SOS215 Türkiye Sosyoloji Tarihiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS215
Ders İsmi: Türkiye Sosyoloji Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CEM ZAFER
Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencileri sosyolojik düşüncenin ve araştırma geleneğinin Türkiye’ye özgü temel özellikleri ile tanıştırmaktır. Dersin hedefi sosyoloji alanındaki kavramsal katkıları dahil belli başlı sosyolojik kişilikleri sunmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders modernleşme, toplumsal yapı çalışmaları, toplumsal cinsiyet, toplumsal sınıf, kentleşme gibi olguları inceleyen farklı çalışmalara atıfta bulunarak Türkiye'de sosyoloji tarihini ele almaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Türk sosyoloji tarihinin kökenlerini açıklar
2) Sosyoloji tarihinde öne çıkan sosyal bilimcileri tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Türk sosyoloji tarihindeki dönüşümleri açıklar.
Öğrenme Yetkinliği
1) Türk sosyoloji tarihinde değişik yaklaşımları çözümler.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Türk sosyolojisindeki değişik metodolojileri tartışır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders planının açıklanması • Ders konusunun açıklanması • Sosyolojik yaklaşımın değerlendirilmesi Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
2) • Osmanlı'nın son dönemindeki düşünce akımlarını açıklamak. • Osmanlı modernleşme akımlarını tanımlamak • Batılılaşma karşısında Osmanlı aydınlarının fikirlerini çözümlemek • Meşrutiyetin oluşumunda aydınların etkisini değerlendirmek • Osmanlı siyasal düşüncesini betimlemek Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
3) • Osmanlı sosyal tarihini değerlendirmek • Naima’nın eserlerini açıklamak • Ahmed Cevdet Paşa’nın çalışmalarını açıklamak • Mehmed Ali Şevki’nin eserlerini değerlendirmek Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
4) . Ziya Gökalp’in düşünsel yapısının arka planı . Fars ve medeniyet ayrımı düşüncesinin tanımı . Ziya Gökalp’in yönteminin analizi . Pozitivizmin Türk sosyolojisine girişinin değerlendirilmesi Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
5) . Ziya Gökalp’in düşünsel yapısının arka planı . Fars ve medeniyet ayrımı düşüncesinin tanımı . Ziya Gökalp’in yönteminin analizi . Pozitivizmin Türk sosyolojisine girişinin değerlendirilmesi Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
6) • Prens Sabahattin’in Türk Sosyolojisindeki yerini açıklamak • Prens Sabahattin’in Toplumsal Yapı anlayışını tanımlamak • Science Sociale ekolü ile ilişkisini analiz etmek • Adem-i Merkeziyetçi yönetim anlayışını açıklamak Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
7) . Hilmi Ziya Ülken’e göre toplum bilimin yerini açıklamak . Ülken’in toplum bilimin konusu ve niteliklerini tanımlamak . Hilmi Ziya Ülken’in yöntem ve araştırma tekniklerini açıklamak . Ülken’de toplumsal değişme batılılaşma ve tarihsel maddecilik ilişkisini çözümlemek Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
8) Ara sınav Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
9) •Niyazi Berkes’in toplum bilime ilişkin görüş ve düşüncelerini açıklamak •Niyazi Berkes’e göre toplumsal değişim açısından çağdaşlaşmayı çözümlemek •Berkes’e göre Batı etkilerini tartışmak Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
10) •1950-1960 dönemi sosyoloji çalışmalarını açıklamak •Bu dönemdeki yeni kurumları tanımlamak •Dönemi Türk sosyoloji tarihi açısından analiz etmek •Yeni sosyoloji akımını tartışmak •Köy sosyolojisinin konumunu değerlendirmek Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
11) •Mübeccel Kıray’ın Türk Sosyoloji tarihi içindeki yerini açıklamak •Kıray’ın değişme kavramını açıklamak •Mübeccel Kıray’ın tampon kurum kavramını çözümlemek •Mübeccel Kıray’ın aile kavramına dair görüşlerini tartışmak Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
12) • Şerif Mardin’in sosyoloji içindeki yerini açıklamak • Mardin’in merkez-çevre ilişkisini tanımlamak • Mardin’in sosyolojik metodolojisini çözümlemek Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
13) • 1980 sonrası sosyolojik yaklaşımları açıklamak • Türk sosyoloji tarihinde bu dönemi çözümlemek • 1980 sonrası Türkiye’de toplumsal dönüşümü tartışmak Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
14) Genel değerlendirme • Türk sosyoloji tarihi • Türk sosyoloji tarihindeki kuramcılar Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
15) Genel değerlendirme Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
16) Final sınavı Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Türk Sosyoloji Tarihi. Bayram Kaçmaz. Doğu Kitabevi Yayınları. Istanbul. 2013
Diğer Kaynaklar: Emre Kongar. Türk Toplum Bilimcileri. Remzi Kitabevi. 2012

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 3 % 20
Ara Sınavlar 3 % 40
Final 3 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 60
Sunum / Seminer 1 40
Ara Sınavlar 1 30
Final 1 3
Toplam İş Yükü 175