SOS419 Toplum ve Edebiyatİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS419
Ders İsmi: Toplum ve Edebiyat
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste edebiyat-toplum ilişkisinin sorgulanması, toplumun edebiyatın çeşitli türlerinden oluşan edebi eserlere yansıma biçimleri, bunların gerçek yaşamla örtüşen yönlerinin saptanması ve edebiyatın toplumu yönlendirip, dönüştürme gücünün gösterilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Türk ve Dünya Edebiyatı’ndan seçilmiş edebi eserlerin, edebiyat ve toplum ilişkisi bağlamında incelenmeleri ve bu eserlerde yer alan toplumsal yansımaların, gerçek yaşamdaki karşılıklarının gösterilmesi ve edebiyatın, toplumsal dönüşümdeki rolünün gösterilmesi, dersin temel içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Türkiye’de edebi metinlerdeki sosyolojik düşüncenin tarihsel koordinatlarını sentezler.
Öğrenme Yetkinliği
1) Edebiyat sosyolojisinin gelişimini belirleyen-etkileyen süreçleri tanımlar.
2) Özgül toplumsal-tarihsel koşullar ile edebi-sosyolojik bilgi üretimi arasındaki bağıntıyı yorumlar.
3) Sosyolojinin edebiyatla ilişkisini analiz eder.
4) Türkiye’de edebiyatın kurumlar, aktörler, toplumsal-kültürel yapılarla organik bağıntısını sorgular.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Edebi tür ve metinlerdeki sosyolojik bir sorunu ya da olguyu kuramsal yaklaşımlara dayalı olarak analiz eder.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Uygun nitel yöntem teknikleri kullanarak edebi metinlerden sosyolojik verileri toplar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Edebiyat, sanat ve Toplum Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
2) Edebiyat Sosyolojisinin Gelişimi Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
3) Edebiyat Sosyolojisi ile ilgili araştırmalar Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
4) Temel kuramsal yaklaşımlar: Klasik dönem düşünürleri Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
5) Temel kuramsal yaklaşımlar: Modern dönem düşünürleri Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
6) Edebiyat sosyolojisinde yöntemsel yaklaşımlar Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
7) Türkiye’de edebiyat sosyolojisinin gelişim süreci Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
8) VİZE Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
9) Osmanlı/Türk modernleşmesinde edebiyatın işlevi Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
10) BAHAR TATİLİ
11) Osmanlı/Türk edebiyatı ve aydınlar Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
12) Osmanlı/Türk edebiyatında temel toplumsal sorunlar Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
13) Modernleşme süreci, kimliklerin dönüşümü ve roman Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
14) Osmanlı/Türk edebiyatında Toplumsal cinsiyet, sosyal sınıflar ve kimlik dönüşümleri Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
15) GENEL DEĞERLENDİRME Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
16) FİNAL SINAVI Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Güllülü, Sabahattin (1988). Sanat ve Edebiyat Sosyolojisi, Erzurum: Atatürk Üni. Fen-Edebiyat Fakültesi Yayınları.
Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997
Diğer Kaynaklar: Güllülü, Sabahattin (1988). Sanat ve Edebiyat Sosyolojisi, Erzurum: Atatürk Üni. Fen-Edebiyat Fakültesi Yayınları.
Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç,Ank.1997

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 48
Ara Sınavlar 1 40
Final 1 60
Toplam İş Yükü 148