Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı tarihte üç büyük dinin merkezi, günümüzde pek çok önemli çatışmanın sahnesi olan Ortadoğu bölgesinin tarihi geçmişini Osmanlı İmparatorluğunun sonundan başlayarak, İngiltere ve Fransa’nin “böl ve yönet” politikalarını devam ettiği iki dünya savaşı arası dönemde devam ederek ve Arapİsrail çatışmasının kökenine inerek incelemektir. |
Dersin İçeriği: |
Ortadoğu toplum ve kültürünün tarihsel kökenleri; ekolojik, kültürel ve sosyoekonomik çeşitlilik, modern Ortadoğu'nun siyasi tarihi ve bölgenin dünya ekonomisine ve küresel güç dengesine entegrasyonu; sömürge donemi, kitle siyaseti, milliyetçilik ve ulus devletin inşası, vatandaşlık, kalkınma ve toplumsal cinsiyet meselelerine ek olarak Türkiye, İran, Suriye, Irak, Mısır, İsrail, Körfez ülkeleri ve Suudi Arabistan gibi Ortadoğu ülkelerinin 19. yüzyıldan günümüze karşılaştırmalı iç ve dış politika tarihleri. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanıtımı, Derse Genel Giriş ve Temel Kavramlar
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi |
2) |
Modern Orta Doğu Tarihi 1
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
|
3) |
Modern Orta Doğu Tarihi 2
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
|
4) |
Siyasal hayat
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi |
5) |
Ekonomik ilişkiler
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi |
6) |
Toplumsal yapılar
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi |
7) |
Etnik gruplar
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi |
8) |
Ara Sınav
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
|
9) |
Gündelik hayat
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi |
10) |
Toplumsal cinsiyet
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
|
11) |
Oryantalizm
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi |
12) |
Temel kültürel kavramlar
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi |
13) |
Sanat
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi |
14) |
Öğrenci sunumları
|
Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016
Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. |
5 |
2) |
Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. |
5 |
3) |
Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. |
5 |
4) |
En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. |
|
5) |
İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. |
|
6) |
Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. |
|
7) |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
8) |
Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. |
|
9) |
Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. |
|
10) |
TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
|