BDY653 Beslenme ve Bağışıklık Sistemiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve Diyetetik (DR) (Yüksek Lisans Dereceli) Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik (DR) (Yüksek Lisans Dereceli)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BDY653
Ders İsmi: Beslenme ve Bağışıklık Sistemi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HANDE ÖNGÜN YILMAZ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yaşamın farklı fizyolojik, patolojik veya gelişimsel süreçlerinde besin öğelerinin immün sistem homeostazı üzerindeki etkilerini incelemek; bu etkilerin mekanizmalarını biyokimyasal, moleküler ve hücresel düzeylerde değerlendirmek; immün sistemin optimal fonksiyonlarının korunmasında ve hastalıkların önlenmesinde besin öğelerinin rolünü belirlemektir.
Dersin İçeriği: Beslenme ve immün fonksiyonları arasındaki ilişkiler, hastalıklarda ve tedavide besin öğeleri ile immün fonksiyonun etkileşimi, beslenmedeki değişikliğin immun sistem ve inflamasyona etkisi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İmmün sistem ve immün sistem bileşenleri ve inflamasyon hakkında genel bilgi edinilir.
2) Hastalıklar sırasında gelişen immün yanıtın metabolizma ve besin gereksinimleri üzerindeki etkisi öğrenilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Bu süreç boyunca besin öğeleri ve immün sistem arasındaki etkileşiminin mekanizmaları öğrenilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) İmmün sistem komponentleri ile makro ve mikro besinlerle etkileşimi hakkındaki bilgi ve becerinin, beslenme programlarında ve besin öğelerinin günlük alım düzeylerinin belirlenmesinde kullanılması sağlanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Dengeli, yetersiz veya aşırı besin alımı durumu ile bağışıklık sistemi arasındaki etkileşimi yaşamın erken dönemlerinden ileri yaşlara kadar uygulanması.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel Giriş yok
2) İmmün sistem ve bileşenleri yok
3) İmmün yanıt koordinasyonuna yardımcı olan metabolitler yok
4) Makro besin ögeleri ve immün sistem yok
5) Mikro besin ögeleri ve immün sistem yok
6) Diğer diyet bileşenleri ve immün sistem yok
7) Ara sınav yerine geçen ödev yok
8) İnflamasyon ve İnflamatuar yanıt bileşenleri yok
9) İnflamatuar yanıt koordinasyonuna yardımcı olan metabolitler yok
10) Enfeksiyon ve immün sistem yok
11) Malnütrisyon ve immün sistem yok
12) Obezite ve immün sistem yok
13) otoimmün hastalıklar yok
14) Final Sınavı yerine geçen seminer yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: none1. Dietary Components and Immune Function. Ed. Watson R.R., Zibadi S., Preedy V.R. Humana Press (2010) e-ISBN 978-1-60761-061-8.
2. Guide to Signal Pathways in Immune Cells. Wardle, E.N. Humana Press (2009) e-ISBN: 978-1-60327-538-5.
3. Modern Nutrition in Health and Diseases. Ed. Shils M.E., Ross A.C., Caballero B.J., Cousins R.J. (2013).
Diğer Kaynaklar: 1. Dietary Components and Immune Function. Ed. Watson R.R., Zibadi S., Preedy V.R. Humana Press (2010) e-ISBN 978-1-60761-061-8.
2. Guide to Signal Pathways in Immune Cells. Wardle, E.N. Humana Press (2009) e-ISBN: 978-1-60327-538-5.
3. Modern Nutrition in Health and Diseases. Ed. Shils M.E., Ross A.C., Caballero B.J., Cousins R.J. Modern Nutrition in Health and Disease. Lippincott Williams & Wilkins. (2012).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

5

Program Kazanımları
1) Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme
1) Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır.
2) Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak.
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
5) Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek.
7) anı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme
1) Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır.
2) Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak.
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
5) Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek.
7) anı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 87