Dersin Amacı: |
Bu ders, erken çocukluk döneminde bilimsel düşüncenin yeri ve önemi, matematik ve fen eğitimi programlarında dikkate alınması gereken temel öğretim ilkeleri, yurtdışında uygulanan farklı matematik ve fen programlarının incelenmesi, ulusal fen ve matematik eğitimi standartları, fen ve matematik eğitiminde içerik ve süreç standartları, fen ve matematik eğitiminde temel bilimsel süreç becerileri, matematiksel becerilerin (sayı ve işlem, birebir eşleştirme, parça-bütün ilişkisi, karşılaştırma, gruplandırma, sınıflandırma, sıralama, örüntü oluşturma, uzamsal düşünme, şekil, ölçme, veri analizi ve grafik oluşturma) ve fen becerilerinin (tahmin etme, sınıflandırma, verileri kaydetme, iletişim, ölçme ve çıkarım yapma) içeriği ve uygulanışı, okul öncesi programı kapsamındaki fen ve matematik eğitim süreçleri, fen ve matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler, fen ve matematik öğretiminde çocuk merkezli etkinlik, materyal hazırlama ve uygulama beceri ve kavramlarının öğrenilmesini kapsamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Erken çocukluk döneminde bilimsel düşüncenin yeri ve önemi, matematik ve fen eğitimi programlarında dikkate alınması gereken temel öğretim ilkeleri, yurt dışında uygulanan farklı matematik ve fen programlarının incelenmesi, ulusal fen ve matematik eğitimi standartları, fen ve matematik eğitiminde içerik ve süreç standartları, fen ve matematik eğitiminde temel bilimsel süreç becerileri, matematiksel becerilerin (sayı ve işlem, birebir eşleştirme, parça-bütün ilişkisi, karşılaştırma, gruplama, sınıflama, sıralama, örüntü oluşturma, uzamsal düşünme, şekil, ölçme, veri analizi ve grafik oluşturma) ve fen becerilerinin (tahmin etme, sınıflandırma, verileri kaydetme, iletişim, ölçme ve çıkarım yapma) içeriği ve uygulanışı, okul öncesi programı kapsamındaki fen ve matematik eğitim süreçleri, fen ve matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler, fen ve matematik öğretiminde çocuk merkezli etkinlik, materyal hazırlama ve uygulama. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları |
|
1 - Bilgi |
Kuramsal - Olgusal |
1) Erken çocukluk döneminde bilimsel düşüncenin yeri ve önemini betimler.
|
2) Matematik ve fen eğitimi programlarında dikkate alınması gereken temel öğretim ilkelerini sıralar.
|
3) Yurtdışında uygulanan farklı matematik ve fen programlarının inceler.
|
4) Ulusal fen ve matematik eğitimi standartlarını sıralar.
|
5) Fen ve matematik eğitiminde içerik ve süreç standartlarını sıralar.
|
6) Matematiksel becerilerin (sayı ve işlem, birebir eşleştirme, parça-bütün ilişkisi, karşılaştırma, gruplama, sınıflama, sıralama, örüntü oluşturma, uzamsal düşünme, şekil, ölçme, veri analizi ve grafik oluşturma) ve fen becerilerinin (tahmin etme, sınıflandırma, verileri kaydetme, iletişim, ölçme ve çıkarım yapma) içeriğini açıklar.
|
7) Okul öncesi programı kapsamındaki fen ve matematik eğitim süreçleri, fen ve matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
|
8) Fen ve matematik öğretiminde çocuk merkezli etkinlik ve materyal hazırlar.
|
2 - Beceriler |
Bilişsel - Uygulamalı |
3 - Yetkinlikler |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
Öğrenme Yetkinliği |
Alana Özgü Yetkinlik |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Erken çocuklukta beyin gelişimi ve bilimsel düşüncenin gelişimi |
|
2) |
Çocuklarda Bilimsel süreçler |
|
3) |
Erken Çocukluk Döneminde Fen-Tasarım ve Teknoloji |
|
4) |
Erken Çocukluk Döneminde Fen Eğitimi ve önemi |
|
5) |
Erken Çocukluk Döneminde Fen Eğitimin Amaçları ve Yararları |
|
6) |
Fen ve Doğa Köşesi ve Fen ve Doğa Köşesinde Bulunması Gereken Materyaller |
|
7) |
Erken Çocukluk Dönemi Eğitiminde Fen Etkinlikleri |
|
8) |
VİZE SINAVI |
|
9) |
Erken Çocukluk Dönemi Eğitiminde Fen Etkinliklerini planlama, uygulama ve değerlendirme |
|
10) |
Erken Çocukluk Dönemi Fen Eğitiminde Bulunması Gereken Kriterler |
|
11) |
Fen Etkinliklerinde İçerik ve Dengenin Planlanması |
|
12) |
Erken Çocukluk Dönemi Fen Eğitiminde Eğitmenin kullanabileceği yöntem ve teknikler |
|
13) |
Erken Çocukluk Dönemi Fen Eğitiminde Uygulama Örnekleri |
|
14) |
Van Hiele’nin çocuklarda geometri becerilerinin gelişimi kuramı |
|
15) |
Matematik Becerilerinin Gelişiminde NCTM Standartları |
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. |
1 |
2) |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. |
5 |
3) |
Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. |
5 |
4) |
Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. |
4 |
5) |
Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. |
3 |
6) |
Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. |
3 |
7) |
Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. |
5 |
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. |
3 |
9) |
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. |
1 |
10) |
Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir |
5 |
11) |
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
5 |
12) |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
5 |