Dersin Amacı: |
Dersin amacı öğrencileri siyasal süreçlerin ve olguların toplumsal temelleriyle tanıştırmak ve bireytoplumdevlet arasındaki etkileşimin niteliği, türleri ve sonuçları konusunda temel bilgi edinmelerini sağlamaktır. Bunu yaparken, siyaset sosyolojisi alanında geliştirilen kuramsal yaklaşımlardan hareketle, öğrencilerin etraflarında gelişen siyasal olay ve olgulara sosyolojik bir gözle bakabilmelerini sağlamak amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: |
Ders, toplumsal aktör ve süreçlerin siyasalı, siyasal kurum ve süreçlerin de toplumsalı belirlediği, bu anlamda iki alan arasında karşılıklı bir etkileşimin olduğu varsayımından hareket etmektedir. Bu nedenle ders, devlet, siyaset, ekonomi, sivil toplum, siyasal partiler ve birey arasında varolan karmaşık etkileşimler üzerinde odaklanırken, söz konusu tartışma yönetim sistemleri, iktidar, eşitlik, kimlik, cinsiyet ve siyasal katılım gibi sosyopolitik olgularla bağlantılı götürülecektir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ders İzlencesi
Ders izlencesinin ve ders yükümlülüklerinin tartışılması
|
Ders notları |
2) |
“Siyasal örgütlenme modelleri: takım (oba), kabile, şeflik/emirlik, devlet” |
Ders notları |
3) |
“Devletin ortaya çıkışı: altyapısı, temel özellikleri” |
Ders notları |
4) |
“Devlet ve aşiret (kabile) ilişkileri: Ortadoğu ve Türkiye’den örnekler”
|
Ders notları |
5) |
“Türkiye’de modernleşme, muhafazakârlık ve devlet” |
Ders notları |
6) |
“Devlet ve din: Din devleti (teokrasi), devlet dini ve laiklik-sekülerlik meseleleri” |
Ders notları |
7) |
ARA SINAV |
Ders notları |
8) |
“Küreselleşme, ulus ve devlet” |
Ders notları |
9) |
“Sanayileşme, modernleşme, küreselleşme” |
Ders notları |
10) |
“Devlet ve toplum arasındaki ilişkinin doğası” |
Ders notları |
11) |
Siyasal alan ve kurumlar; toplumsal alan ve örgütlenmeler |
Ders notları |
12) |
“Siyasal düzenin temel unsurları: “iktidar”, “otorite” ve “yasallık” (meşruiyet)” |
Ders notları |
13) |
Devlet ve sivil toplum
|
Ders notları |
14) |
“Devletin Dönüşümü " |
Ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: |
F. Oppenheimer, “Devlet”, Phoneix Yayınları, 2005.
Nur Vergin, “Siyasetin Sosyolojisi, Kavramlar,Tanımlar, Yaklaşımlar”, Bağlam Yayınları, 2014.
Cemal Bali Akal, İktidarın Üç Yüzü, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2012.
|
Diğer Kaynaklar: |
Murat Belge, Militarist Modernleşme- Almanya, Japonya ve Türkiye”, Birikim Yayınları, İstanbul, 2014.
Ahmet İnsel, Türkiye Toplumunun Bunalımı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2014. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. |
5 |
2) |
Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. |
|
3) |
Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. |
|
4) |
En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. |
|
5) |
İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. |
|
6) |
Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. |
|
7) |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
8) |
Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. |
|
9) |
Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. |
|
10) |
TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
|