SOS329 Ortadoğu Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS329
Ders İsmi: Ortadoğu Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı tarihte üç büyük dinin merkezi, günümüzde pek çok önemli çatışmanın sahnesi olan Ortadoğu bölgesinin tarihi geçmişini Osmanlı İmparatorluğunun sonundan başlayarak, İngiltere ve Fransa’nin “böl ve yönet” politikalarını devam ettiği iki dünya savaşı arası dönemde devam ederek ve Arapİsrail çatışmasının kökenine inerek incelemektir.
Dersin İçeriği: Ortadoğu toplum ve kültürünün tarihsel kökenleri; ekolojik, kültürel ve sosyoekonomik çeşitlilik, modern Ortadoğu'nun siyasi tarihi ve bölgenin dünya ekonomisine ve küresel güç dengesine entegrasyonu; sömürge donemi, kitle siyaseti, milliyetçilik ve ulus devletin inşası, vatandaşlık, kalkınma ve toplumsal cinsiyet meselelerine ek olarak Türkiye, İran, Suriye, Irak, Mısır, İsrail, Körfez ülkeleri ve Suudi Arabistan gibi Ortadoğu ülkelerinin 19. yüzyıldan günümüze karşılaştırmalı iç ve dış politika tarihleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ortadoğu toplum ve kültürünün tarihsel kökenlerini anlar.
2) Modern Ortadoğu'nun siyasi tarihi ve bölgenin dünya ekonomisine ve küresel güç dengesine entegrasyonunu kavrar.
3) Ortadoğu’da sömürge dönemi, kitle siyaseti, milliyetçilik ve ulus devletin inşası, vatandaşlık, kalkınma ve toplumsal cinsiyet meselelerini tartışır.
4) Ortadoğu ülkelerinin 19. yüzyıldan günümüze karşılaştırmalı iç ve dış politika tarihlerini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, Derse Genel Giriş ve Temel Kavramlar Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
2) Modern Orta Doğu Tarihi 1 Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
3) Modern Orta Doğu Tarihi 2 Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
4) Siyasal hayat Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
5) Ekonomik ilişkiler Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
6) Toplumsal yapılar Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
7) Etnik gruplar Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
8) Ara Sınav Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
9) Gündelik hayat Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
10) Toplumsal cinsiyet Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
11) Oryantalizm Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
12) Temel kültürel kavramlar Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
13) Sanat Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
14) Öğrenci sunumları Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016

Diğer Kaynaklar: Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
İstanbul: Agora Kitaplığı, 2008
Lewis, Bernard Orta Doğu, İstanbul: Arkadaş Yayıncılık, 2015
Hourani, Albert. A History of the Arab Peoples, Belknap Press, 2010

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. 5
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 96
Sunum / Seminer 6 12
Ara Sınavlar 2 4
Final 1 3
Toplam İş Yükü 163