerin ısıl işlemi ve uygulanması.
4) Hava araçlarında yaygın olarak kullanılan ahşap ve kumaş dışında kompozit ve metalik olmayan materyallerin karakteristikleri, özellikleri ve tanımlanması. Sızdırmaz ve yapıştırıcı maddeler. Kompozit ve metalik olmayan materyaldeki kusurların/bozulmaların tespiti. Kompozit ve metalik olmayan materyalin onarımı.
5) Ahşap gövde yapısına ilişkin yapım yöntemleri. Uçaklarda kullanılan ahşap ve yapıştırıcıların karakteristikleri ve özellikleri. Ahşap yapının korunması ve muhafaza edilmesi. Ahşap materyal ve ahşap yapı kusur türleri. Ahşap yapıdaki kusurların tespiti. Ahşap yapının onarımı.
6) Uçaklarda kullanılan kumaşların karakteristikleri, özellikleri ve türleri. Kumaş inceleme yöntemleri. Kumaşlardaki kusur türleri. Kumaş kaplamaların onarımı.
7) Kimyasal Esaslar Galvanik işlem prosesi. Gerilme yoluyla oluşum. Mikrobiyolojik oluşum. Korozyon türleri ve bunların tanımlanması. Korozyon sebepleri. Korozyona yatkın materyal türleri.
8) VİZE SINAVI
9) Vida tanımları Hava araçlarında kullanılan standart dişler için diş biçimleri, boyutları ve toleranslar Vida dişinin ölçümü Civata tipleri Hava aracı civatalarının özellikleri, tanımlanması ve işaretlenmesi. Uluslararası standartlar Somunlar (kendinden emniyetli, sabit, standart tipler) Vidalarda hava aracı spesifikasyonları Saplamaların tipleri ve kullanımları, takılması, sökülmesi Trifon/kendinden kılavuzlu vidalar Pim Saplamalar/Kavilalar-doveller
10) Şerit ve yaylı rondelalar/Kulaklı ve yaylı pullar Kilitleme plakaları Yarık pimler/Kupiler Kontra somunlar Emniyet teli kilidi/Tel emniyet Kolay sökülebilen bağlayıcılar Kamalar/Sekmanlar Klipsler Kama pimler Dövme ve çekme perçinlerin özellikleri ve tanımlamaları Yekpare ve kör perçinler Perçinlerin ısıl işlemleri
11) Hava araçlarında kullanılan sabit ve esnek borular ile bunların birleştirme elemanlarının tipleri ve tanımlamaları Hava araçları hidrolik, yakıt, yağ, pnömatik ve hava sistemi borularının standart rekorları.
12) Yataklar Yatakların amacı Yükler Malzeme ve yapıları Yatak tipleri ve uygulamaları
13) Dişli tipleri ve uygulamaları Dişli oranları Düşürücü ve arttırıcı dişli sistemleri Döndürülen ve döndüren dişliler Rölanti (idle) dişliler/Avara dişliler Dişlerin birbirine geçirilme şekilleri Kayış ve kasnaklar Zincirler ve zincir dişlileri.
14) Teknik Gezi
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uçak Bakım MEGEP Modülleri Uçak Malzemeleri (525MT0001)
Uçak Bakım MEGEP Modülleri Metal Olmayan Uçak Malzemeleri (525MT0003)
Uçak Bakım MEGEP Modülleri Korozyon (525MT0002)
Uçak Bakım MEGEP Modülleri Sac Metal İşlemleri (521MMI318)
Uçak Bakım MEGEP Modülleri Uçak Gövde Yapısı (525MT0009)
Uçak Bakım MEGEP Modülleri Uçaklarda Tahribatsız Muayene (525MT0004)
Uçak Bakım MEGEP Modülleri Birleştirme İşlemleri (525MT0007)
Uçak Bakım MEGEP Modülleri Hareket İletim Elemanları (525MT0008)
Uçak Bakım MEGEP Modülleri Kanat Ve Empenange (525MT0010)
Uçak Bakım MEGEP Modülleri Sökülebilir Bağlantılar (525MT0005)
Uçak Bakım MEGEP Modülleri Uçak Perçinleri (525MT0006)
Diğer Kaynaklar: EĞİTİMCİ DERS NOTLARI

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 5
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 5
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 1
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 42 588
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 590