SOS424 Religion, Culture and Societyİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS424
Ders İsmi: Religion, Culture and Society
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, yer ve zaman farklarını dikkate alarak, tarihsel ve toplumsal bağlamın özgünlüğü üzerinde odaklaşarak, dinsel düşünce ve davranış açısından söz konusu beşeri-toplumsal çeşitliliği karşılaştırmalı olarak irdelemek ve tartışmaya açmaktır.Din konusunda görüş ve düşünceler derste sosyolojik perspektiften ele alınacaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders sosyo-kültürel bir fenomen olarak dinin karşılaştırmalı ve eleştirel çözümlemesini ele alır. Temelde sosyal / tarihsel bağlamın özelliklerine ve zaman ve mekândaki farklılıklara odaklanarak, insan toplumlar ve kültürleri arasındaki dini fikirler (inanç sistemleri) ve davranışlardaki (ritüel pratikler) muazzam çeşitliliği tartışmayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dini sosyal bir fenomen olarak tanır ve tanımlar.
2) Din ve sihir, din ve mit ile din ve bilim arasındaki farklılıklarla ilgili temel kavramları ve kurumları tanımlar ve tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Otorite ve iktidar kaynakları gibi din ile ilgili temel kavram ve kurumları belirler ve tartışır.
Alana Özgü Yetkinlik
1) İnsan toplumlarının ve kültürlerinin çeşitli yönlerinin birbiriyle ilişkili doğasını öğrenir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersi öğrencilere tanıtmak İzlence
1)
2) • İnsanın biyo-kültürel evriminde dini uygulamanın en eski kanıtlarını belirleyin. • Dinin evrimi hakkındaki bilimsel öneri ve argümanları açıklayın. • Dinin nasıl ve neden ortaya çıktığını ve insan sosyalliğinin bir parçası olduğunu açıklayın ve tanıyın. Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.
3) • Din ve sihir arasındaki benzerlikleri, farklılıkları, kesişme noktalarını, konaklama yerlerini, gerilimleri ve çatışmaları tanımlayın. • Dini ritüelleri yapan sosyal, kültürel ve duygusal anlam türlerini tanımlamak ve açıklamak • Dini bir ritüelin hangi yollarla laik ilkel, modern ve küresel kültürlerden farklı olduğunu açıklayın. Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.
4) • Dinde ortodoksiyi ve “heterodoksiyi” tanımlayın • İdeolojinin bir formu olarak dini açıklamak • Dinin ideolojik olarak nasıl ve neye dayandığını açıklamak Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.
5) • Dinin siyasal süreçler üzerindeki yerini, rolünü ve etkisini tanımlayın. Laikliği ve laikliği tanımlayın, farklılıklarını ve benzerliklerini tanıyın. • Modernite ve din arasındaki ilişkileri açıklamak ve tartışmak? • Modernleşme, modernist İslam veya İslami modernizm kavramlarını açıklamak Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.
6) • Bugün dünyadaki dinsel canlanma olgusunu tanımlayın • Dinsel fanatizm ve köktenciliği açıklamak • Bilim ve din arasındaki ilişkiyi tartışmak Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.
7) ARA SINAV Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.
8) • Ulus-devlet ve din arasındaki ilişkilerin yönlerini tanımlamak • Çağdaş dünyada dinin tezahürünü açıklar • Postmodern söylemin bir fırsat mı yoksa engel mi yarattığını açıklayın. Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.
9) • Açıklayın, Ne ölçüde veya hangi bağlamda din, ataerkillik cinsiyeti için biyolojik cinsiyete kültürel müdahale olarak bir dil olarak kabul edilebilir. • Kadın sosyalliğini ve cinselliğini kontrol etmenin bir aracı olarak dini tanımlayın ve analiz edin • İnsan zihni ve hayal gücünün, ana tanrıçadan (ya da geri!) Bir omnipotent (eril) tanrıya evrimleştiğini açıklamak mı? Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.
10) • Halk inançlarını batıl inançlar olarak düşünmenin ve etiketlemenin doğru olup olmadığını tartışın. • Nazar kavramı ve bunun dinle ilgisi veya önemini açıklayın. Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.
11) • Mitlerin kaynak olup olmadığını, hatta dini anlatıları besleyen hazinelerin olup olmadığını tartışın. • Mitin dinle nasıl ilişkili olduğunu açıklayın. • Efsane ve din arasındaki sınır çizgilerini tartışın. • Senkretizmin herhangi bir dinin gerçek doğası olarak sayılıp sayılmadığını açıklayın. Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.
12) • Bin yıllık hareketlerin arkasındaki yaygın fenomeni belirle • Binlerce projeyi tanımlayın ve tartışın. • Dünyanın sonunu ve kurtuluş inancını açıklayın Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.
13) • Dinlerin eşcinsel / transseksüel kimliklerini ve uygulamalarını lanet edip etmediğini belirleyin. • Eşcinsellik din ile nasıl başa çıkabileceğini açıklayın. • Bu cinsellikler için dinler alanı dahilinde bir oda olup olmadığını açıklayın. Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.
14) • Küresel ısınma, iklim değişikliği, çevre felaketleri, vb. Konular ve problemler için dinlerin neler önerebileceğini belirleyin. • Yeşil hareket ile dini ideolojiler arasındaki ilişkileri ve etkileşimleri açıklar. Fiona Bowie (2000 [2006]). The Anthropology of Religion – An Introduction. Brian Morris (1987 [2000]). Anthropological Studies of Religion – An Introductory Text. Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Clifford Geertz. İki Kültür. İki İslam. Küre Yayınalr. 2013
Diğer Kaynaklar: Dale F. Eickelman (1998). “Islam and the ‘Religions of the Book’ (pp. 249-323)” in The Middle East and Central Asia – An Anthropological Approach.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 40
Sunum / Seminer 1 50
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 140