Dersin Amacı: |
Bu, iki sıralı bir sekansın ikincisidir. Mekanik Deney Laboratuvarı II dersinin amacı öğrencilere deneysel belirsizlik analizi, mekanik miktarlar (gerilim, yer değiştirme, hız), basınç, sıcaklık ve nem, sıvı akış hızı, sıvı hızı, sıvı seviyesi vb. ve ayrıca deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme, deneylerle ilgili rapor yazma ve deneysel bulgularını sunma. |
Dersin İçeriği: |
Deneysel Belirsizlik Analizi.
Katı Mekanik Miktarların Ölçümü.
Basınç, Sıcaklık ve Nem Ölçümü.
Akışkan Akış Hızı, Akışkan Hızı, Akışkan Seviyesi ve Yanma Kirleticilerinin Ölçülmesi.
Ölçme Sistemlerinin Dinamik Davranışı.
Proje Sunumları |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin açıklanması.
Giriş.
|
yok |
2) |
Belirsizliği tanımlayın.
Deneysel belirsizlik analizi. Bölüm 7
Laboratuar 1: Laboratuar tesislerine giriş. Laboratuar gereksinimleri.
Katı-mekanik miktarların ölçülmesi. Bölüm 8
Laboratuar 2: LED
Anlatım ve tartışma |
yok |
4) |
Katı-mekanik miktarları tanımlar.
Katı-mekanik miktarların ölçülmesi. Bölüm 8
Anlatım ve tartışma
|
Ödev 1: Problem çözme |
5) |
Basınç, sıcaklık ve nem ölçüm sensörlerini tanımlar.
Basınç, sıcaklık ve nemin ölçülmesi. Bölüm 9
Lab 4: Yakınlık sensörleri
Anlatım, tartışma ve problem çözme
|
Araştırma devam ve ödev üzerinde çalışmak 1 |
6) |
Basınç, sıcaklık ve nem ölçüm sensörlerini tanımlar.
Basınç, sıcaklık ve nemin ölçülmesi. Bölüm 9
Lab 5: Termokupllar
Anlatım ve tartışma |
yok |
7) |
Sıvı ölçüm birimlerini tanımlar.
Akışkan akış hızının, akışkan hızının, akışkan seviyesinin ve yanma kirleticilerinin ölçülmesi. Bölüm 10
Lab 6: Piezoelektrik etki
Anlatım ve tartışma
|
Proje: Seçilen bir sensör araması ve kullanıldığı çalışma prensibi, maliyeti, vb |
8) |
Sıvı ölçüm birimlerini tanımlar.
Akışkan akış hızının, akışkan hızının, akışkan seviyesinin ve yanma kirleticilerinin ölçülmesi. Bölüm 10
Lab 7: Yük Hücresi
Anlatım ve problem çözme
|
Ödev 2: Problem çözme |
9) |
1. Sınav |
Yok |
10) |
Ölçüm sistemlerinin dinamik davranışını tanımlar.
Ölçme sistemlerinin dinamik davranışı. Bölüm 11
Lab 8: Nem sensörü
Anlatım ve tartışma |
yok |
11) |
Ölçüm sistemlerinin dinamik davranışını tanımlar.
Ölçme sistemlerinin dinamik davranışı. Bölüm 11
Lab 9: Ultrasonik sensör
Anlatım ve tartışma |
yok |
11) |
Ölçüm sistemlerinin dinamik davranışını tanımlar.
Ölçme sistemlerinin dinamik davranışı. Bölüm 11
Lab 9: Ultrasonik sensör
Anlatım ve tartışma |
yok |
12) |
Ölçüm sistemlerinin dinamik davranışını tanımlar.
Ölçme sistemlerinin dinamik davranışı. Bölüm 11
Lab 10: Hall Etkisi
Anlatım, Sorun / Problem Çözme ve Tartışma
|
Problem çözme |
13) |
Proje sunumları.
Öğrenci sunumları: Seçilen sensör uygulamasında kısa sunum
deneylerin planlanması ve dokümantasyonu için kılavuz ilkeler. Fasıl 12
Anlatım ve tartışma |
yok |
14) |
Proje sunumları.
Öğrenci sunumları: Seçilen sensör uygulamasında kısa sunum
deneylerin planlanması ve dokümantasyonu için kılavuz ilkeler. Fasıl 12
Anlatım ve tartışma |
yok |
Ders Notları / Kitaplar: |
A.J. Wheeler and A.R. Ganji, Introduction to Engineering Experimentation, 3rd Edition, Pearson Education, 2010. |
Diğer Kaynaklar: |
R.S. Figliola, and D.E. Beasley, Theory and Design for Mechanical Measurements, 5th Edition, Wiley, 2011.
E.O. Doebelin, Measurement Systems - Application and Design, 5th Edition, McGraw-Hill, 2004.
J.P. Holman, Experimental Methods for Engineers, 7th Edition, McGraw-Hill, 2010.
P.F. Dunn, Measurement and Data Analysis for Engineering and Science, 2nd Edition, Taylor&Francis/CRC Press, 2010. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
4 |
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
3 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
3 |
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
12) |
En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. |
2 |
13) |
Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. |
2 |