SOS218 Sosyolojide Nitel Araştırmaİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS218
Ders İsmi: Sosyolojide Nitel Araştırma
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sosyolojide nitel metotları öğrenmenin en iyi yolu onları uygulamaktır. Bu yüzden, bu dersin önemli bir kısmı nitel araştırma yapmak ve araştırma konuları ve soruları hakkında konuşmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders sosyolojideki alternatif metodolojik yaklaşımları da içerecek şekilde nitel araştırma metotları pratikleri ve problemleri hakkındaki temel konulara giriş niteliğinde dizayn edilmiştir. Bu derste positivist olmayan metodolojik yaklaşımlar ve analizleri hakkında konuşacağız. Ayrıca sosyal araştırmalarda etik ve politik konuları değerlendireceğiz. Katılımcı gözlem, alan araştırma teknikleri, tarihsel karşılaştırmalı analiz, odak grup, mülakat teknikleri, içerik analizleri, sözlü tarih analizi dersin ana konu başlıkları olacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sosyal bilimler metodolojisini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sosyal araştırmalarda etik ve siyasi konuları savunur.
Öğrenme Yetkinliği
1) Nitel veri toplama tekniklerini tartışır.
2) Nitel veri toplama tekniklerini uygular.
3) Nitel araştırma dizaynı inşa eder.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Nitel verileri yazılım olmadan analiz eder.
2) Nitel verileri en az bir programla bilgisayar-destekli analiz eder.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilimsel Araştırmanın Aşamaları Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
2) Araştırma Probleminin Belirlenmesi Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
3) Nitel Yöntemde Kullanılan Araştırma Teknikleri Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
4) Derinlemesine Görüşme Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
5) Gözlem Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
6) Odak Grup Görüşmesi Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
6) Odak Grup Görüşmesi Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
7) Yaşam Öyküsü Görüşmesi ve Sözlü Tarih Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
8) Ara Sınav Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
9) Vaka Çalışması Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
10) Nitel Araştırmalarda Örneklem Seçimi Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
11) Veri Toplama ve Öğrencilerin Uygulamalı Araştırmalarının Değerlendirilmesi Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
12) Veri Analizi ve Öğrencilerin Uygulamalı Araştırmalarının Değerlendirilmesi Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
13) Rapor Yazımı ve Öğrencilerin Uygulamalı Araştırmalarının Değerlendirilmesi Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
14) Öğrencilerin Uygulamalı Araştırmalarının Değerlendirilmesi Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
15) Final Sınavı Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası.
Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası.
Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
Diğer Kaynaklar: Araştırma yapılacak konu ile ilgili teori ve araştırma raporu okumaları
B. Kümbetoğlu, Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayınları, 2005.
K. F. Punch, Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Siyasal Kitapevi, Ankara, 2005.
Ş. C. Saruhan ve A. Özdemirci, Bilim, Felsefe ve Metodoloji: Araştırmada Yöntem Problemi ve Metodoloji, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2005.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. 5
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. 5
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. 5
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. 5
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. 5
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Uygulama 14 42
Sunum / Seminer 14 42
Ödevler 14 42
Küçük Sınavlar 14 14
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 198