SOS333 Çevre Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS333
Ders İsmi: Çevre Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, insan-doğal çevre arasındaki ilişkiyi sosyolojik perspektiften derinlemesine incelemeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Derste tüketimin kurumsal, tarihsel ve politik ekonomik boyutu ele alınacaktır. Tüketim toplumunun hangi koşullar altında geliştiği, tüketim kültürünü yaratan ana aktörlerin kimler olduğu, tüketimin ortaya çıkardığı sorulara bu derste yanıt aranacaktır. Derste sadece konferans şeklinde olmayacak önemli ölçüde tartışma üzerine inşa edilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Doğal çevrenin toplumsal inşasını ve toplum-çevre ilişkisinin zaman içinde ve çeşitli toplumlara göre gösterdiği farklılığı öğrenir.
2) Günümüzdeki çevre sorunlarının nedenleri ve boyutlarını tartışır.
3) Toplumsal eşitsizliklere ve çevresel risklere maruz kalma arasındaki ilişkileri kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çevre Sosyolojisine Giriş Gould and Lewis, 1. Bölüm Keleş, R.; Hamamcı, C. ve Çoban, A. (2009) Çevre Politikası, 6. Baskı, İmge Kitabevi: Ankara. Bookchin, M. (1996) “Ekolojik Bir Topluma Doğru” çev. Yılmaz, A., Ayrıntı Yayınları: İstanbul
2) Doğanın sosyal olarak inşası Gould and Lewis, 2. Bölüm Keleş, R.; Hamamcı, C. ve Çoban, A. (2009) Çevre Politikası, 6. Baskı, İmge Kitabevi: Ankara.
3) Çevre sosyolojisi teorileri Gould and Lewis, 3. Bölüm Ishmael 1.ve 2. Bölüm (ss.3-46)
4) Çevre sosyolojisi teorileri Gould and Lewis, 3. Bölüm Ishmael 1.ve 2. Bölüm (ss.3-46)
5) Nüfus, Demografi ve Çevre Gould and Lewis, 9. Bölüm Ishmael 3.ve 4. Bölüm (pp.49-75)
6) Açlık üzerine mücadeleler: Sosyal ve çevresel boyutları Humphrey v.d. 4. Bölüm
7) Üretim, endüstri ve çevre Gould and Lewis, 5. Ve 16. Bölüm Ishmael 5.ve 6. Bölüm (ss.79-110)
8) Ara sınav Tüm kaynaklar
9) Sürdürülebilir kalkınma ve çelişkiler Gould and Lewis, 19. Bölüm Keleş, R.; Hamamcı, C. ve Çoban, A. (2009) Çevre Politikası, 6. Baskı, İmge Kitabevi: Ankara. Algan, Nesrin ve Mengi, Ayşegül (2003) “Küreselleşme ve Yerelleşme Çağında Bölgesel Sürdürülebilir Gelişme”, Siyasal Kitabevi: Ankara, , s.3.
10) Çevresel eşitsizlik ve çevresel adalet Ishmael 7.ve 8. Bölüm (ss.113-148) Belgesel – “Akıntıya Karşı (Against the Current)”
11) İklim Değişimi Gould and Lewis, 14. Bölüm Ishmael 9.ve 10. Bölüm (ss.151-207)
12) Çevre hareketleri Gould and Lewis, 15. ve 17. Bölüm
13) Yerli Kültürler: Çevresel Bilgi, Uygulama ve Haklar Gould and Lewis, 18. Bölüm Ishmael 11. Ve 12. Bölüm (pp.211-263)
14) Belgesel Gösterimi ve Tartışma Gould and Lewis, 18. Bölüm Ishmael 11. Ve 12. Bölüm (pp.211-263)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Keleş, R.; Hamamcı, C. ve Çoban, A. (2009) Çevre Politikası, 6. Baskı, İmge Kitabevi: Ankara.
Algan, Nesrin ve Mengi, Ayşegül (2003) “Küreselleşme ve Yerelleşme Çağında Bölgesel Sürdürülebilir Gelişme”, Siyasal Kitabevi: Ankara, , s.3.
Bookchin, M. (1996) “Ekolojik Bir Topluma Doğru” çev. Yılmaz, A., Ayrıntı Yayınları: İstanbul
Diğer Kaynaklar: Tuna, Muammer, (2007): “Çevrecilik, Tarihsel, Teorik, Felsefi Temelleri ve Küreselleşmesi”, Çevre ve Politika Başka Bir Dünya Özlemi, Editör Ayşegül Mengi, İmge Kitabevi, 187-220
Quinn, Daniel. 1995. Ishmael: An Adventure of the Mind and Spirit. New York: Bantam Books.
Gould, Kenneth, A. and Tammy L. Lewis, eds. 2009. Twenty Lessons in Environmental Sociology. New York, NY: Oxford University Press.
Humphrey, Craig, R., Tammy L. Lewis, Frederick H. Buttel. 2002.Environment, Energy, And Society: A New Synthesis. Belmont, CA: Wadsworth.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. 4
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. 1
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. 5
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. 5
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. 4
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. 2
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. 3
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 48
Sunum / Seminer 14 48
Ödevler 13 42
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 140