SOS221 Irk ve Etniklik İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS221
Ders İsmi: Irk ve Etniklik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı ırklar ve etnik kökenler hakkında öğrenciye temel bilgiler vermektir.
Dersin İçeriği: Bu derste küreselleşme bağlamında ulus devlet ve vatandaşlık kavramları ile ırk ve etniklik kavramsallaştırmalarının eşitsizlik, cinsiyet, sömürgecilik/milliyetçilik boyutları çalışılır. ‘Öteki olma halleri’, ‘Biz ve Onlar’ kavramları, milli ve etnik kimliklerin belirli bir tarihsel ve siyasi bağlamda sosyal inşası ve değişik milliyetçiliklerin modern toplumlarda doğuşu ve bugüne kadar gelişimi dersin ana konularıdır. Diaspora, yersiz yurtsuzlaştırma/yurtsuzlaşma, yer değiştirilme kavramları Dünyadan ve Türkiye’den örnek olay okumaları aracılığıyla çözümlenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Günümüz çok kültürlü toplumlarındaki yeni ırksal ve etnik kategorileri ve söylemleri tanır.
2) Irkçılık, madun, zenofobi, etnisite, budunbilim gibi kavramlarının kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Çokkültürlülük tartışmalarını ve söylemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Özellikle batı toplumlarındaki ırksal ve etnik çeşitliliğin artmasına yol açan süreç ve dinamikleri kavrar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kimlik oluşumu, azınlık statüsü, toplumsal içerme ve dışlama süreçlerinin başlıca dinamiklerini değerlendirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersin öğrencilere tanıtılması, giriş yapılması. C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
2) • Irk, Folk, Kavim ve Etni kavramları arasındaki ilişkiyi analiz etmek • Kavramlar arası benzerlik ve farklılıkları karşılaştırmak C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
3) • Farklı sosyo-politik coğrafyalarda etniklik ve etnik ilişkilerin alımlanması üzerine karşılaştırmalı değerlendirmeler yapmak • Irksal kategoriler ve beyaz olma durumunu analiz etmek C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
4) • İmparatorluk devletleri ile modern ulus devletler arasında etniklik odaklı bir karşılaştırmaya girildiğinde ortaya çıkan sonucu ekonomik ve politik dinamiklerden hareketle tartışmak • Devlet ve etniklik arasında bağıntı kurmak ve bu bağıntıyı analiz etmek C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
5) • Bir söylem ve pratik olarak etniklik kavramının hayatın içersinde etkin ve popular olma durumunu modern ve post modern zeminlerde karşılaştırmalı olarak değerlendirmek C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
5) • Bir söylem ve pratik olarak etniklik kavramının hayatın içersinde etkin ve popular olma durumunu modern ve post modern zeminlerde karşılaştırmalı olarak değerlendirmek C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
6) • Medyatik dünyada eğlence ve şov aracı malzemesi metası olarak imal edilen etnikliğin tanımlanması ve analiz edilmesi • Dizi filmlerde etnik temaların işlenmesinin nedenlerinin tartışılması C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
7) • Vize sınavı C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
8) • Etnik kategorileri ile cinsiyet kimlikleri, kadınlık erkeklik halleri ve cinsiyet pratikleri arasındaki ilişkilerin analiz edilmesi C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
9) • Dinsel kimliklerin etnik çerçeveleri kırmasının tartışılması, • Din ve etnik ayrıştırmaların birleştirilici kılma durumunun analiz edilmesi C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
10) • Kavramın ne kadar işlevsellik arz ettiğinin analiz edilmesi • Kavramın sorunlu yerlerinin tartışılması • Etnik öğe tutkusunun nedenlerinin belirlenmesi C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
11) • Etniklik eşitsiz toplumsal ilişkilerin ekonomik temelinden sınıf çelişkilerinden kültürel bir kaçışın bir ifadesi mi tartışmak • Bir siyasal sorun olarak etnikliği tanımlamak • Siyasal bir bütünleşme ve ayrışma aracı olarak etnikliğin analiz edilmesi C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
12) • Etnik kimliği konu alan, onu sorunsallaştıran ve estetize eden edebi ve sanatsal ürünleri tartışmak C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
13) • Internet ortamında etnik duygular, duyarılıklar ve yargıları tartışmak • Doğanın tekileştirilmesi ile insanın özgürleştirilmesi arasında bağın kurularak analiz edilmesi C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
14) • Kavramın ne kadar işlevsellik arz ettiğinin analiz edilmesi • Kavramın sorunlu yerlerinin tartışılması • Etnik öğe tutkusunun nedenlerinin belirlenmesi C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: C. Levi-Strauss, Irk, Tarih ve Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
Eriksen, T.H., “Etnisite ve Milliyetçilik Antropoljik Bir Bakış”, İstanbul: Avesta Yayınları, 2004.
Diğer Kaynaklar: A.Maalof, “Ölümcül Kimlikler”, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2012.
Ü. Kurt, “Türk’ün Büyük Biçare Irkı” İletişim Yayınları, İstanbul, 2012.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

5

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 96
Sunum / Seminer 5 10
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 160