Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin öğrencilere tanıtılması
Dersin anahatlarının tartışılması |
Ders izleniği |
2) |
Osmanlı devletinin sürekliliğinin hanedanın sürekliliği ile ilişkilendirildiğini açıklanması
Devlet Evliliği her zaman hanedanlar için son derece önemli bir konu olmuştur.
• Padişahların kızlarının daha çok siyasi amaçlarla evlendiğini açıklanması
• Valide Sultan'ı Tanımlanması
• Sultanların Oğlunu Tanımlanması |
Belge, Murat. Osmanlı’da Kurumlar ve Kültür. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. İstanbul, 2008
Imber, Colin. The Ottoman Empire, 1300-1650: The Structure of Power. Palgrave Macmillan. 2002
|
3) |
Divan Konseyinin İmparatorluğun ana yürütme organı olduğunu açıklanması
• Konseyin ana üyelerini belirleme
• Osmanlı Hanedanlığında Sembolizmi Tanımlamak |
İnalcık, Halil, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ, Yapı Kredi Yayınları İstanbul 2003.
Uzunçarşılı, İ. Hakkı. Osmanlı Devletinin Saray Teşkilatı, Türk Tarih Kurumu, Ankara. 1984 |
4) |
• İlk Osmanlı ordusunun tamamen Türkmen göçebelerinden oluştuğunu açıklayın.
• Yeniçeri Birliği, 14. yüzyılın sonunda Osmanlı ordusunun en önemli unsuru oldu.
• Yeniçeriler devleti 19. yüzyılın başlarında ordu tarafından Avrupa reformlarının kabul edilmesine direndiler. Sonu 1826 Haziran'ında geldi.
• Yayları ve süvarileri tanımlayın
• Kapıkulu'yu Açıkla
• Ekipman Tanımla |
•Uyar ,Mesut. Edward J. Erickson. Osmanlı Askeri Tarihi (A Military History of the Ottomans from Osman to Ataturk). Türkiye İş Bankası Yayınları. İstanbul, 2014 |
5) |
Vize Sınavı |
Midterm |
6) |
• Osmanlı İmparatorluğu’nun dhimmi ile ilişkilerini açıklamak (Hristiyanlar ve Yahudiler
• Yasal uyuşmazlıkların din ile ayrılmasını anlamak
• Darı sistemini ve diğer batı imparatorluklarını karşılaştır ve karşılaştır
• Milliyetçiliğin yükselişini anlamak, insanları dini olarak değil etnik olarak bölmeye başladı. |
İnalcık, H. “Köy, Köylü ve İmparatorluk.” In V. Milletlerarası Türkiye Sosyal ve İktisat Tarihi Kongresi, Tebliğler (Istanbul 21-25 Ağustos 1989), pp. 1-13
Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, 1990
Ortaylı, İ. “Osmanlı İmparatorluğunda Millet.” In Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, Volume IV, pp. 996-1001 Istanbul: İletişim Yayınları. 1985
Mardin, Şerif. “Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez-Çevre İlişkiler”
Türkiye’de Toplum ve Siyaset. İletişim yayınları, İstanbul, 2003 |
7) |
• Keşif Çağı ve Osmanlı Devleti'nin gerilemesi arasındaki ilişkiyi açıklamak
• Müslüman ve Müslüman olmayanların ödediği günlük hayattaki sayısız vergiyi açıklamak
• Osmanlı ekonomik aklını tanımlamak.
• Zenginliğin ana kaynağı olarak askeri genişlemeyi ve maliciliği açıklamak
• Tarım ve muhafazakar arazi tutuculuğunun analizi |
Halil İnalcık Osmanlı İmparatorluğunun Ekonomik ve Sosyal Tarihi. Eren Yayıncılık. 2001 |
8) |
• Osmanlı tarihinin bilimsel, kültürel ve entelektüel yönlerini açıklamak
• Laik bilimlerin kraliyet himayesini açıklar.
• Tıp, madencilik ve askeri teknolojideki gelişmeleri açıklar.
• Osmanlı felsefesini sistematik bir bakış açısıyla tanımlamak |
Adıvar, Adnan. Osmanlı Türklerinde İlim. Remzi Kitabevi, İstanbul, 1982
İhsanoğlu, Ekmelleddin. Büyük Cihaddan Frenk Fodulluğuna. İletişim Yayınları. Istanbul, 1996
|
9) |
Vize sınavı |
Midterm |
10) |
• Osmanlı Devletinin kuruluşu ve yükselişinde günlük yaşamda yeme ve içme alışkanlıklarını anlamak
• Türk aile yapısını ve mahallesini açıklar.
• Araştır Süleyman geneli bir Osmanlı yeme ve içme kültürü hakkında konuşmak mümkün mü? |
Faroqhi, Suraiya Osmanlı Kültürü ve Gündelik Yaşam (Çev. Elif Kılıç), İstanbul. Tarih Vakfı Yayınları. 2005
Bassano, Luigi. Osmanlı İmparatorluğu’nda Gündelik Hayat & Kanuni Dönemi, İstanbul: Yeditepe Yayınevi. 2011
İlber Ortaylı. Osmanlı Toplumunda Aile. Pan yay. İstanbul. 2000
|
11) |
• Klasik Osmanlı Edebiyatının Kökenlerini Açıklayabilecektir.
• "Üst sınıfın edebiyatı" nı tanımlayın - klasik veya "divan edebiyatı" dır.
• Farsların Anadolu'ya etkisini açıklayabilecektir.
• Türk halk edebiyatını tanımlar.
• Klasik Osmanlı Edebiyatını tanımlar. |
Belge, Murat. Edebiyat. Osmanlı’da Kurumlar ve Kültür
Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları İstanbul, 2008 |
12) |
• Osmanlı yapı tiplerini açıklar.
• İstanbul'un fethini ve mimari atmosferin etkilerini açıklayın.
• Mimar Sinan ve Klasik Dönem'i açıklar.
• Osmanlı'da Kubbe Açıkla
• Osmanlı Camilerini Açıklar
• Mimar Sinan'ın önemini açıklayın |
• Eldem, Sedad Hakkı (1984) Türk Evi Osmanlı Dönemi, 3 cilt, İstanbul
• Kuban, Doğan (2000) Osmanlı Mimarisi, Yapı Endüstri Merkezi Yay. , İstanbul |
13) |
• Klasik Türk müzik formlarını açıklar.
• Monofonik ve heterophonik müziği analiz eder.
• Manevi, doğaçlama ("gazel", "kaside", "durak" vb.) Ve fasil müziği tanımlayın.
• Klasik Osmanlı Müziği, Müzik Enstrümanları ve Formlarını açıklar. |
Belge, Murat. Musiki. Osmanlı’da Kurumlar ve Kültür
Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları İstanbul, 2008
|
14) |
• Öğrenci proje ekiplerinin tartışılması
• Günlük yaşam uygulamalarını açıklar
• Devlet mimari gelişmeleri |
Bu bölümü okuyun ve not alın |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. |
5 |
2) |
Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. |
5 |
3) |
Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. |
|
4) |
En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. |
|
5) |
İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. |
|
6) |
Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. |
|
7) |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
8) |
Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. |
|
9) |
Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. |
|
10) |
TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
|