Dersin Amacı: |
Bu ders, öncelikle müzik olgularının toplumsal bağlamlar içinde tartışılmasını hedefler. Derslerde sosyal bilimler bakış açısının gerektirdiği ölçüde teknik ayrıntılara girilir. İkinci bir hedef, müziğe yaygınlıkla atfedilen kutsallık ya da büyü özelliğinin eleştirel ve diyalektik bir yeniden okumasını yapmaktır. Üçüncü olarak, müzik olgularıyla üretim ilişkileri arasındaki ilişkilerin ortaya konulması amaçlanır. Nihayet, dördüncü olarak, ders, bütün katılımcılarında müziğe eleştirel ve toplum bilimsel bakabilme yetisini geliştirmeyi hedeflenir. |
Dersin İçeriği: |
Müzik, saf bir sanatsal ifade biçimi ya da özerk ve yalıtılmış bir simgesel alan olmanın ötesinde, toplumsal yapı ve değişmeden kaynaklanan bir dizi kodu içerir. Ontolojik ve teknik özeliklerinin yanı sıra, müzik, toplumsal yaşamda, birçok işlevin eklemlendiği bir anlam evreni olarak ortaya çıkar. Bu ders, müziğin toplumsal olarak inşa edilmiş boyutlarını ve belli bir müzikal ifadenin biçimlendiği özgül kültürel koşulları çözümlemeyi hedeflemektedir. Ayrıca, müzik sosyolojisi, müziği bir toplumsal eylem olarak doğuran koşul ve bağlamların birbirleriyle olan çoğu zaman karmaşık, iç içe geçmiş, hatta bazen görünmez bağlarını ortaya koymayı amaçlar. Bu ders, müziğin bağıl ya da ikincil unsurlarının (ör. Şarkı sözleri, çevresel koşullar, topluluklar, popüler türler) basit bir toplum bilimsel betimlemesi değildir; müzikbilimin sınırlarını fazla ihlal etmeden müzik dilinin kendisinin derinlemesine bir çözümlemesidir. Bu da, teknik olan ve simgesel olanın karşılıklı bağımlılıklarına odaklanmayı gerektirmektedir. Her iki alanın da tam olarak yalıtılmış ve kendine özgü olduğu iddia edilemez. Derslerde, ilgili konuyu tamamlayan müzik örnekleri dinlenecek, görsel malzemeler ve teknik açıklamalar ayrıca verilecektir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Müzik Sosyolojisine Giriş |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
|
2) |
Max Weber ve müzikte rasyonelleşme |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
|
3) |
George Simmel ve müziğin kökenleri |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
|
4) |
Pierre Bourdieu ve müzik beğenisinin sosyolojisi |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977
|
5) |
Adorno’nun müzik sosyolojisi |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977 |
6) |
Howard Becker ve “sanat dünyaları” |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977 |
7) |
Ara sınav |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977 |
8) |
Müzikal sınıflandırmaların sosyolojisi |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977 |
9) |
Norbert Elias ve müzikal dehanın sosyolojisi |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977 |
10) |
Osmanlı müziğinin sosyolojisi |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977 |
11) |
Türk Musiki İnkılabı ve Arabesk Tartışması |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977 |
12) |
Popüler Müzik Tartışmaları |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977 |
13) |
Müzik ve kimlik |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977 |
13) |
Müzik ve kimlik |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977 |
14) |
Genel tekrar |
Alphons Silbermann, The Sociology of Music, Greenwood Press, 1977 |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. |
5 |
2) |
Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. |
5 |
3) |
Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. |
|
4) |
En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. |
|
5) |
İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. |
|
6) |
Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. |
|
7) |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
8) |
Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. |
|
9) |
Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. |
|
10) |
TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
|