SOS338 Bilgi Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS338
Ders İsmi: Bilgi Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CEM ZAFER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, bilgi fenomeninin sosyolojik bir bakış açısıyla değerlendirilmesi ve bilgi-sosyal yapı ve çalışma yaşamı arasındaki diyalektik-işlevsel ilişkiyi kurabilme becerisinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği: • Bilginin toplumsal niteliğini açıklayabilme
• Sosyal bir gerçek olan bilgi ile diğer toplumsal gerçekler arasındaki diyalektik ilişkileri sorgulayabilme
• Bilgi ile sosyal yapı arasındaki ilişkiyi örneklerle açıklayabilme
• Bilginin sosyal gelişme ve değişmedeki rolünü tartışabilme
• Bilginin farklı toplum modellerindeki değer ve önemini ortaya koyabilme
• Bilgi ile çalışma yaşamı ilişkisini saptayabilme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilginin toplumsal niteliğini açıklar.
2) Sosyal bir gerçek olan bilgi ile diğer toplumsal gerçekler arasındaki diyalektik ilişkileri sorgular.
3) Bilgi ve sosyal yapı arasındaki ilişkiyi örneklerle açıklar.
4) Bilginin sosyal gelişme ve değişmedeki rolünü tartışır.
5) Bilginin farklı toplum modellerindeki değer ve önemini ortaya koyar.
6) Bilgi ile çalışma yaşamı ilişkisini saptar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilgi Sosyolojisi Disiplin Dalının Tanıtımı Ders İzlencesi dağıtımı
2) Bilgi Sosyolojisi Kuramları ARMAĞAN, İbrahim (1974); Bilgi ve Toplum-1: Bilgi Sosyolojisine Giriş, Otağ Matbaası, İstanbul. BARNES, Barry (1990); Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara.
3) Bilgi Kavramı ve Bilgi Türleri ARMAĞAN, İbrahim (1974); Bilgi ve Toplum-1: Bilgi Sosyolojisine Giriş, Otağ Matbaası, İstanbul. BARNES, Barry (1990); Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara.
4) Bilgi ve Sosyal Yapı Etkileşimi ARMAĞAN, İbrahim (1974); Bilgi ve Toplum-1: Bilgi Sosyolojisine Giriş, Otağ Matbaası, İstanbul. BARNES, Barry (1990); Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara.
5) Geleneksel Toplumda Bilgi Olgusu ARMAĞAN, İbrahim (1974); Bilgi ve Toplum-1: Bilgi Sosyolojisine Giriş, Otağ Matbaası, İstanbul. BARNES, Barry (1990); Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara. BERGER, P. L. ve LUCKMANN, T. (2008); Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev.: Vefa Saygın Öğütle), Paradigma Yayınları, İstanbul.
6) Modern ve Post-Modern Toplumda Bilgi Olgusu HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul. McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
7) Bilgi Çağının Özellikleri HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul. McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
8) GENEL DEĞERLENDİRME HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul. McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
9) ARA SINAV HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul. McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
10) Bilgi Ekonomisi HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul. McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
11) Bilgi Yönetimi HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul. McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
12) Bilgi Teknolojileri ve Çalışma Yaşamına Etkileri BERGER, P. L. ve LUCKMANN, T. (2008); Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev.: Vefa Saygın Öğütle), Paradigma Yayınları, İstanbul.
13) Bilgi İşçisi ve Çalışma Koşulları BERGER, P. L. ve LUCKMANN, T. (2008); Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev.: Vefa Saygın Öğütle), Paradigma Yayınları, İstanbul.
14) Bilgi Çağının Sosyal Sorunları BERGER, P. L. ve LUCKMANN, T. (2008); Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev.: Vefa Saygın Öğütle), Paradigma Yayınları, İstanbul.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ARMAĞAN, İbrahim (1974); Bilgi ve Toplum-1: Bilgi Sosyolojisine Giriş, Otağ Matbaası, İstanbul.
BARNES, Barry (1990); Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara.
BERGER, P. L. ve LUCKMANN, T. (2008); Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev.: Vefa Saygın Öğütle), Paradigma Yayınları, İstanbul.
HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul.
McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 78
Sunum / Seminer 7 7
Ödevler 1 10
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 143