SOS222 Toplum ve Sinemaİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS222
Ders İsmi: Toplum ve Sinema
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste sosyolojik kavram ve olguların çeşitli sinema filmleri üzerinden tartışılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Modernizasyon, görünürlüğün dönüşümü, medyada temsiller, ulus-devlet, küreselleşme ve sınırlar, ırk, etnisite ve ayrımcılık, kentleşme, kentsel ayrışma, gündelik hayatın dönüşümü, ataerki, toplumsal cinsiyet, yoksulluk, toplumsal dışlanma gibi kavramların sinema filmleri ve makaleler üzerinden tartışılması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sinema sanatı üzerine sosyolojik olarak düşünür.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Film-seyirci ve sinema-toplum ilişkilerini analiz eder.
2) Sinemanın içinde yaşadıkları dünya ile ilişkisini kurar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sinemanın gelişiminde toplumsal olayların etkilerini değerlendirir.
2) Sinema akımları ve toplumsal gelişmeler arasında bağlantı kurar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel bir giriş İzlence
2) Film: Modern Zamanlar (Charles Chaplin, 1936) Kamil Orhan, “’Modern Zamanlar’ Filmi ve Dönemsel Bir Çalışma İlişkileri Yorumlaması”, Çalışma ve Toplum, 2010/1, ss. 133-152.
3) Film: 1984 (Michael Radford, 1984) Serdar Öztürk, “Filmlerle Görünürlüğün Dönüşümü: Panoptikon, Süperpanoptikon, Sineptikon”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar 2013, ss. 132-151.
4) Film: Truman Show (Peter Weir, 1998) Didem Işıkoğlu, Gerçeğin Peşinde Günümüz Medyası ve İzleyicisine Bir Bakış: Truman Show”, İletişim Fakültesi Dergisi, ss. 616-625. Mikail Boz, “Truman Show”, Sinefil, ss. 20-23.
5) Film: Kaplumbağalar da Uçar (Bahman Ghobadi, 2004) Ahmet Ergenç, “Bahman Ghobadi Sineması: Sınırlar ve Yollar”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 95-117. Nihat Nuyan, Sınırda Yaşam Siste Ölüm: Bahman Ghobadi Sineması Üzerine”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 28-43.
6) Film: Vavien (Yağmur-Durul Taylan, 2009) Tuğba Elmacı, “Taşrada Gündelik Hayatın İdeolojisinin Vavien ve Süt Filmleri Perspektifinden Okunması”, Selçuk İletişim, ss. 161-173.
7) Film: Karanlıkta Uyananlar (Ertem Göreç, 1964) Aslı Daldal, “Geleneksel Türk Solu’nun Toplumcu Sinemada Kadın Temsilleri: Karanlıkta Uyananlar”, 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik, Homer, 2005, ss. 135-143.
8) Vize
9) Film: Şoför Nebahat (Metin Erksan, 1959) Nilay Ulusoy, “Bana Derler Şoför Nebahat: Bir Gelinlik Kızın Karşı Giysici Olarak Portresi, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 197-211.
10) Film: Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü? (Ezel Akay, 2005) Sezen Gürüf Başekim, “Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü Filminde Toplumsal Değişme ve Nostalji, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 67-87.
11) Film: Sultan (Kartal Tibet, 1978) Seçil Büker, “Film Ateşli Bir Öpüşmeyle Bitmiyor”, Kültür Fragmanları, Deniz Kandiyoti ve Ayşe Saktanber (der.), Metis, 2003, ss. 159-182.
12) Film: Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (Imre Azem, 2011) Leyla Bektaş, Belgeseller Aracılığıyla Kent Mekanının Dönüşümüne Bakmak, Doğu Batı Sinema Tutkusu IV, ss. 135-154. Didem Danış, “Kentsel Dönüşümün Arka Planı”
13) Film: Başka Semtin Çocukları (Aydın Bulut, 2009) Bediz Yılmaz, “Türkiye’de Sınıfaltı: Nöbetleşe Yoksulluktan Müebbet Yoksulluğa” Hakan Yücel, “Varoşun Üç Hali”, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi Cilt 4, Sayı 1, Mart 2016, ss. 53-84
14) Film: Ağır Roman (Mustafa Altıoklar, 1997) Nil Mutluer, “Kent: Bir Dışlama ve Kapsamı Alanı Olarak”
15) Final sınavı Tüm kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kamil Orhan, “’Modern Zamanlar’ Filmi ve Dönemsel Bir Çalışma İlişkileri Yorumlaması”, Çalışma ve Toplum, 2010/1, ss. 133-152. Film: Modern Zamanlar (Charles Chaplin, 1936)
Serdar Öztürk, “Filmlerle Görünürlüğün Dönüşümü: Panoptikon, Süperpanoptikon, Sineptikon”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar 2013, ss. 132-151. Film: 1984 (Michael Radford, 1984)
Didem Işıkoğlu, Gerçeğin Peşinde Günümüz Medyası ve İzleyicisine Bir Bakış: Truman Show”, İletişim Fakültesi Dergisi, ss. 616-625.
Mikail Boz, “Truman Show”, Sinefil, ss. 20-23. Film: Truman Show (Peter Weir, 1998)
Ahmet Ergenç, “Bahman Ghobadi Sineması: Sınırlar ve Yollar”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 95-117.
Nihat Nuyan, Sınırda Yaşam Siste Ölüm: Bahman Ghobadi Sineması Üzerine”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 28-43. Film: Kaplumbağalar da Uçar (Bahman Ghobadi, 2004)
Tuğba Elmacı, “Taşrada Gündelik Hayatın İdeolojisinin Vavien ve Süt Filmleri Perspektifinden Okunması”, Selçuk İletişim, ss. 161-173. Film: Vavien (Yağmur-Durul Taylan, 2009)
Aslı Daldal, “Geleneksel Türk Solu’nun Toplumcu Sinemada Kadın Temsilleri: Karanlıkta Uyananlar”, 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik, Homer, 2005, ss. 135-143. Film: Karanlıkta Uyananlar (Ertem Göreç, 1964)
Nilay Ulusoy, “Bana Derler Şoför Nebahat: Bir Gelinlik Kızın Karşı Giysici Olarak Portresi, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 197-211. Film: Şoför Nebahat (Metin Erksan, 1959)
Sezen Gürüf Başekim, “Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü Filminde Toplumsal Değişme ve Nostalji, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 67-87. Film: Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü? (Ezel Akay, 2005)
Seçil Büker, “Film Ateşli Bir Öpüşmeyle Bitmiyor”, Kültür Fragmanları, Deniz Kandiyoti ve Ayşe Saktanber (der.), Metis, 2003, ss. 159-182.
Film: Sultan (Kartal Tibet, 1978)
Leyla Bektaş, Belgeseller Aracılığıyla Kent Mekanının Dönüşümüne Bakmak, Doğu Batı Sinema Tutkusu IV, ss. 135-154.
Didem Danış, “Kentsel Dönüşümün Arka Planı” Film: Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (Imre Azem, 2011)
Bediz Yılmaz, “Türkiye’de Sınıfaltı: Nöbetleşe Yoksulluktan Müebbet Yoksulluğa”
Hakan Yücel, “Varoşun Üç Hali”, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi Cilt 4, Sayı 1, Mart 2016, ss. 53-84 Film: Başka Semtin Çocukları (Aydın Bulut, 2009)
Nil Mutluer, “Kent: Bir Dışlama ve Kapsamı Alanı Olarak” Film: Ağır Roman (Mustafa Altıoklar, 1997)
Diğer Kaynaklar: Haftalık konularla ilgili ek okumalar ve filmler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

5

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. 5
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 16
Sunum / Seminer 14 32
Ödevler 13 48
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 140