SOS223 Müzik Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS223
Ders İsmi: Müzik Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ALPER MAZMAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öncelikle müzik olgularının toplumsal bağlamlar içinde tartışılmasını hedefler. Derslerde sosyal bilimler bakış açısının gerektirdiği ölçüde teknik ayrıntılara girilir. İkinci bir hedef, müziğe yaygınlıkla atfedilen kutsallık ya da büyü özelliğinin eleştirel ve diyalektik bir yeniden okumasını yapmaktır. Üçüncü olarak, müzik olgularıyla üretim ilişkileri arasındaki ilişkilerin ortaya konulması amaçlanır. Nihayet, dördüncü olarak, ders, bütün katılımcılarında müziğe eleştirel ve toplum bilimsel bakabilme yetisini geliştirmeyi hedeflenir.
Dersin İçeriği: Müzik, saf bir sanatsal ifade biçimi ya da özerk ve yalıtılmış bir simgesel alan olmanın ötesinde, toplumsal yapı ve değişmeden kaynaklanan bir dizi kodu içerir. Ontolojik ve teknik özeliklerinin yanı sıra, müzik, toplumsal yaşamda, birçok işlevin eklemlendiği bir anlam evreni olarak ortaya çıkar. Bu ders, müziğin toplumsal olarak inşa edilmiş boyutlarını ve belli bir müzikal ifadenin biçimlendiği özgül kültürel koşulları çözümlemeyi hedeflemektedir. Ayrıca, müzik sosyolojisi, müziği bir toplumsal eylem olarak doğuran koşul ve bağlamların birbirleriyle olan çoğu zaman karmaşık, iç içe geçmiş, hatta bazen görünmez bağlarını ortaya koymayı amaçlar. Bu ders, müziğin bağıl ya da ikincil unsurlarının (ör. Şarkı sözleri, çevresel koşullar, topluluklar, popüler türler) basit bir toplum bilimsel betimlemesi değildir; müzikbilimin sınırlarını fazla ihlal etmeden müzik dilinin kendisinin derinlemesine bir çözümlemesidir. Bu da, teknik olan ve simgesel olanın karşılıklı bağımlılıklarına odaklanmayı gerektirmektedir. Her iki alanın da tam olarak yalıtılmış ve kendine özgü olduğu iddia edilemez. Derslerde, ilgili konuyu tamamlayan müzik örnekleri dinlenecek, görsel malzemeler ve teknik açıklamalar ayrıca verilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Müziği sosyolojik olarak tartışmayı öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Müzik araştırmasında farklı alan sınırlarını tanımayı ve bu sınırlar hakkında düşünmeyi öğrenir.
2) Popüler müziği ve popüler müzik çalışmalarını değerlendirir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Müzikal kültürler ve toplum üzerine kültürel analiz yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Müzik Sosyolojisine Giriş Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
2) Max Weber ve müzikte rasyonelleşme Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
3) George Simmel ve müziğin kökenleri Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
4) Pierre Bourdieu ve müzik beğenisinin sosyolojisi Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
5) Adorno’nun müzik sosyolojisi Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
6) Howard Becker ve “sanat dünyaları” Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
7) Ara sınav Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
8) Müzikal sınıflandırmaların sosyolojisi Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
9) Norbert Elias ve müzikal dehanın sosyolojisi Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
10) Osmanlı müziğinin sosyolojisi Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
11) Türk Musiki İnkılabı ve Arabesk Tartışması Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
12) Popüler Müzik Tartışmaları Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
13) Müzik ve kimlik Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
13) Müzik ve kimlik Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
14) Genel tekrar Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
Diğer Kaynaklar: Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 48
Derse Özgü Staj 1 40
Arazi Çalışması 1 50
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 140