Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş |
İzlencelerin dağıtılması ve Organizasyon |
2) |
Toplumsal Cinsiyet I: Farklı Paradigmalar |
Bora, Aksu (2005): Toplumsal Cinsiyet Yaklaşımları. Kadınların Sınıfı. Ücretli Ev Emeği ve Kadın Öznelliğinin İnşası. İstanbul, İletişim, 37-58.
|
3) |
Toplumsal Cinsiyet İlişkileri, Rejimi ve Düzeni |
Connell, R. W. (1998): Toplumsal Cinsiyet Rejimleri ve Toplumsal Cinsiyet Düzeni. Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı, 165-193. |
4) |
Toplumsal Cinsiyet II |
Scott, Joan (2011): Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi. İstanbul: Agora Kitaplığı |
5) |
Feminist Yöntem, Epistemoloji ve Kadın Araştırmaları |
Mies, Maria (1990): Feminist Araştırmalar İçin Bir Metodolojiye Doğru. Farklı Feminizmler Açısından Kadın Araştırmalarında Yöntem. İstanbul: Sel Yayıncılık, 48-64.
Stanley, Lies & Wise, Sue (1990): Feminist Araştırma Sürecinde Metot, Metodoloji ve Epistemoloji. Farklı Feminizmler Açısından Kadın Araştırmalarında Yöntem. İstanbul: Sel Yayıncılık, 67-98.
|
6) |
Toplumsal Cinsiyet ve Millet |
Yuval-Davis, Nira (2014): Cinsiyet ve Milletin Kuramsallaştırılması. & Milletin Biyolojik Yeniden Üretimi ve Kadınlar. Cinsiyet ve Millet. İstanbul: İletişim, 17-82. |
7) |
ARA SINAV |
1-6. Hafta Kaynakları |
8) |
Osmanlı’da Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet ve Aile |
Saraçgil, Ayşe (2005): Osmanlı İmparatorluğu ve İslam’da Ataerkil Yapılar. Bukalemun Erkek, İstanbul: İletişim, 23-77. |
9) |
Türk Modernleşmesi ve Kadın |
Durakbaşa, Ayşe (1998): Cumhuriyet Döneminde Modern Kadın Erkek Kimliklerinin Oluşumu: Kemalist Kadın Kimliği ve “Münevver Erkekler”. 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler. İstanbul: Tarih Vakfı, 29-50.
Kadıoğlu, Ayşe (1998): Cinselliğin İnkârı: Büyük Toplumsal Projelerin Nesnesi Olarak Türk Kadınları. 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler. İstanbul: Tarih Vakfı, 89-100.
|
10) |
Annelik |
Ece Öztan (2015): Annelik, Söylem ve Siyaset. Cogito, Sayı 81, 91-107.
Zafer Çeler (2013): Annenin Serüveni: kadının Anne Olarak Toplumsal Kurgulanışı. Doğu Batı Toplumsal Cinsiyet, Sayı: 63, 165-181
|
11) |
Erkeklik Panoramaları I: Kapitalizm, Sınıf ve Aile |
Sancar, Serpil (2013): Erkekliğin Toplumsal İnşasını Anlamak. & Aile ve Sınıf Dolayımında Modern Erkekliklerin Oluşumu. Erkeklik: İmkânsız İktidar. Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkeklikler. İstanbul: Metis, 23-89. |
12) |
Erkeklik Panoramaları II: Kavram ve İmge |
Cenk Özbay (2013): Türkiye’de Hegemonik Erkekliği Aramak. Doğu Batı, Toplumsal Cinsiyet Sayısı, Sayı: 63, S. 185-204.
Nesrin Kula Demir (2016): Erkek Dergilerindeki Reklam Fotoğraflarında (Yeniden) Üretilen Metroseksüel Kimlik. Erkek Kimliğinin Değişemeyen Halleri. İstanbul: Nobel Yaşam, S. 81-104
|
13) |
Tecavüz: Erkek ve Şiddet |
Gülnur Savran (1994): Feminist Teori ve Erkek Şiddeti. Defter Sayı: 21, S. 45-53
Gülgün Meşe & Güliz Gülçin Güzelgün (2016): Cinsel saldırganlığa İlişkin Modern Mitler. Erkek Kimliğinin Değişemeyen Halleri. İstanbul: Nobel Yaşam, S. 11-41
|
14) |
Yeni bir Feminizme Doğru:
Küreselleşme ve Neoliberalizmin Eleştirisi
|
Fraser, Nancy (2013): Feminizm, Kapitalizm ve Tarihin Cilvesi. 21. Yüzyıl Feminizmine Doğru. Neoliberalizmin Ötesinde bir Kadın Hareketi İçin Tartışmalar. Ankara: Notabene, 69-94.
Özuğurlu, Aynur (2013): Neoliberalizm ve Feminist Politikada Sınıfsal Tutum Arayışları. 21. Yüzyıl Feminizmine Doğru. Neoliberalizmin Ötesinde bir Kadın Hareketi İçin Tartışmalar. Ankara: Notabene, 255-279.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. |
5 |
2) |
Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. |
5 |
3) |
Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. |
|
4) |
En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. |
|
5) |
İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. |
5 |
6) |
Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. |
|
7) |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
8) |
Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. |
|
9) |
Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. |
|
10) |
TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
|