SOS336 Aile Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS336
Ders İsmi: Aile Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste aile ve aile tiplerinin oluşması, sanayileşme ile birlikte aile yapısında meydana gelen değişimler, aile içi ilişkiler (aile içi güç ve otorite ilişkileri, aile içi ilişkilerde yatay ve dikey iletişim) toplumsal cinsiyet ve farklı toplumlarda çocuğun değeri gibi konular ele alınır. Değişik toplumlardaki aile yapılarının yan ısıra; tarihsel süreç içerisinde aile yapılarında meydana gelen dönüşümler karşılaştırmalı olarak incelenir. Aile içi eşitsizlik, şiddet, cinsel istismar, boşanma, tek ebeveynli aileler, üvey ebeveynler, eş tercihleri gibi sorunsal konular ders kapsamında tartışılır, çözümlenir.(Ders Türkçe olarak verilmektedir.)
Dersin İçeriği: Aileyi mikro ve makro düzeyde inceler , toplumsal , siyasi ilişkilerle olan bağıntısını kavrar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çağdaş aile hakkındaki süregelen imgelerle, farklı sorunsal konular hakkında bilgi sahibi olur.
2) Aile kurumunun sosyolojik yapısını öğrenir.
3) Aileyi sosyolojik bir araştırma konusu olarak ele alabilecekleri temel yaklaşım ve kavramları öğrenir.
4) Kültürler ve tarihsel-toplumsal bağlamlara göre değişen aile olgusu hakkında eleştirel düşünme becerisini geliştirir.
5) Aile ve daha makro toplumsal olgular arasındaki, toplumsal değişim ve siyasi iktidarlar gibi bağıntıları/ilişkileri fark eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İzlence Ders akışı ve ders planının tartışılması Ders planının bütünlüğünün test edilmesi a
2) Aile Kuramları Canatan, Kadir (2013): Aile hakkında Kuramsal Perspektifler. Aile Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap, 31-50. Davidoff, Leonore (2012): Aile Paradoksu: Tarihçilere bir Çağrı. Feminist Tarih Yazımında Sınıf ve Cinsiyet. İstanbul: İletişim Yayınları, 49-66 Toplumsal Cinsiyet I: Farklı Paradigmalar
3) Mülkiyet ve devletin aile yapıları ile ilişkileri Engels, Friedrich: Ailenin, Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökenleri. Eleştirel Tartışma
4) Aile, Ev ve Hane: Tanımlar ve Dinamikler Canatan, Kadir (2013): Aile Kavramının Tanımı. Aile Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap, 53-64. Duben, Alan (2012): Tarihselperspektiften Türk AileveHaneleri. Kent, Aile,Tarih. İstanbul: İletişim, 105-142.
5) Osmanlı’da Aile Duben, Alan (2012): “Geçmişte Türk Ailesi: Mitos ve Gerçekler” & “Osmanlı’nın Son Dönemlerinde İstanbul’da Aile Kurma”. Kent, Aile,Tarih. İstanbul: İletişim, 143-187.
6) Türk Modernleşmesi ve Aile Sancar, Serpil (2013): Aile Odaklı Modernleşme. Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti. Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar. İstanbul: İletişim, 191-257.
7) ARA SINAV
8) Aile ve Toplumsal Yapı I Kıray, Mübeccel (1999): Türkiye’de Aile ve Kadın. Seçme Yazılar. İstanbul: Bağlam, 105-184.
9) Aile ve Toplumsal Yapı II Özbay, Ferhunde (1998): Türkiye’de Aile ve Hane Yapısı: Dün, Bugün, Yarın. 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler. İstanbul: Tarih Vakfı, 155-172. Kağıtçıbaşı, Çiğdem (1991): Türkiye’de Aile Kültürü. http://www.journals.istanbul.edu.tr/iukad/article/viewFile/1023012352/1023011584
10) Aile ve Kadın Emeği Davidoff, Leonore (2012): Ev işinin rasyonelleşmesi. Feminist Tarih Yazımında Sınıf ve Cinsiyet. İstanbul: İletişim Yayınları, 143-187. Dedeoğlu, Saniye (2000): Toplumsal cinsiyet rolleri açısından Türkiye’de aile ve kadın emeği. Toplum ve Bilim, 86 Güz, 139-170. http://www.birikimdergisi.com/pdf/86.pdf#page=140
11) Aile: İktidar ve Direniş İlişkileri Bolak, Hale (1993): “Aile İçi kadın erkek ilişkilerinin çok boyutlukavramlaştırılmasına yönelik öneriler” & Sirman, Nükhet (1993): “Köy Kadınının aile ve evlilikte güçlenme mücadelesi” & Yalçın-Heckmann (1993): “Aşiretli kadın: Göçer ve yarı-göçer toplumlarda cinsiyet rolleri ve kadın stratejileri” İçinde: Tekeli, Şirin (1993): 1980’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından kadınlar. İstanbul: İletişim, 233-290.
12) Aile ve Siyasi İktidar Özbay, Ferhunde (2013): Demografik Dönüşüm Sürecinde İktidar, Kadın ve Aile. Ulusoy, Deniz (2013): Kadınların Ücretli-Ücretsiz Emek Kıskacı: AKP’nin Aile Politikaları ve Yeni Muhafazakârlık. Tarhan, Mehmet (2013): Aile Temelli Sosyal Politikalar ve LGBT. İçinde: Başka bir Aile Anlayışı mümkün mü? HeinrichBöll Türkiye Temsilciliği, 105-141. http://tr.boell.org/sites/default/files/baska_bir_aile_anlayisi_mumkun_mu.pdf
13) Alternatif Aile Modelleri İş, Sema Merve (2013): Aile ve Ebeveynliğe Queer Yaklaşım: Lezbiyen, Biseksüel, Trans ve Queer Ebeveynlerin Deneyimleri. Adak, Sevgi (2013): Aile Dışında Hayat Var mı? Bir Kampanyanın Ardından. Roseneil, Sasha (2013): Geleneksel Aile Dışında Mahrem Yurttaşlık: Siyaset, Politikalar ve Gündelik Yaşam. İçinde: Başka bir Aile Anlayışı mümkün mü? HeinrichBöll Türkiye Temsilciliği, 157-202. http://tr.boell.org/sites/default/files/baska_bir_aile_anlayisi_mumkun_mu.pdf
14) Öğrencilerin ders ve kendi performansları üzerine değerlendirmeleri Öğretim Üyesinin öğrenci performanslarına dair geri bildirimi Film Gösterimi: Pandora’nın Kutusu.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Canatan, K. & Yıldırım E. (2013): Aile Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap

Aytaç, Ahmet Murat (2012): Ailenin Serancamı. Türkiye’de Modern Aile Fikrinin Oluşması. Ankara: Dipnot Yayınları

L. Davidoff. (2002): Feminist Tarih Yazımında Sınıf ve Cinsiyet. İstanbul: İletişim Yayınları
Diğer Kaynaklar: L. Davidoff. (2002): Feminist Tarih Yazımında Sınıf ve Cinsiyet. İstanbul: İletişim Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ara Sınavlar 1 50
Final 1 60
Toplam İş Yükü 152