SOS337 Aşk ve Mahrem İlişkilerİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS337
Ders İsmi: Aşk ve Mahrem İlişkiler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı Sosyolojik bir olgu olarak aşk üzerine kavramsal çerçevede şu sorulara yanıt vermektir,
Romantik aşk ideali ile modernite arasında nasıl bir bağlantı vardır?
Aşk yüksek modernlikte nasıl bir dönüşüme uğramıştır?
Biricik, psikolojik ve öznel olduğunu düşündüğümüz eş seçim ve bağlanma pratikleri aslında toplumsal yeniden üretim mekanizmaları ile uyumlu olabilir mi?
Romantik aşk fikri modernlikte cinsiyetlendirilmiş düşünümsel benlik projelerinin merkezinde yer alırken romantik aşk nasıl oluyor da bir taraftan mahrem ilişkilere dair yerleşik toplumsal kuralları yıkıcı/dönüştürücü kapasiteye sahip olabilmekte ve öte taraftan da cinsiyetler arası eşitsizlik ilişkilerini bağrında barındırabilmektedir?
Dersin İçeriği: Aşk ve mahrem ilişki pratikleri ve bunların dönüşümü üzerine yazan birçok toplumbilimci, aşk ve modernite ve kültürel kurumları arasında doğrudan bir bağlantı kurarlar. Modern dünyaya özgü romantik aşk kültürel modeli hem erkekler hem kadınlar için benlik kurgularında ve cinsiyetlendirilmiş özne pratiklerinde önemli hale gelir fakat özellikle kadınların hayatında temel bir anlam kaynağı olarak öne çıkar. Bu derste farklı kuramsal yaklaşımlar ışığında modernite ve romantik aşk arasındaki bağlantı irdelenerek ulusaşırı alanda gerçekleşen evlilik göçü, popüler kültür, toplumsal hareketlilik vb- alanlarina uygulanacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mahrem ilişkileri toplumsal cinsiyet bağlamında açıklar.
2) Romantik aşk ideali ile modernite arasında nasıl bir bağlantı olduğunu öğrenir.
3) Sosyolojik bir olgu olarak aşk üzerine temel kavramları bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Aşkın yüksek modernlikte nasıl bir dönüşüme uğramış olduğunu açıklar.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, izlencelerin dağıtılması
2) Aşkın Anlamları ve Toplumsal Bağlamı Bauman, Zygmunt. (2016). Akışkan Aşk / İnsan İlişkilerinin Kırılganlığına Dair. Versus Yayinevi
3) Aşkın Anlamları ve Toplumsal Bağlamı II Bauman, Zygmunt. (2016). Akışkan Aşk / İnsan İlişkilerinin Kırılganlığına Dair. Versus Yayinevi
4) Aşk ve Özgürleşme Giddens, A. (1994). Mahremiyetin Dönüşümü. Modern toplumlarda cinsellik, aşk ve erotizm. İstanbul: Ayrıntı.
5) Aşkın Sınıfı ve Toplumsal Hareketlilik Bourdieu, P. (2002). Pierre Bourdieu on Marriage Strategies. Population and Development Review 28(3), 549-558.
6) Aşk, kapitalizm ve Tüketim kültürü Bourdieu, P. (2002). Pierre Bourdieu on Marriage Strategies. Population and Development Review 28(3), 549-558. Giddens, A. (1994). Mahremiyetin Dönüşümü. Modern toplumlarda cinsellik, aşk ve erotizm. İstanbul: Ayrıntı.
7) Aşk ve Toplumsal Cinsiyet Simmel, Georg (2018): Kadınlar Cinsellik ve Sevgi. Nobel Kitap
8) Vize 1-7 Hafta arası tüm dökümanlar
9) Aşkın Dönüşümü Giddens, A. (1994). Mahremiyetin Dönüşümü. Modern toplumlarda cinsellik, aşk ve erotizm. İstanbul: Ayrıntı.
10) Aşk ve Evlilik Piyasaları Bauman, Zygmunt. (2016). Akışkan Aşk / İnsan İlişkilerinin Kırılganlığına Dair. Versus Yayinevi
11) Küresellesme ve Ulusaşırı Aile Atay, Tayfun. (2012). Çin İşi Japon İşi. Cinsiyet ve Cinsellik Üzerine Antropolojik Değiniler. İstanbul: İletişim. Bauman, Zygmunt. (2016). Akışkan Aşk / İnsan İlişkilerinin Kırılganlığına Dair. Versus Yayinevi
12) Akrabalık ve Aile Ağları, Ulusaşırılık Bourdieu, P. (2002). Pierre Bourdieu on Marriage Strategies. Population and Development Review 28(3), 549-558. Giddens, A. (1994). Mahremiyetin Dönüşümü. Modern toplumlarda cinsellik, aşk ve erotizm. İstanbul: Ayrıntı. Illouz, E. (2013). Aşk Neden Acıtır. İstanbul: Jaguar Kitap
13) Aşk ve popüler Kültür Beck, U. & Beck-Gernsheim, E. (2011). Aşkın Normal Kaosu. Ankara: İmge Kitabevi.
14) Politik bir Proje Olarak Aşk Atay, Tayfun. (2012). Çin İşi Japon İşi. Cinsiyet ve Cinsellik Üzerine Antropolojik Değiniler. İstanbul: İletişim. Giddens, A. (1994). Mahremiyetin Dönüşümü. Modern toplumlarda cinsellik, aşk ve erotizm. İstanbul: Ayrıntı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Atay, Tayfun. (2012). Çin İşi Japon İşi. Cinsiyet ve Cinsellik Üzerine Antropolojik Değiniler. İstanbul: İletişim.
Bauman, Zygmunt. (2016). Akışkan Aşk / İnsan İlişkilerinin Kırılganlığına Dair. Versus Yayinevi
Beck, U. & Beck-Gernsheim, E. (2011). Aşkın Normal Kaosu. Ankara: İmge Kitabevi.
Bourdieu, P. (2002). Pierre Bourdieu on Marriage Strategies. Population and Development Review 28(3), 549-558.
Giddens, A. (1994). Mahremiyetin Dönüşümü. Modern toplumlarda cinsellik, aşk ve erotizm. İstanbul: Ayrıntı.
Illouz, E. (2013). Aşk Neden Acıtır. İstanbul: Jaguar Kitap
Simmel, Georg (2018): Kadınlar Cinsellik ve Sevgi. Nobel Kitap


Diğer Kaynaklar: Illouz, E. (2013). Aşk Neden Acıtır. İstanbul: Jaguar Kitap
Simmel, Georg (2018): Kadınlar Cinsellik ve Sevgi. Nobel Kitap

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ödevler 1 50
Küçük Sınavlar 1 50
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 144