SOS327 Tüketim Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS327
Ders İsmi: Tüketim Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tüketim kavramının tarihsel kökenleri incelenerek, tüketimin günümüz toplumlarında değişen yeni anlamlarının ve öneminin üzerinde durarak, yeni kültürel değerlerin yaratılmasında ve yaygınlaştırılmasında etkide bulunan tüketim kavramının derinlemesine irdelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Derslerde, tüketim kavramının derinlemesine ele alınarak, tüketim olgusunun süreç içindeki değişimi izleniyor. Bunun yanında tüketim toplumunu temsil eden kimi örnek olaylardan yola çıkılarak, tüketim olgusu ve toplumsal yaşam arasındaki bağlantı kuruluyor.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tüketim sosyolojisinin temel kuramsal yönelimlerini analiz eder.
2) Tüketim sosyolojisi alanındaki akademik çalışmaları değerlendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Tüketim sosyolojisinin iletişim alanıyla ilişkisini değerlendirir.
2) Modern toplumlardaki tüketim ilişkilerini farklı kuramsal yaklaşımlarla yorumlar.
3) Tüketim ve tüketim toplumunun kavramsallaştırılmasına yönelik farklı yaklaşımları karşılaştırır.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tüketim sosyolojisine giriş Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
2) Tüketim teorileri –I Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
3) Tüketim teorileri -II Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
4) Tüketim toplumunun doğuşu ve gelişimi Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
5) Tüketim kültürü ve kimlik Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
6) Tüketim kültürü ve serbest zaman Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
7) Tüketim kültürü ve mekan Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
8) Tüketim kültürü ve alışveriş Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
9) Tüketim kültürü ve moda sosyolojisi Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
10) Tüketim kültürü ve marka sosyolojisi Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
11) Tüketim kültürü ve turizm Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
12) Tüketim kültürü ve çocuklar Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
12) Tüketim kültürü ve çocuklar Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
13) Tüketim kültürü ve genç tüketiciler Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı
14) Medya tüketimi Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (2.baskı). Çev., Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Köse, Hüseyin .Medya ve Tüketim Sosyolojisi, Ankara: Ayraç Yayınları, 2010.
• Odabaşı, Yavuz. Postmodern Pazarlama, İstanbul: MediaCat Yayınları, 2006.
• Yanıklar, Cengiz .Tüketim Sosyolojisi, İstanbul: Birey Yayınları, 2006.
• Zorlu, Abdülkadir. Tüketim Sosyolojisi, İstanbul: Glocal Yayınları, 2006.

Diğer Kaynaklar: • Featherstone, Mike. Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2005.
• Yavuz Odabaşı, Tüketim Kültürü Yetinen Toplumdan Tüketen topluma, İstanbul:Sistem Yayıncılık, 1999.
• Jean Baudrillard, Tüketim Toplumu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1997.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. 5
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 48
Arazi Çalışması 1 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 45
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 140