Sosyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SOS222 | ||||||||
Ders İsmi: | Toplum ve Sinema | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ESRA KÖTEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste sosyolojik kavram ve olguların çeşitli sinema filmleri üzerinden tartışılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Modernizasyon, görünürlüğün dönüşümü, medyada temsiller, ulus-devlet, küreselleşme ve sınırlar, ırk, etnisite ve ayrımcılık, kentleşme, kentsel ayrışma, gündelik hayatın dönüşümü, ataerki, toplumsal cinsiyet, yoksulluk, toplumsal dışlanma gibi kavramların sinema filmleri ve makaleler üzerinden tartışılması |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genel bir giriş | İzlence |
2) | Film: Modern Zamanlar (Charles Chaplin, 1936) | Kamil Orhan, “’Modern Zamanlar’ Filmi ve Dönemsel Bir Çalışma İlişkileri Yorumlaması”, Çalışma ve Toplum, 2010/1, ss. 133-152. |
3) | Film: 1984 (Michael Radford, 1984) | Serdar Öztürk, “Filmlerle Görünürlüğün Dönüşümü: Panoptikon, Süperpanoptikon, Sineptikon”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar 2013, ss. 132-151. |
4) | Film: Truman Show (Peter Weir, 1998) | Didem Işıkoğlu, Gerçeğin Peşinde Günümüz Medyası ve İzleyicisine Bir Bakış: Truman Show”, İletişim Fakültesi Dergisi, ss. 616-625. Mikail Boz, “Truman Show”, Sinefil, ss. 20-23. |
5) | Film: Kaplumbağalar da Uçar (Bahman Ghobadi, 2004) | Ahmet Ergenç, “Bahman Ghobadi Sineması: Sınırlar ve Yollar”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 95-117. Nihat Nuyan, Sınırda Yaşam Siste Ölüm: Bahman Ghobadi Sineması Üzerine”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 28-43. |
6) | Film: Vavien (Yağmur-Durul Taylan, 2009) | Tuğba Elmacı, “Taşrada Gündelik Hayatın İdeolojisinin Vavien ve Süt Filmleri Perspektifinden Okunması”, Selçuk İletişim, ss. 161-173. |
7) | Film: Karanlıkta Uyananlar (Ertem Göreç, 1964) | Aslı Daldal, “Geleneksel Türk Solu’nun Toplumcu Sinemada Kadın Temsilleri: Karanlıkta Uyananlar”, 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik, Homer, 2005, ss. 135-143. |
8) | Vize | |
9) | Film: Şoför Nebahat (Metin Erksan, 1959) | Nilay Ulusoy, “Bana Derler Şoför Nebahat: Bir Gelinlik Kızın Karşı Giysici Olarak Portresi, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 197-211. |
10) | Film: Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü? (Ezel Akay, 2005) | Sezen Gürüf Başekim, “Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü Filminde Toplumsal Değişme ve Nostalji, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 67-87. |
11) | Film: Sultan (Kartal Tibet, 1978) | Seçil Büker, “Film Ateşli Bir Öpüşmeyle Bitmiyor”, Kültür Fragmanları, Deniz Kandiyoti ve Ayşe Saktanber (der.), Metis, 2003, ss. 159-182. |
12) | Film: Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (Imre Azem, 2011) | Leyla Bektaş, Belgeseller Aracılığıyla Kent Mekanının Dönüşümüne Bakmak, Doğu Batı Sinema Tutkusu IV, ss. 135-154. Didem Danış, “Kentsel Dönüşümün Arka Planı” |
13) | Film: Başka Semtin Çocukları (Aydın Bulut, 2009) | Bediz Yılmaz, “Türkiye’de Sınıfaltı: Nöbetleşe Yoksulluktan Müebbet Yoksulluğa” Hakan Yücel, “Varoşun Üç Hali”, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi Cilt 4, Sayı 1, Mart 2016, ss. 53-84 |
14) | Film: Ağır Roman (Mustafa Altıoklar, 1997) | Nil Mutluer, “Kent: Bir Dışlama ve Kapsamı Alanı Olarak” |
15) | Final sınavı | Tüm kaynaklar |
Ders Notları / Kitaplar: | Kamil Orhan, “’Modern Zamanlar’ Filmi ve Dönemsel Bir Çalışma İlişkileri Yorumlaması”, Çalışma ve Toplum, 2010/1, ss. 133-152. Film: Modern Zamanlar (Charles Chaplin, 1936) Serdar Öztürk, “Filmlerle Görünürlüğün Dönüşümü: Panoptikon, Süperpanoptikon, Sineptikon”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar 2013, ss. 132-151. Film: 1984 (Michael Radford, 1984) Didem Işıkoğlu, Gerçeğin Peşinde Günümüz Medyası ve İzleyicisine Bir Bakış: Truman Show”, İletişim Fakültesi Dergisi, ss. 616-625. Mikail Boz, “Truman Show”, Sinefil, ss. 20-23. Film: Truman Show (Peter Weir, 1998) Ahmet Ergenç, “Bahman Ghobadi Sineması: Sınırlar ve Yollar”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 95-117. Nihat Nuyan, Sınırda Yaşam Siste Ölüm: Bahman Ghobadi Sineması Üzerine”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 28-43. Film: Kaplumbağalar da Uçar (Bahman Ghobadi, 2004) Tuğba Elmacı, “Taşrada Gündelik Hayatın İdeolojisinin Vavien ve Süt Filmleri Perspektifinden Okunması”, Selçuk İletişim, ss. 161-173. Film: Vavien (Yağmur-Durul Taylan, 2009) Aslı Daldal, “Geleneksel Türk Solu’nun Toplumcu Sinemada Kadın Temsilleri: Karanlıkta Uyananlar”, 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik, Homer, 2005, ss. 135-143. Film: Karanlıkta Uyananlar (Ertem Göreç, 1964) Nilay Ulusoy, “Bana Derler Şoför Nebahat: Bir Gelinlik Kızın Karşı Giysici Olarak Portresi, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 197-211. Film: Şoför Nebahat (Metin Erksan, 1959) Sezen Gürüf Başekim, “Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü Filminde Toplumsal Değişme ve Nostalji, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 67-87. Film: Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü? (Ezel Akay, 2005) Seçil Büker, “Film Ateşli Bir Öpüşmeyle Bitmiyor”, Kültür Fragmanları, Deniz Kandiyoti ve Ayşe Saktanber (der.), Metis, 2003, ss. 159-182. Film: Sultan (Kartal Tibet, 1978) Leyla Bektaş, Belgeseller Aracılığıyla Kent Mekanının Dönüşümüne Bakmak, Doğu Batı Sinema Tutkusu IV, ss. 135-154. Didem Danış, “Kentsel Dönüşümün Arka Planı” Film: Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (Imre Azem, 2011) Bediz Yılmaz, “Türkiye’de Sınıfaltı: Nöbetleşe Yoksulluktan Müebbet Yoksulluğa” Hakan Yücel, “Varoşun Üç Hali”, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi Cilt 4, Sayı 1, Mart 2016, ss. 53-84 Film: Başka Semtin Çocukları (Aydın Bulut, 2009) Nil Mutluer, “Kent: Bir Dışlama ve Kapsamı Alanı Olarak” Film: Ağır Roman (Mustafa Altıoklar, 1997) |
Diğer Kaynaklar: | Haftalık konularla ilgili ek okumalar ve filmler |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
2 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |||||||||
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |||||||||
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |||||||||
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |||||||||
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |||||||||
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |||||||||
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |||||||||
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |||||||||
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |||||||||
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | 5 |
2) | Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | 5 |
3) | Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |
4) | En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |
5) | İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | 5 |
6) | Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |
7) | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |
8) | Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |
9) | Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |
10) | TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Anlatım | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 16 |
Sunum / Seminer | 14 | 32 |
Ödevler | 13 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 140 |