SOS323 Eğitim Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS323
Ders İsmi: Eğitim Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere Eğitim Sosyolojisinin temel kavramlarını tanıtarak, eğitim alanındaki sosyolojik problemleri inceler ve çözüm önerileri getirir.
Dersin İçeriği: Bu dersin amacı eğitim, sosyoloji ve eğitim sosyolojisi kavramlarını öğrenip eğitim sosyolojisinin önemini, toplum ve kurumlar açısından işlevini özellikle de bu alanın eğitimcilere olan katkılarını kavramaktır.

Ayrıca, eğitim ile toplum arasındaki ilişkileri hem tarihsel açıdan değerlendirmek hem de güncel olaylar açısından yorumlamaktır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Eğitim sosyolojisinin toplumsal kurumlar arasındaki yerini öğrenmeyi sağlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Eğitimin toplumsal işlevlerini belirlemeyi sağlar.
Öğrenme Yetkinliği
1) Eğitimin sosyalleşme üzerindeki etkisini değerlendirmeyi sağlar.
2) Eğitimin toplumsal değişme üzerindeki etkilerini belirlemeyi sağlar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Makro anlamda toplum ve eğitim ilişkisini belirlemeyi sağlar.
2) Mikro anlamda öğretim sosyolojisi çerçevesinde eğitimi tanımlamayı sağlar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Eğitim Sosyolojisi ve gelişimi Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
2) Eğitim sosyolojisinin önemi, diğer bilimlerle ilişkisi Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
3) Aile ve eğitim Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
4) Çevre ve eğitim Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
5) Sosyalleşme Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
6) Farklı sosyal ve kültürel grup ve çevrelerde eğitim Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
7) Sosyal politika ve eğitim Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
8) Eğitimde fırsat eşitliği Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
9) Toplum ilişkilerinin mahiyeti ve eğitim Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
10) Sosyal bir kurum olarak okul Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
11) Bir şiddet ortamı olarak okul Kale, Nesrin (2004) Etik Sorunsallar ve Eğitim, Seçkin Yan. Ankara. Kale, Nesrin (2009) Felsefiyat,, Pegem Yan. Ankara.
12) Meslek olarak öğretmenlik Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
13) Okulda başarısızlık Tezcan, Mahmut, Eğitim Sosyolojisi, Ankara 1997
14) Gelecekte eğitim Kale, Nesrin (2004) Etik Sorunsallar ve Eğitim, Seçkin Yan. Ankara. Kale, Nesrin (2009) Felsefiyat,, Pegem Yan. Ankara.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tezcan, Mahmut (2001) Eğitim Sosyolojisi, Anı Yan.

Kale, Nesrin (2003) Nasıl Bir İnsan?Nasıl Bir Eğitim ?. Ütopya Yan. Ankara.

Diğer Kaynaklar: Kale, Nesrin (2004) Etik Sorunsallar ve Eğitim, Seçkin Yan. Ankara.
Kale, Nesrin (2009) Felsefiyat,, Pegem Yan. Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

5

6

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 96
Sunum / Seminer 6 6
Ödevler 3 6
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 159