SOS325 Hukuk Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS325
Ders İsmi: Hukuk Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, önemli bir toplumsal kurum, düzen ve kontrolün kaynağı ve sembolik biçimi olarak hukuk çalışmalarına getirilebilecek sosyolojik perspektifler üzerine dikkat çekmektir.
Dersin İçeriği: Ders genel olarak disiplinler arası bir yaklaşım ile sosyoloji ve hukuk alanlarındaki konulara değinmektedir. İlk dersler hukuk üzerine sosyolojik teorileri, sonraki dersler ise, yasal kültür, yasal eylem ve yasal meslek gibi ampirik kavramlara teorik yaklaşımları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Öğrenci teorik ve ampirik bağlamda toplumsal kurum olarak hukuk ve toplumsal değişme arasındaki karşılıklı ilişkiyi kavrayıp açıklayabilir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenci, yasal sosyoloji, hukuk ilmi ve sağduyu konularında farklı perspektifleri tanımlama ve ayırt etme yeteneğine sahip olur
2) Öğrenci, bir araştırma önerisi hazırlarken sosyal-yasal teorileri uygulama şansına sahip olur
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenci, ana yasal sistem ve kanun çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur ve çağdaş toplumlardaki yasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları anlayabilecek düzeye gelir
2) Öğrenci, hukuk ve sosyoloji alanlarında gerçekleştirilecek niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemlerine hakim olur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hukukun tanımı, hukukun kaynakları Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
2) Toplum, hukuk ve sosyal değişme Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
3) Hukuk ve iktidar Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
4) Hukuk ve ideoloji Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
5) Hukuk ve dil Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
6) Hukuk ve retorik Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
7) Ara sınav Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
8) Hukuki belirsizlik ve içtihat Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
8) Hukuki belirsizlik ve içtihat Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
9) Hukuk ve edebiyat Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
10) Edebi bir tür olarak hukuk Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
11) Adalet nedir? Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
12) Bir metafor olarak adalet Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
13) Hukuk-adalet ayrımı Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
14) Hukuk, adalet ve dekonstrüksiyon Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992 Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hart, H.L.A, Hukuk, Özgürlük ve Ahlak, Dost, 2000
Foucault, Michel, Hapishanenin Doğuşu, İmge, 2000
Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992
Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.
Diğer Kaynaklar: Can, Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Oluşumu, Savaş Yay, 1992
Öktem, Niyazi, Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 48
Arazi Çalışması 1 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 60
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 140