SOS404 Sosyolojide Güncel Tartışmalar IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS404
Ders İsmi: Sosyolojide Güncel Tartışmalar II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 0 4 11
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CEM ZAFER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere eleştirel düşünme için gerekli olan kavramsal donanımı sağlamak, onları bugün var olan teorik tartışmalara dahil etmek ve bunları ifade edebilecek yetkinliğe ulaştırmaktır. Odak noktası öncelikle ele alınan mevzuları tanıtmak, hangi sorunsal çerçevesinde şekillendiklerini göstermektir.
Dersin İçeriği: Ders sosyolojideki güncel konularla yani savaş, barış, demokrasi, göç, cinsel kimlikler ve queer teori insan ve toplumla, siyasetle,…vb. ilgili soruları karşılaştırmalı perspektiften sosyolojik olarak tartışmaya açacaktır. Her ders, bir ana okuma metni temelinde işlenecek, ders sorumlusu o metin üzerinden yaptığı değerlendirmeyi daha sonra öğrencilerin tartışmasını isteyecektir. Söz konusu metinlerin öğrenciler tarafından da derse okunarak gelinmesi, bir zorunluluktur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sosyoloji literatüründe çağdaş sosyologların kuramlarını ve düşüncelerini analiz eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Eleştirel düşünme için gerekli kavramsal alt yapıya sahip olur.
2) Sosyoloji literatüründe hali hazırda var olan teorik tartışmaları öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Modern sosyal dünyada problemler, çatışmalar ve ikilemler üzerinde farkındalık geliştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Post-Modern Teori: Jean-François Lyotard/Frederic Jameson Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi.Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi
2) Modernleşme ve Akıl: Jürgen Habermas Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
3) Yapılaşma ve Modernliğin Sonuçları: Anthony Giddens Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
4) Post-Yapısalcılık: Michel Foucault Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
5) Gramatoloji: Jacques Derrida Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
6) Tüketim ve Çalışma: Zygmunt Bauman Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi.
7) Tüketim Toplumu, Simulasyon ve Simulakra: Jean Baudrillard Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
8) Ara Sınav Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
9) Dünya Sistemi: Immanuel Wallerstein Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
10) Ağ Toplumu: Manuel Castells Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
11) Kültürel Yapısalcı Teori: Pierre Bourdieu Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
12) Risk Toplumu: Ulrich Beck Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
13) Demokrasi ve Toplum: Alain Touraine Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
14) Modernizmin Eleştirisi ve Postmodernizm: David Harvey Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi. Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Adams, N. Bert&R.A. Sydie. ( 2001) Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi.
Allan K. (2006) Contmporaray Social and Sociological Theory, Pine Forge Press, Thosand Oaks, California, London, New Delhi.
Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.
Diğer Kaynaklar: Elliot, Anthony (1999). The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, Blackwell Publishing.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 117
Sunum / Seminer 14 32
Proje 1 20
Ara Sınavlar 1 50
Rapor Teslimi 1 60
Final 1 1
Toplam İş Yükü 336