SOS321 Güç ve Eşitsizlikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS321
Ders İsmi: Güç ve Eşitsizlik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı toplumun çeşitli alanlarda yansımaları görülen güç ve eşitsizlik kavramlarının sosyolojik olarak analizinin yapılması ve öğrencilerin güncel toplumsal meselelere duyarlılık kazanırken bu konularda tartışabilme yeteneği kazanmasıdır.
Dersin İçeriği: Bu derste, toplumun çeşitli alanlarda yansımaları görülen güç ve eşitsizlik kavramları öncelikle sosyolojik olarak kuramsal bir bakış açısı ile irdelenecektir. Daha sonra bu kavramların güncel toplumsal konularla ilişkisi kurularak tartışmaya açılacaktır. Gıda, kentsel-kırsal yaşam, ekonomik yoksunluk, sağlık, toplumsal cinsiyet gibi konular temelinde incelenecektir. Diğer yandan toplumsal sorunlar konusunda gönüllülük esasına dayalı Baskı Grupları ve Çalışma biçimleri, ulusal ve uluslararası STK’ların temel çalışma biçimleri ve Türkiye’de Devlet Sivil Toplum ilişkisi işlenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tabakalaşma ve eşitsizliğin farklı boyutlarını güncel toplumsal meseleler üzerinden tartışır.
2) Sivil toplum anlayışının ilgi alanları hakkında bilgi edinir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Güç ve eşitsizlik konularında analitik düşünebilme, sosyolojik perspektif geliştirebilme ve tartışma becerisi kazanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Toplum içindeki kurumları, yaşadığı çağın getirilerine göre betimler ve yeni sınıflandırmalar yapar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Güç ve eşitsizliğin kendine özgü teorilerini açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin amacı, içeriği ve çıktılarının paylaşılması. Kaynak kitapların tanıtılması İzlence
2) Güç ve eşitsizlik nedir? Sosyoloji bu kavramları nasıl açıklar? Harold Kerbo, Social Stratification and Inequality, Chapter 1 & Chapter 3
3) Sağlıkta eşitsizlikler ve Sağlık Politikaları Botteto, W. Stratification: Social Division and Inequality, pp. 186-204. Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık Sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
4) Tüketim ve Sosyal Eşitsizlik Bourdieu, Pierre, (2015). “Ayrımın Anlamı” Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi, (çev. Derya Fırat Şannan, Ayşe Günce Berkkurt) içinde (s. 383-460). Ankara: Heretik Yayınları. Seyirlik 5 Dövüş Kulübü (Fight Club) Filmi, http://www.imdb.com/title/tt0137523/?ref_=nv_sr_1
5) Gıda ve eşitsizlik William Engdahl, Ölüm Tohumları, 2009, Bilim Gönül.
6) Gıda, eşitsizlik ve ekonomi William Engdahl, Ölüm Tohumları, 2009, Bilim Gönül.
7) İşçi-işveren ilişkileri bakımından eşitsizlik Küresel Ekonomide Yeni Kölelik, Kevin Bales, Çitlenbik Yayınları.
8) Ara Sınav
9) Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği Bottero, W. Stratification: Social Division and Inequality, pp. 106-125.
10) Doğal Kaynaklar, kadın ve eşitsizlik Vandana Shiva, Petrol değil toprak, Sinek Sekiz Yayınları. İnadına Canlı: Kadınlar, Ekoloji ve Hayatta Kalma (Vandana Shiva),2014 Sinek Sekiz Yayınları.
11) Çevre ve Eşitsizlik Vandana Shiva, Yeryüzü Demokrasisi, Sinek Sekiz Yayınları.
12) Baskı Grupları ve Çalışma biçimleri Murat Belge (2003)Sivil Toplum Nedir? İstanbul Bilgi Üniversitesi, STK Eğitim ve Araştırma Birimi, Sivil Ali Yaşar Sarıbay (2009)Türkiye’de Demokrasi ve Sivil Toplum, Türkiye’de Politik Değişim ve Necdet Aksoy (2008)Sivil Toplum ve Baskı Grupları, Birinci Bölüm, S. 13-97 Kaknüs Yayınları
13) Türkiye’de Devlet Sivil Toplum ilişkisi ve Amaçlarına göre Stk’lar Murat Belge (2003)Sivil Toplum Nedir? İstanbul Bilgi Üniversitesi, STK Eğitim ve Araştırma Birimi, Sivil Ali Yaşar Sarıbay (2009)Türkiye’de Demokrasi ve Sivil Toplum, Türkiye’de Politik Değişim ve Necdet Aksoy (2008)Sivil Toplum ve Baskı Grupları, Birinci Bölüm, S. 13-97 Kaknüs Yayınları
14) Irkçılık Film gösterimi American History X

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Botteto, W. Stratification: Social Division and Inequality, pp. 186-204.
Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık Sosyolojisi, Sosyoloji Derneği.
Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
William Engdahl, Ölüm Tohumları, 2009, Bilim Gönül.
Diğer Kaynaklar: Murat Belge (2003)Sivil Toplum Nedir? İstanbul Bilgi Üniversitesi, STK Eğitim ve Araştırma Birimi, Sivil
Ali Yaşar Sarıbay (2009)Türkiye’de Demokrasi ve Sivil Toplum, Türkiye’de Politik Değişim ve
Necdet Aksoy (2008)Sivil Toplum ve Baskı Grupları, Birinci Bölüm, S. 13-97 KaknüsYayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 4
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. 4
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. 1
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. 4
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. 4
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. 4
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. 1
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. 3
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sunum / Seminer 14 48
Ödevler 14 48
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 140