Dersin Amacı: |
Dersin amacı, küresel olanla yerel olanın iki kıtada birleştiği bir kenti öğrenmek, tarihsel süreç içinde ilgili dinamiklerini anlamak ve dünya ölçeğinde İstanbul kentinin yerini çözümlemektir. Öğrenciler, toplumsal çözümleme açısından, toplumbilimin her alanında özgün, farklı ve zorlayıcı örnekler sunan Avrupa’nın kültür başkenti olan İstanbul kenti üzerinden küreselleşme, soylulaştırma, kültürel miras ve yenileme, medyatik kent, sanat kenti gibi toplumsal ve kültürel sorunsalları irdeleme ve çözümleme yeteneğini ve becerisini edinirler.(Bu ders Türkçe olarak verilmektedir.) |
Dersin İçeriği: |
Dersin bir diğer hedefi öğrencilerin aynı zamanda İstanbul kentinin doğuşundan Osmanlı dönemi boyunca kente yaşayan Yahudi, Rum, Ermeni cemaatlerinin karmaşık ilişkilerini anlamalarını sağlamaktır
Ders içeriği İstanbul kenti üzerinden ticaret rotaları ve göç hareketlerinin gelişimini anlamak üzere oluşturulmuştur.
Ders boyunca İstanbul kentinin kültür endüstrisi içindeki konumu özel olarak ele alınacaktır.
Dersin hedeflerinden biri de İstanbul’un küreselleşme içindeki değişim çizgilerini açıklayabilmektir
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
İzlence üzerine açıklama |
a |
2) |
Bizans Uygarlığı |
Bizans’ın Gizli Tarihi. Prokopius. Çev. Orhan Duru. İstanbul. İş Bankası Yayınları. 2015 |
3) |
Osmanlı İmparatorluğu içinde İstanbul |
Osmanlı’da Kurumlar ve Kültür. Murat Belge. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. 2012
İstanbul’dan Sayfalar. İlber Ortaylı. İstanbul: Alkım Yayınları. 2007
|
4) |
İstanbul’un Osmanlı son döneminde Kültürel hayatının dönüşümü
Rus iç Savaşı sonrası Beyaz Ruslar
|
Esir Şehrin Misafirleri Beyaz Ruslar. Bülent Akar. İstanbul: Tarihçi Kitabevi. 2015 |
5) |
Bizans Dönemi İstanbul
Osmanlı Dönemi İstanbul
Beyaz Ruslar ve İstanbul
|
Konu değerlendirmesi |
6) |
İşgal Altında İstanbul |
İstanbul Hatıralar ve Şehir |
7) |
İstanbul’un Müziği
Alexander Hacke
Baba Zula
Orient Expressions
Duman
Replikas
Erkin Koray
Ceza
Mercan Dede
Brenna MacCrimmon
Selim Sesler
Siya siyabend
Aynur
Orhan Gencebay
Sezen Aksu
Müzeyyen Senar
|
İstanbul Hatırası: Köprüyü geçmek. Belgesel. Fatih Akın.
Türkiye'de Arabesk Olayı. Stokes, Martin . İstanbul: İletişim Yayınları
Özbek, Meral (Eylül 2008) (Türkçe). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski (8.basım bas.). İstanbul: İletişim Yayınlar
|
8) |
İstanbul Hatıralar ve Kent
İstanbulun Müziği
İşgal Altında İstanbul
|
Türkiye'de Arabesk Olayı. Stokes, Martin . İstanbul: İletişim Yayınları
Özbek, Meral (Eylül 2008) (Türkçe). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski (8.basım bas.). İstanbul: İletişim Yayınlar
|
9) |
Ara sınav |
a |
10) |
İstanbul’da Küreselleşme ve Yerellik |
Kültür Endüstrileri ve İstanbul'un Küreselleşmesi. Martin Stokes. İstanbul: Küresel ile Yerel Arasında. Ed: Çağlar Keyder, Ayşe Öncü. İstanbul: Metis Yayınları. 2015 |
11) |
İstanbul: Rüyalar ve kabuslar |
Ah Güzel İstanbul. Sinema Filmi. Atıf Yılmaz. 1966 |
12) |
İstanbul: Farklı Tahayyüller |
Yaşadığım Gibi Ahmet Hamdi Tanpınar. İstanbul: Dergah Yay. 1997
Edebiyat ve Toplum.Kemal Karpat, çev. Onur Güneş Ayas.İstanbul:Timaş Yayınları. 2009
İstanbul mayısta Bir Akşamdı. Selim İleri. Istanbul: everest yayınları. 2014
|
13) |
Istanbul ve kültürel kozmoloji |
İstanbullular ve Ötekiler
Küreselcilik Çağında Orta Sınıf Olmanın Kültürel Kozmolojisi Ayşe Öncü. İstanbul: Küresel ile Yerel Arasında
|
14) |
İstanbul: Ankara’ya Karşı |
Öğrenci grupları üzerinden konuları tartışma |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. |
5 |
2) |
Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. |
|
3) |
Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. |
5 |
4) |
En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. |
|
5) |
İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. |
|
6) |
Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. |
|
7) |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
8) |
Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. |
|
9) |
Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. |
|
10) |
TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
|